Новият брой: Накъде след вота
Close

“Крафт фуудс” се заеха предпазливо с “Нова Бразилия”

Новият собственик ще работи със старите дистрибутори, но иска да плащат по банков път

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Как ще се промени кафето “Нова Бразилия”, след като бизнесът с него официално премина в ръцете на “Крафт фуудс интернешънъл”. Седмица след финала на сделката отговорът не е избистрен.
“Нямаме още конкретни планове за марката. Сега проучваме консуматорските нагласи към кафето”, каза за “Капитал” Здислав Ринкевич, управляващ директор на “Крафт фуудс България”. Сигурно е, че опаковките на “Нова Бразилия” и дизайнът им ще бъдат подобрени и че за търговската марка има предвиден рекламен бюджет.
Освен това качеството на “Нова Бразилия” ще бъде повишено, като се засили контролът още при покупката на суровината, добави Ринкевич. Досегашните производители доставяха зелено кафе чрез посредничеството на европейски брокери. “Крафт фуудс”, най-големият световен производител на кафе, купува през своя търговска къща. “Талока” има представители във всички държави производители. Това дава възможност да се осигури по-добро и постоянно качество на суровината, без задължително да се оскъпява крайният продукт.
Под по-добро качество новите собственици нямат предвид непременно смяна на сорта, от който се прави “Нова Бразилия”. Известно е, че с тази марка на българския пазар беше наложена индонезийската робуста, която се смята за по-нисш сорт кафе и е два пъти по-евтина от кафетата арабика. “Характерно за арабиката е, че вкусът е по-мек и има кисел оттенък. А много потребители харесват типичния силен вкус на робустата. В повечето страни от Западна Европа доминира арабиката. Но за консуматорите, които дългогодишно са свикнали със сортове робуста, няма да е лесно и естествено да направят прехода към арабика”, коментира Ринкевич. С други думи, засега качеството на “Нова Бразилия” ще се подобрява умерено в рамките на робустата.
“Крафт фуудс” действат много предпазливо и с дистрибуторската мрежа на “Нова Бразилия”. От купувача уточниха, че я намират за отлична. Поемайки бизнеса, те са преподписали договори с двадесетината досегашни дистрибутори.
“Политиката им е никаква промяна до края на годината”, коментира директор на дистрибуторска фирма, предпочел анонимност. Той каза, че от “Крафт фуудс” са им представили за подпис стандартния договор, с който работят в Европа. Отсега било ясно, че няма да държат на някои специфични евроизисквания, като разстоянието на палето от стената на склада например. “Крафт фуудс” налагат на партньорите си задължително да фактурират всички продажби и да превеждат сумите по банков път. Според дистрибутора досега е имало практика суми до три-четири хиляди лева да се превеждат в брой на касата. Тази промяна предполага, че продажбите на “Нова Бразилия” ще станат изцяло легални. На въпроса как това ще се отрази на крайната цена на кафето г-н Ринкевич каза: “Нямам идея. И аз бих искал да знам.” По веригата от производителя до потребителя има звена, на които трудно можело да се въздейства.
В бизнеса с кафе се твърди, че системата за дистрибуция на “Нова Бразилия” е от ключовите причини за успеха на търговската марка в България. По информация на агенции за проучване на пазара в страната има около 90 000 крайни точки, в които са възможни продажби на кафе. Няма дистрибуторска система, която да може да достигне до всички, но покритие от една трета вече е успех, твърди директорът на “Крафт фуудс България”. Той предполага, че дистрибуторите на “Нова Бразилия” достигат директно до около 10 000 точки на продажба. Те обаче имат много добре разработена система, в която техните клиенти чрез свои клиенти достигат до много повече точки.

“Крафт фуудс интернешънъл” купи дружеств ото “Еспрессо” ЕАД, което държи търговската марка “Нова Бразилия” за България, фабриката за кафе в Костинброд (“ВЕК-98” АД) и търговско-дистрибуторската фирма в София (“СОФИЛ” АД). И двете страни отказаха да съобщят стойността на сделката. Фараж Фрейдж, един от тримата досегашни собственици, уточни само, че във връзка с нея ще плати 10 млн. лева данъци. Това е една от най-големите сделки в частния сектор в страната, коментираха от “ПрайсуотърхаусКупърс”. Те обявиха че са били наети като финансов консултант от фирма IFJ SAL, контролираща производството и дистрибуцията на кафе “Нова Бразилия”. Фирмата е основана през 1961 г. в Бейрут и започва дейността си в България през 1991 г. Договорът за покупко-продажба между “Крафт фуудс” и бизнесмените с ливански произход е подписан на 26 януари. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) одобри сделката на шести март, а тя бе финализирана в деня, в който излезе решението на КЗК - 30 март. Според управляващия директор на “Крафт фуудс България” Здислав Ринкевич не е имало формални основания да искат разрешение от КЗК. С този акт те като най-големия производител на пакетирано кафе в света са искали да заявят ясно, че производството и продажбата на кафе стават ключова категория за тях и в България (успоредно със захарните и шоколадовите изделия). “Gallup и Nielsen посочват, че кафе продуктите “Нова Бразилия” притежават около 70% от българския пазар на кафе”, съобщиха от “ПрайсуотърхаусКупърс”. По приблизителни оценки пазарът е 15 000 т годишно като количество и 150 млн. лева като стойност (измерен по цени на дребно). Около месец и половина по-рано “Крафт фуудс интернешънъл” купи от други собственици и търговската марка “Нова Бразилия” в Румъния.

Здислав Ринкевич, директор на “Крафт фуудс България”
Когато производителят мисли за пазара на кафе, той си го представя като триъгълник, разделен на висок, среден и нисък ценови сегмент. Триъгълникът се разширява в посока на ниския сегмент. Тази схема е динамична и с развитието на пазара има вътрешно преливане между отделните сегменти. В България нашето кафе “Якобс” е в най-горния сегмент, но на други пазари слиза и до основния. В развиващите се пазари е много важно да имаш силни позиции в основния и в ниския сегмент при кафето, защото в тях бизнесът може да се разгърне до съответните обеми. Затова е и нашият голям интерес към марката “Нова Бразилия”.

Фараж Фрейдж, президент на СОФИЛ
Тримата съдружници, собственици на бизнеса, преценихме, че сме достигнали такъв етап в развитието му (пазарен дял, качество, продукция, признание на търговската марка), когато този бизнес вече не може да продължи да се развива като семеен. Оценихме, че сега е моментът да бъде потърсен стратегически инвеститор - мултинационална компания с опит в хранително-вкусовата промишленост, с по-големи възможности в областта на производството, маркетинга и дистрибуцията на бързооборотни стоки. В началото на 2000 г. се обърнахме към “ПрайсуотърхаусКупърс”, за да ни помогнат при осъществяването на сделката.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар