Семантични* тревоги при шоколадите

Нова наредба премахва „шоколадови“ от бонбоните, шоколадовите вафли са понижени в тунквани

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В бизнеса с шоколадови изделия би трябвало да започнат да наричат нещата с истинските им имена, след като от 1 август влезе в сила новата наредба за какаото и шоколадовите продукти. Ако се спазват изискванията и за наименованието, състава и характеристиките, шоколадовите бонбони от някои марки ще станат просто бонбони, а шоколадовите вафли - само тунквани или какаови. Наредбата не забранява ширещата се практика да се използват евтини заместители в т.нар. шоколадови изделия, но задължава производителите и търговците да слагат адекватни наименования.

По оценка на производители от бранша в наредбата има най-малко три съществени пункта. Името „шоколад“ вече ще могат да носят продукти, съдържащи не по-малко от 35% обща суха какаова маса. В „млечния шоколад“ трябва да има не по-малко от 14% сухо мляко. А използваните растителни мазнини в шоколадовите продукти, различни от какаовото масло, могат да са максимум до 15%. Самата наредба е на базата на Европейската шоколадова директива и отразява европейските изисквания и стандарти.

„Не очакваме сътресения на пазара“

коментира Григор Ковачев, председател на Асоциацията на производителите на захарни изделия. Производителите и търговците имаха осем месеца срок, за да се съобразят с изискванията, или иначе казано, да преформулират етикетите си. „Продуктите ни са съобразени с основните положения в европейската шоколадова директива и няма да се наложи преформулиране“, обясниха от „Крафт фуудс България“, които са един от двата големи производителя в България (наред с „Нестле София“). Пловдивският завод „Кристал“, чийто търговски директор е Ковачев, е коригирал някои от опаковките си през май. От „Победа“, Бургас, съобщиха, че в момента подменят опаковките на около 20% от продуктите си, но шоколадовите изделия са само 30% от техния асортимент. От пловдивската фирма „Мотобойс“ твърдят, че те непрекъснато пускат нови продукти и нови опаковки. В „Била“ съобщиха, че някои от производителите вече пишат бонбони вместо шоколадови бонбони, но няма масова подмяна на опаковки. От търговската борса „Бон Марше“ в Пазарджик, които са сред големите търговци за захарни и шоколадови изделия в страната, коментираха, че не се забелязва смяна на опаковки.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове