Двама са малко, трима са много

Абонатите очакват от 2002 г. спад на цените. Операторите - допълнителна конкуренция

Мобилните оператори:

Точно година след официалното развенчаване на “Мобилтел” като монополист върху GSM-комуникациите у нас България започна да доказва възможностите си на развиващ се пазар. Броят на абонатите на мобилни мрежи надмина 1.5 млн. души и според прогнозите на всички експерти в бранша растежът ще продължи. (Малцина помнят, че в проспект за продажбата на “Мобилтел” от 1995 г. потенциалът на българския пазар на мобилни услуги е бил оценен на 120 000 абоната).
Първите няколко месеца конкурентен пазар на мобилни услуги у нас показаха, че за него двама GSM-оператора са малко, за да се стигне до значим спад на цените. Фактът, че “Мобиком” остана без нови абонати на “Мобифон”, пък потвърди, че трима играчи трудно могат да разчитат на еднакво внимание от страна на клиентите, особено ако не подобряват непрекъснато качеството и не разнообразяват гамата на услугите си.
Очакванията от започващата година за потребителите са свързани предимно с намаляване на тарифите и на първоначалната инвестиция за включване в мрежата, а за активните участници на пазара - с евентуалното навлизане на трети GSМ-конкурент.

Ситуацията в момента

Според последните данни от “Мобилтел” компанията има около 1.2 млн. абонати. Клиентите на “ГлоБул” към края на 2001 г. са 130 000. При “Мобиком” положението е приблизително същото както преди година - 175 000 потребители на “Мобифон”. При население от близо осем милиона души това означава, че процентът на насищане на пазара наближава 20 на сто.
Засега значително по-солидни позиции продължава да има “Мобилтел” както като брой абонати, така и като покритие на мрежата. За сметка на това обаче очевидно по-голям растеж отбелязва “Глобул” - факт е, че потребителите на мрежата на втория оператор достигнаха 130 000, при положение че очакванията на самата компания бяха за 70 000 клиента в края на 2001 г. Без съмнение в застой е “Мобиком”, чието ръководство признава, че засега не цели ръст на клиентите на “Мобифон”, а запазване на позициите. Затова и “Мобиком” беше единственият мобилен оператор, който свали абонаментните си такси и тарифите за разговори в края на 2001 г., предлагайки уникалната засега цена на минута разговор под 10 стотинки макар и само между абонати на собствената си мрежа. Що се отнася до общото ценово ниво на услугите, то не е кой знае колко паднало спрямо това преди година, но не може да не се отбележи, че вече отдавна е по-изгодно да се говори с абонат на мобилен телефон от друг мобилен телефон, а не от телефон на БТК. Държавният телеком все още поддържа цена от 60 ст. на минута за разговор между 7 и 21 часа с мрежите на “Мобилтел”, “Глобул” или “Мобиком” и 48 ст. за минута след 21 часа.
За няколкото месеца конкурентен пазар спадна и сумата, която клиентът първоначално трябва да отдели, за да се включи в някоя от мрежите на мобилните оператори. Ако в началото на годината сим-картата на “Мобилтел” струваше твърдо 90 лв., то след старта на “ГлоБул” и предлагането на безплатни карти за клиентите му доскорошният монополист дотолкова разшири промоциите си, че няма никакъв смисъл да се купува сим-карта за 90 лв. В момента сим-картите на “Глобул” продължават да са безплатни, картата на “Мобилтел” струва 9.90 лв. без ДДС до 20 януари с един месечен безплатен абонамент, а включването към мрежата на “Мобиком” е 10 лв. без ДДС. През изтеклата година доста се промениха и условията за покупка на мобилен апарат основно поради три фактора. Първо, операторите започнаха масово да предлагат пакети от карта плюс апарат. Второ - лизингът навлезе и на този пазар. И трето - значително се разшири предлагането на апарати втора ръка. За ръста на пазара като цяло допринесе и навлизането през 2001 г. на картите за предплатени разговори.
При услугите наличието на конкуренция също каза думата си - страната ни вече е единствената в Европа, където абонатите на аналогова и цифрова мрежа могат да си разменят кратки текстови съобщения. От 27 декември sms може да се изпраща от телефон на “Глобул” към такъв на “Мобиком” и обратно при цена, равна на тази за sms в мрежата на “Глобул” - 12 ст. без ДДС. Според специалисти от “Мобилтел” първият GSМ-оператор също има намерение съвсем скоро да пусне sms-и с “Мобиком”. Засега текстови съобщения не се предвижда да се разменят само между абонатите на двете конкурентни цифрови мрежи.

Прогнозите

Голямото събитие, което се очаква да повиши нивото на конкуренцията и да облагодетелства клиентите през започващата година, си остава приватизацията на БТК. Според плановете на държавниците най-вероятно е то да се случи до края на третото тримесечие на 2002 г. Поне според настоящите виждания на отговорниците за сделката от правителството телекомът ще се продава заедно с лиценз за трети GSM-оператор. Част от тази макар и само щрихирана картина е и изграждането на мрежата на новия оператор на базата на техническите съоръжения на “Мобиком”. Дали към тази схема ще има интерес и доколко той ще е приемлив за управляващите засега е трудно да се каже. Неясен за момента остава и изходът на преговорите между БТК и “Кейбъл енд Уайърлес” за изкупуване на 49-процентния дял на англичаните в смесеното дружество. Според различните експерти срокът, в който третата цифрова мобилна мрежа може да започне работа с клиенти, ако се ползва мрежата на “Мобиком”, варира между три и шест месеца. Което, разбира се, зависи и от вложените инвестиции.
Дългосрочните прогнози на специалистите от “Глобул” например са за 35-40% разпространение на мобилните телефони през 2004 г. Приблизително същите са очакванията и на шефовете на “Мобиком” - според тях в края на 2003 г. на всеки 100 души у нас между 30 и 40 ще ползват услугите на мобилен оператор (при положение че този показател е приблизително 70 на сто за страните от ЕС в момента).
Според някои специалисти възможно е след навлизането на трети цифров оператор на пазара стремежът към намаляване на тарифите да доведе до понижаване на качеството на услугите. Стремежът към привличане на повече клиенти впрочем вече играе лоши шеги на “Мобилтел”. Ако се изключи редовното претоварване на мрежата на оператора по празници, все по-често абонатите на “Мобилтел” остават без никакво покритие и в централните райони на големите градове в работни дни. Според техническите специалисти това се дължи на претоварването на определена клетка, когато се наложи тя да обслужва твърде много абонати в един и същи момент. Макар и клетките да се подменят, проблемът е невъзможно да бъде разрешен напълно, твърдят от “Мобилтел”.

Операторите

Освен подмяната на базови станции с такива с по-голям капацитет и удължаването на действието на безплатната гласова поща до 1 февруари “Мобилтел” засега не обявява други свои планове за 2002 г. Изпълнителният директор на компанията Румяна Кючукова неколкократно подчерта, че засега намаление на цените за абонатите няма да има. Операторът не предвижда и разширяване на покритието си, което е 78% от територията на страната и близо 90% от населението. Според Румяна Кючукова за 2002 г. бизнеспланът на “Мобилтел” предвижда 100 млн. долара инвестиции, или със 70 млн. долара под цифрата за 2001 г. Печалбата на оператора за 2001 г. засега не е обявена, но по думите на Кючукова тя ще е доста над получените 70 млн. лв. след облагане за 2000 г.
Доста по-мащабни, съвсем разбираемо, са плановете на “ГлоБул”. Към края на януари се очаква покритието на мрежата на оператора да достигне 38.5%. През започващата година компанията възнамерява да пусне специализирани пакети услуги за конкретни социални групи, както и да започне сключването на договори с корпоративни клиенти. Дългосрочната цел на оператора според специалистите му е да има над 50% от пазара на мобилни комуникации до 2004 г., а конкретно за 2002 г. намеренията му са да утрои броя на клиентите си и да достигне 70% покритие на мрежата си по население. Инвестициите на “Космо България Мобайл” досега са 500 млн. лв., а до 2005 г. се предвижда да достигнат 950 млн. лв.
Дългосрочните планове на “Мобиком” пък са свързани изцяло със сделката за БТК. “Очакваме да сме част от тази сделка и се надяваме да има интерес от купувачите на телекома и към лиценза за трети мобилен оператор. Но възможността за сделка с “ИнКуам” още е на масата, така че не е изключено и делът на “Кейбъл енд Уайърлес” да бъде продаден на тази компания и мрежата на “Мобиком” пак да бъде цифровизирана”, обясни съуправителят на “Мобиком” Тим Буйсере. Иначе през 2002 г. плановете на NMT-оператора са да се съсредоточи върху пазара на мобилни апарати втора ръка, върху фонокартните и монетните телефони, каквито вече инсталира в края на 2001 г., върху интернет-бизнеса си, както и да започне да предлага разговори през интернет.

Цени за абонамент и минута разговор на трите мобилни оператора без ДДС
Мобилтел
Абонамент Цена към М-тел натоварена/ ненатоварена зона Цена към БТК натоварена/ ненатоварена зона Цена към “Мобиком” и “Глобул” натоварена/ ненатоварена зона
36 лв. 0.20/0.14 0.38/0.26 0.48/0.36
24 лв. 0.30/0.20 0.48/0.38 0.48/0.38
15 лв. 0.40/0.30 0.63/0.48 0.63/0.48
10 лв. 1.40/0.32 1.90/0.76 1.90/0.76
Глобул
12 лв 0.39
Мобиком
Абонамент Цена към М-тел и “Глобул” натоварена/ ненатоварена зона Цена към БТК натоварена/ ненатоварена зона Цена към “Мобиком натоварена/ ненатоварена зона
10 лв. 0.38/0.30 0.38/0.30 0.38/0.09
20 лв 0.30/0.20 0.30/0.20 0.30/0.05


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал