MySpot, или как българските плажове се дигитализират
Платформата за резервации на плажни места стартира това лято, а догодина очаква да излезе и извън страната


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- MySpot позволява резервирането на специфично място на плажа и предплащане онлайн
- Има 20 налични предложения за плаж на българското Черноморие и още 40 предстои да бъдат добавени
- Следващия сезон планира да пусне услугата и в чужбина, като основни целеви дестинации са Гърция и Испания
Понякога най-успешните бизнеси се раждат от привидно очевидна идея, която невинаги е иновативна, но пък отговаря на нуждите на голям брой потребители. В Европа, а в това число и в България, платформите за резервации са навсякъде. Можем да запазим самолетни билети, хотелска стая, кола под наем и дори ресторант, но стигне ли се до плажа, резервирането е или невъзможно, или става само чрез обаждане по телефона. С това наблюдение екипът от 10 съоснователи на МySpot решава да разработи съвсем стандартна букинг платформа за резервации в сектор, който сякаш е изцяло подминат от дигитализацията.
Резултатът е платформа за резервации на плажни места с предплащане. В уеб страницата на MySpot, както и на приложението за Android и iOS, потребителите могат да изберат плаж от българското Черноморие, да въведат датите, в които искат да отседнат на даден плаж и да посочат на картата му специфично място по свой избор. На сайта в момента има 20 предложения, като предстои още 40 български плажа да започнат да предлагат резервации до следващия сезон. А от 2024 г. планът е платформата да навлезе и в чужди пазари, като вероятно първият такъв ще бъде Гърция.

B2B и B2C
Платформата на МySpot цели да улесни колкото крайния потребител, който вече има опция за резервации онлайн, толкова и корпоративни клиенти в лицето на наемателите на плажовете. "Спестяваме труда им като предлагаме инструмент, с който процесът да отиде при клиента. Те могат да следят заетостта и да правят промени по платформата, но вече нямат нужда от допълнителен персонал, който да приема обаждания и да посреща клиенти", разказва Зорница Йорданова, изпълнителен директор на MySpot.Договорите с плажове са сезонни, като при добавянето на плаж в платформата са необходими снимки и описание на всички допълнителни удобства на територията им. Екип на МySpot прави схема на разположението на плажа с помощта на дрон, която по-късно потребителите използват, за да запазят желания от тях чадър. На всеки чадър има инсталирани QR кодове, предназначени за посетители, които искат да запазят на място.
На този етап се предлагат комплект от 1 чадър и 2 шезлонга за цял ден, но основна цел е това да се промени и за клиентите да има по-голяма гъвкавост. "Платформата е разработена така, че да можеш да резервираш чадър и три шезлонга и да избереш часови диапазон. Ще има сутрешни и следобедни слотове", обяснява Йорданова. А слотовете ще подпомогнат и самите плажове, които до този момент обикновено принуждават хората с резервации да дойдат до 10 сутринта, за да получат чадъра си и рядко ги преизползват през деня. Предплащането също създава допълнително удобство на плажовете - означава сигурност, че клиентите ще се появят, като същевременно гарантират на крайния потребител чадър, дори да закъснее за резервацията си.
Бавна дигитализация
Основен ресурс, който изисква платформата, е персонал, който да говори на място с плажове и да ги привлича като клиенти, казва Йорданова, която твърди, че нивото на дигитализация в сектора е сведено до нула. "Всички плажове са заинтригувани, но трябва екипът ни да е там рано сутрин, преди клиентите да дойдат, за да инсталира QR кодове и да говори с персонала. В разгара на сезона е трудно, защото са изключително заети, а в същото време не можем да го направим преди сезона, защото няма с кого да говорим преди юни," добавя тя.
При подписан договор, процесът завършва бързо. "Имаме нужда от 15 минути, за да картографираме плажа с дрон, а инсталацията на чадърите зависи от броя им, но е между 20 минути и 2-3 часа," казва Йорданова.
Пари за хора
До момента бюджетът, с който работи екипът, е в размер на 300 хил. лв., твърди Йорданова. "Не сме типичен стартъп, изцяло се самофинансираме. Това е защото всички имаме и други бизнеси, това е страничен проект," добавя тя, но казва, че е сигурна в потенциала му именно заради богатия опит на всеки от участниците в създаването на компанията.Предвид необходимия човешки ресурс, след края на сезона компанията ще се фокусира над привличането на външно финансиране. "Планираме експанзия в чужбина, а това изисква хора на място. На плажовете персонал не можеш да откриеш преди юни месец, повечето нямат имейли, рядко има по някой с профил в социалните мрежи. Ще планираме наемането на екипи, които отиват на място да разпространяват бизнеса, а това ще изисква голям ресурс," обяснява плановете Йорданова.
Основен канал на платформата ще е уеб версията, както е при повечето букинг платформи. "Приложението ще е по-скоро за специални оферти, ваучери и за лесно намиране на кода с вече осъществени резервации, както правят гиганти като Booking.com," казва Йорданова.
Ресторанти, барове и хотели
И въпреки, че МySpot не е първата платформа за резервации в страната, изглежда на пазара няма достатъчно решения, защото интересът от барове и ресторанти е голям."При разговорите с толкова много плажове получаваме интерес и от бийч барове и плажни ресторанти, които искат освен чадъри да отдават и маси и бар места. Същото важи и за София - това е ниша, която сме валидирали с клиенти и предстои да разработим, като отличаващата ни функционалност ще е опцията за избиране на специфично място в заведението. Искам любимата си маса - избирам я," разказва за плана за разширяване на услугата Йорданова.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.