С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 яну 2002, 0:00, 7450 прочитания

Малка търговска война при дъвките

Пазарният лидер “Ригли” изкупува конкурентните продукти и раздава безплатно свои

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

В търговията с дъвки в България тече тиха война - пазарният лидер “Ригли” (Wrigley) рита по кокалчетата прохождащите си конкуренти. По информация от дистрибутори рекламни агенти на “Ригли България” обикалят по-оборотните магазини в цялата страна, изкупуват дъвките и вземат стелажите на “Дирол”, “Стиморол”, “Дентал академи”. В добавка предоставят безплатно дъвки и стелажи на “Орбит”.
“Имаме информация за подобна агресивна практика на “Ригли”. Обмисляхме да отнесем случая в Комисията за защита на конкуренцията. Но никой не желае да заяви какво става официално, макар че всички знаят. Освен това “Ригли” купуват, но все пак магазинерите им продават доброволно”, коментира Красимир Митев, изпълнителен директор на “Рубела”. През есента на 2001 г. българската козметична фирма навлезе на пазара на дъвки с “Дентал академи” - български дъвки, направени по поръчка от датския производител “Денди” (Dandy A/S).
От “Интербрандс”, които от началото на 2001 г. внасят и продават дъвките “Денди” - “Дирол” и “Стиморол”, също потвърдиха за подобна практика, като уточниха, че тя по никакъв начин не е документирана. Според тях обикновено се действа вечер или в събота и неделя. Допреди няколко години “Интербрандс” беше дистрибутор на “Ригли” за България.

“Не мисля, че това отговаря на истината

Ние не можем да правим такива неща, ако собственикът на магазина не желае. В случай че той е поискал да се освободи от чуждата стока, може да я махне по всякакъв начин”, коментира Силвия Александрова, маркетинг асистент в “Ригли България”.
Дистрибуторите разказват, че основният аргумент на “Ригли” пред магазинерите е, че няма смисъл да продават по-трудно вървящите дъвки на конкурентите, след като могат да ги заменят с по-бързооборотните “Орбит”. Продавачите обикновено нямат нищо против. Те не губят от печалбата си, тъй като от “Ригли” купуват дъвките по цена на дребно. Например пакетче “Дирол” се оценява по 60 ст., колкото ще плати купувачът, а не по 45 ст, колкото е платил магазинерът на едро, каза Ивайло Найденов от “Интербрандс”. Освен това предлагат свои дъвки - обикновено най-новия си продукт с вкус на ягода, и втори, по-малък стелаж за тях. “Лошото е, че след като магазинерът веднъж замени дъвките с по-бързо продаваемите, е трудно да бъде убеден да зареди отново. При стагнацията на пазара повечето търговци искат да продават само краен брой продукти, които се обръщат бързо”, добави той.
Според Найденов основната

Причина дъвките на “Ригли” да се продават по-бързо

е, че голяма част от тях са на ленти. “Рубела” и “Интербрандс” продават само дражета - по-съвременен, но и по-скъп вариант. Ако лентата се завърта за два дни, за дражетата понякога трябват и две седмици. По данни на ACNielsen от април и май дъвките на ленти са около 65% от пазара, 30% се пада на дражетата, а 5% на дъвките за деца. При лентите практически единствен играч са “Ригли”. Всичките им новопоявили се конкуренти са в групата на дражетата. Дори там “Ригли” имат около 80%.
Според други търговци обаче магазинерите донякъде са разочаровани от “Стиморол” и “Дирол”, тъй като от “Интер-брандс” не са изпълнили обещанието си за масирана рекламна подкрепа за марките. От фирмата твърдят, че досега са вложили общо над 500 000 лева, за да рекламират дъвките си, но това е около 10 пъти по-малко от парите, които си позволява “Ригли”.
Според Найденов изкупуването на конкурентните продукти е практика на “Ригли” в цяла Източна Европа. В западноевропейските страни компанията сключвала договори за ексклузивна дистрибуция с големите търговски вериги, като така си гарантирала присъствие върху голяма част от пазара. От “Рубела” смятат, че агресивното поведение в България по скоро е по инициатива на местни мениджъри, решили да се докажат и да преизпълнят плана си за продажби.
Българският пазар на дъвки се оценява на около 15 млн. долара годишно. Доскоро около 97% от пазара на дъвките за възрастни се държеше от “Ригли” с марките “Орбит” и “Риглис спеарминт”. От началото на 2001 г. навлязоха датската компания “Денди” с “Дирол” и “Стиморол”, дъвките “Трайдънт” на “Адамс” чрез “Амперел”, “Хепидент” на италианския производител “Перфети” чрез “Интерфуудс”, има и турски дъвки.
“Нашите наблюдения са, че “Дирол” имаха някакви набези, но нямаха достатъчно търпение да изградят дистрибуцията си. Грешката на “Дентал академи” беше, че започнаха реклама на продукта дълго преди да се е появил на пазара”, коментира Силвия Александрова. Тя твърди, че “Ригли” се занимава самостоятелно с дистрибуцията си в страната чрез свои служители. Компанията ползвала складовете на дистрибутора на “Проктър и Гембъл” за България - “Кавен Ирадис”. Според други източници обаче от септември насам “Ригли” и “Кавен Ирадис” тестват смесена система на дистрибуция, при която “Кавен Ирадис” са били национален дистрибутор за определени региони на страната, в които са продавали и местни фирми.


По ефирната телевизия Би Ти Ви и по кабелната М САТ се появи реклама на българската паста за зъби Orbel (“Орбел”). Името на пастата и надписът силно наподобяват дизайна на търговската марка на дъвките “Орбит”. “Орбел” е българско име, старото название на Пирин планина и ние сме го регистрирали, каза за “Капитал” Тони Икономов. Той е собственик на холдинга “Канотранс”, чиято дъщерна компания “Фреш ап козметикс” произвежда пастата за зъби. От две години пастата “Орбел” е в продажба на няколко чужди пазара, но в края на миналата е излязла и на българския. Икономов твърди, че наистина са използвали момента на прилика с “Орбит”, но в шрифтовете има разлика. Освен това, преди да пуснат рекламата, са я огледали много внимателно с патентни специалисти. От “Ригли” коментираха появата на “Орбел” като нелоялна конкуренция и наподобяване на знака им. Засега обаче няма да предприемат действия за защита на марката си, защото конкуренцията работи в друг сегмент на пазара.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 2374 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2731 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
“Метро”-трамплин за износ в Русия

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността