Балканските потребители застаряват и намаляват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Балканските потребители застаряват и намаляват

Балканските потребители застаряват и намаляват

1030 прочитания

Заради миграцията и ниската раждаемост населението в Югоизточна Европа ще намалява и застарява. Това е една от тенденциите в потреблението и в търговията на дребно в региона, представени от GfK Group на конференция на Института „Адам Смит“ в Белград в края на юни. Сега прирастът на населението във всяка от изследваните страни в региона - Румъния, България, Словения, Хърватия, Сърбия и Черна гора и Албания, е отрицателен. При това над 20% от хората са над 60 години, а около 15% - под 15 години. Най-изразена е тази демографска картина в България и Сърбия - страните с най-голям процент възрастни хора - около 22.5%.

България е в дъното на класацията на GfK за почасовото заплащане в Източна Европа по данни от 2003 г. Ако средното заплащане на час в Брюксел е 10.8 долара (нето), в София то е 1.10 долара на час. Това е най-ниското сред 12-те посочени столици, в които освен новите членки на ЕС влизат също Загреб, Москва и Букурещ. При проучването се приема, че покупателната способност в Германия е 100%, и се установява, че примерно в България тя е 21% от нея, в Румъния - 24%, в Русия - 18%, и в Украйна - 12%. България е и лидер между 13 страни от региона и по дял на разходите за храна и напитки от общите разходи на домакинствата. За тази цел отиват около 63% от домашния бюджет според изследването. За сравнение в Австрия, която е в другия край на скалата, за храна и напитки отиват 13% и други 12% отиват за свободното време. В България тези разходи са два процента.
Ако имаха повече пари, българите биха ги дали на първо място за храна и домакински разходи, сочат данните от изследването. С това те си приличат с поляците, руснаците, румънците и украинците. Българите поставят на второ място почивката и уикендовите пътувания, които са първи приоритет за унгарците, чехите, словаците, словенците и сърбите. Трети по важност за българите са дрехите, следвани от обзавеждането. Любопитно е, че автомобилите изобщо не попадат в топ 5 на българските приоритети. За сравнение те са втора цел в Словакия и в Сърбия (чийто автопарк е доста остарял). Едва 15% от домакинствата в България са отговорили, че през следващите 12 месеца ще могат да спестяват пари, с което страната отново е на опашката сред осем страни от региона. При словаците, чехите и поляците процентът на домакинствата с възможност за спестявания варира между 65 и 42. В Румъния той е 35%, в Русия - 29%, а в Сърбия - 26%. Сред първите пет цели на спестяванията българите поставят на първо място новите мебели, подобрението на домакинството и почивката. Спестяванията за автомобил или недвижим имот им изглеждат безсмислени.

В Чехия и Унгария през тяхното топ 10 на големите търговски вериги преминават около 56-57% от покупките на хранителни стоки на домакинствата. В Словакия този процент е 60% и местната власт дори отчита като проблем изчезването на малките бакалии в градските центрове. За сравнение в България засега има топ 6 на търговските вериги, като през тях минават 8.5% от търговията. В Румъния делът е 7.9%, а в Сърбия и Черна гора - 14.7%. Съответно в България е голям пазарният дял на малките бакалии, който наистина намалява и при 63% през 2000 г. достига до 60% през 2003 г. Закономерност е, че сред петте най-бързо нарастващи продуктови категории през 2003 г. спрямо 2002 г. водеща позиция имат напитките.

Заради миграцията и ниската раждаемост населението в Югоизточна Европа ще намалява и застарява. Това е една от тенденциите в потреблението и в търговията на дребно в региона, представени от GfK Group на конференция на Института „Адам Смит“ в Белград в края на юни. Сега прирастът на населението във всяка от изследваните страни в региона - Румъния, България, Словения, Хърватия, Сърбия и Черна гора и Албания, е отрицателен. При това над 20% от хората са над 60 години, а около 15% - под 15 години. Най-изразена е тази демографска картина в България и Сърбия - страните с най-голям процент възрастни хора - около 22.5%.

България е в дъното на класацията на GfK за почасовото заплащане в Източна Европа по данни от 2003 г. Ако средното заплащане на час в Брюксел е 10.8 долара (нето), в София то е 1.10 долара на час. Това е най-ниското сред 12-те посочени столици, в които освен новите членки на ЕС влизат също Загреб, Москва и Букурещ. При проучването се приема, че покупателната способност в Германия е 100%, и се установява, че примерно в България тя е 21% от нея, в Румъния - 24%, в Русия - 18%, и в Украйна - 12%.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK