Вносителите се готвят за бум в автомобилния бранш
Засиленото търсене на нови коли и задаващите се нови европейски регулации ще доведат до 500 млн. евро инвестиции в автомобилния бранш през следващите три години
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
След десет години на трусове и спадове пазарът на нови автомобили в България започва бавно, но сигурно да се съвзема. Ръстът от над 40%, започнал през 2003 г., се запази и през 2004 г. Пазарните анализатори прогнозират, че този темп ще се задържи до момента, в който пазарът на нови автомобили възстанови мащабите си от периода преди 1989 г. Тогава у нас са се продавали между 80 000 до 100 000 нови автомобила годишно от „Мототехника“ и още около 10 000 автомобила чрез „Кореком“. Вносът на употребявани возила до този момент на практика е забранен, но след 1989 г. ситуацията много бързо се променя. Продажбите на нови автомобили се движат между санитарния минимум от 7570 (1996 г.) до рекордните 25 600 през миналата година. В същото време пазарът на употребявани автомобили буквално експлодира от скромните 24 347 през 1992 г. до около 200 000 през миналата година. За този период България остана
Единствената страна без забрана
за внос на употребявани возила над определена възраст. В същото време останалите централно- и източноевропейски държави започнаха постепенно да заменят забраните с екологични ограничения. У нас в синхрон с интересите на вносители и потребители на употребявани возила всеки опит за въвеждане на някаква забрана досега се проваляше.
Освен екологичните разлики между нови и стари автомобили и самите продажби се осъществяват по силно различен начин. Докато продажбите на нови автомобили са изцяло на светло, за тях се плащат мита, акцизи, държавни такси и ДДС, при продажбите на употребявани возила в общия случай се плаща единствено ДДС върху завишената в началото на 2004 г. митническа стойност. Повторната препродажба вътре в страната най-често се извършва на база данъчна оценка, която е доста по-ниска от реалната им пазарна цена, и така се спестяват такси за прехвърляне. Плащането на дължимите ДДС и мито също често се избягват чрез регистриране на автомобила на инвалид (общо около 400 000 автомобила у нас ползват инвалидни преференции). Накрая печалбата на вносителите на нови коли подлежи на корпоративен данък, докато автокъщите и физическите лица вносители на практика избягват всякакво данъчно облагане на печалбата.Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.