Предлага държавата да регулира пазара

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Комисията по стоковите борси:

Създаването на държавна агенция за регулиране на пазара предлага председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържища (ДКСБТ) Георги Михнев. За “Капитал” той съобщи, че подготвя проектозакон по въпроса. “Сега на основни пазари за потребителски стоки в България действат частни олигополи. Едни от най-наблюдаваните опити за манипулация на пазара са свързани със занижаване на цените, когато се купува от производителите, и неоправдано завишаване, когато стоката отива при потребителите”, обясни г-н Михнев. Освен това според него от полезрението на Закона за защита на конкуренцията са убягнали съществуващите монополи на регионално равнище. Например дадена фирма може да има едва десет на сто от националния пазар и в този смисъл да не е монополист, но да държи изцяло пазара във Варна или Бургас. Според Михнев на етапа, когато пазарът не е добре структуриран и укрепнал, има смисъл от агенция за регулирането му, която да е на подчинение на Министерския съвет. “Не виждам нищо непазарно да се появи нов голям държавен играч, който да се опитва да свали цената, когато изкуствено се опитват да я вдигнат”, заяви той.

Какъв е замисълът

Според проекта най-невралгичните пазари, на които се налага да се намесва агенцията, са тези на зърно, олио, захар и петролни продукти. Те трябва да се запишат в закона конкретно, като в същото време на Министерския съвет се даде право да взема допълнителни решения за интервениране и при други продукти. Предложението е агенцията да е държавно дружество на подчинение на правителството, което да започне дейността си със субсидия от бюджета.
Доста неизяснен засега е механизмът, по който ще се определя кога новата структура ще се намесва на пазара. Идеята е да се следят колебанията в пазарните цени на дадена стока и да се сравняват с изменението на цените през определен минал период. Агенцията ще интервенира тогава, когато се окаже, че графиката на цените е различна от тази за миналия период и не следва тенденциите на международните пазари. В методиката ще се уточни какво е допустимото отклонение от външните цени и от цените за определения минал период.
Според Михнев новата агенция трябва да обявява търговете си за покупки и продажби по интернет, а кандидатите да се класират от софтуер по предварително заложени обективни критерии. Новата агенция може да има свои складове със запаси, отделни от тези на управление “Държавен резерв и военновременни запаси”. За целта може да се използват армейски складове.
Известно е, че сега почти всяка година при криза в цените на стоките от първа необходимост правителството деблокира определени количества (най-често захар и олио) от държавния резерв. От около три години не са се налагали ценови интервенции чрез внос. Последната беше през 1997 г., когато по държавна поръчка беше внесено сирене. Г-н Михнев смята, че не е редно Държавният резерв да се използва за интервенции на пазара поне по три причини. “Наличностите му са държавна тайна, която може да бъде разгадана по пуснатите количества”, смята председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. Освен това резервът не може да продава на загуба и процедурата по деблокирането му е тромава. За да се избегнат подозрения в злоупотреба, резервът продавал само чрез стоковите борси. “Не е задължително интервенционната агенция да излиза на пазара само чрез борсите. Там впрочем също се наблюдава известна манипулация, като дадени сделки се сключват само за да се обяви достигната висока цена, а след това се анулират. Така търговията се деформира”, твърди Михнев.

Реакциите

“Дистанцираме се от подобни икономически извращения, коментира проекта висш служител от Министерството на икономиката, предпочел анонимност. Не виждаме какво може да направи една агенция срещу икономическия интерес на фирмите. Бюджетът ще трябва да налива пари там, където има олигопол, и пак няма да може да се пребори с него. По-нормално е той да се атакува със средствата на антимонополното законодателство.” Ако на пазара нещо не е наред, едва ли трябва да го оправяме, като го развиваме, а като се връщаме към минали методи, смятат в министерството.
Оттам отхвърлят идеята за агенция, която да се намесва на пазара, когато цените станат неприемливо високи. Но не са толкова категорични срещу структура за интервенции на пазара като част от правителствената политика в помощ на земеделските производители.
В ЕС съществуват подобни структури, които интервенират в областта на селскостопанските стоки основно за избягване на сезонни колебания в цените. Когато цената падне, държавата се намесва и започва да изкупува, после преработва закупените земеделски суровини и в благоприятен момент ги продава. Тази практика обаче не е достатъчно добре проучена от министерството. Освен това спирането на всякакви държавни интервенции на пазара на стоки със земеделски произход беше една от основните препоръки, отправена към правителството от мисията на Световната банка неотдавна. Министърът на земеделието и горите Венцислав Върбанов заяви тогава, че подобни намеси отдавна няма. Той очевидно не приемаше за интервенция факта, че четири месеца по-рано Държавният резерв беше продал олио от запасите си в момент, когато цената му на вътрешния пазар скочи рязко.
“Вярно е, че Световната банка е против създаването на интервенционна агенция”, твърди и изпълнителният директор на ССБ Христо Миленков. В Закона за съхранение и търговия със зърно обаче се предвижда да се учреди Дирекция за пазарни интервенции на подчинение на Министерството на земеделието и горите. Според г-н Миленков е твърде вероятно такава структура наистина да бъде направена. “Не виждам защо трябва да се пише нов закон за нещо, което вече е предвидено в друг действащ закон. Освен това ДКСБТ формално няма право на законодателна инициатива”, добави той. Няма обаче и проблем проектът да попадне в парламента чрез приятелски настроени депутати.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове