Новият брой:
Служебната президентска република

Особености на българския личен арсенал

Легалните продажби на пушки и пистолети за 8 млн. долара през 2003 г. са само върхът на айсберга

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Кои са клиентите на оръжейните магазини в България? Законът ограничава купувачите на дребно до четири основни групи - ловци, спортисти и граждани, доказали пред органите на МВР, че оръжието им е нужно. Най-често в третата категория попадат бизнесмени с добри финансови възможности, предимно мъже, които търсят самочувствие и сигурност в кобура си. Четвърта категория са пенсионерите от МО и МВР, които имат право да си купят от бившата си служба или на свободния пазар оръжие. Обикновено те го използват в новото си поприще в охранителните фирми. Оръжейните магазини обаче са само част от играчите на пазара на оръжие. Армията, полицията и други държавни структури купуват малки оръжия на едро от български производители и продават вече употребяваното. Между собствениците на оръжие, най-вече ловно, също стават препродажби. Освен това има и неясна по брой група граждани, която се въоръжава по почина „направи си сам“ - като преработва газово в бойно оръжие или като сглобява части, изнесени от военните заводи.

Пълна загадка е колко пари се въртят в България на пазара на малки оръжия (понятието включва пистолети - без газовите; револвери; нарезни и гладкоцевни пушки). На въпроса с повишена трудност колко все пак са официалните му обороти може да се предположи, че през 2003 г. са се завъртели

Около осем милиона долара за нови оръжия

Посоченото число се базира на следните допускания: По данни на служба „Контрол над общоопасните средства“ (КОС) на МВР през 2003 г. са регистрирани 7467 нови оръжия. (Съществуващото ловно оръжие се пререгистрира на всеки три години, а останалото - на пет.) От няколко години насам новорегистрираните оръжия непрекъснато намаляват - ако през 2000 г. те са били 45 653, през следващата година са вече 30 518, през 2002 г. - едва 20 211, за да достигнат малко повече от 7 хил. през миналата. По данни на специалисти от сектора около 70% от продаденото оръжие е среден клас с цени между 850 и 1350 долара 10% е делът на луксозните оръжия, които струват около 2000 долара, и 20% е делът на българските производители, чиято продукция е най-евтина - между 100 и 300 долара.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар