Eнергичен скок на енергийните напитки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Eнергичен скок на енергийните напитки

Най-верните купувачи са младите хора

Eнергичен скок на енергийните напитки

Продажбите растат с двуцифрени темпове, спирачка е високата цена

Мара ГЕОРГИЕВА
7736 прочитания

Най-верните купувачи са младите хора

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


На енергийните напитки в България все още се гледа като на екзотика. Пазарът им в страната засега е малък, но силно конкурентен и с голям потенциал.

През последните години продажбите растат. През 2005 г. пот­реблението им (заедно с това на т. нар. спортни напитки) достига близо 4 млн. л. Това е ръст от 24% в сравнение с предишната година. За първото тримесечие на 2006 г. продажбите продължават да нарастват - увеличили са се с 15% в сравнение със същия период на 2005 г. Пазарният дял на тези напитки обаче все още е нисък - едва 0.9% от общото пот­ребление на безалкохолни напитки, отчита инж. Милчо Бошев, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ).

Интересът

Средностатистически „всеки човек на Земята консумира по една енергийна напитка на година, което е феномен и говори за развитието на този пазар, особено в Европа и Америка“, отбелязва инж. Кирил Ходжаев, един от управителите на „Шарк България“. „Засилващият се интерес към енергийните напитки е световна тенденция, която дори малко закъснява в България. Обяснението за увеличаващите се покупки е в начина на живот - той става все по-динамичен, по-стресов. Напитките са подходящи за всекидневна подкрепа при шофиране, напрегнат умствен и физически труд, стресови ситуации“, казва Любен Йочков, търговски директор на „Нова трейд“ (производители на Pit Bull) - Пловдив.

„Енергийността на тези напитки се дължи на съставки, които действат на организма обод­ряващо, стимулират централната нервна система, помагат за бързо възстановяване след физическа или умствена умора - кофеин, таурин, екстракти от растения като гуарана, кава кава, жен-шен, джинджифил и др.“, обяснява Милчо Бошев.

Предлагането

Енергийните напитки са основно внос от Австрия (35-40%), Гърция, Италия, Чехия, Холандия и Тайланд, отчита браншовата асоциация. Преди седем години ЕТ „Радулов“ - Стара Загора, предлага първите български енергийни напитки - „Спарта“, „Енерджикс“, а през миналата година - и ЕХЕХ. През август 2002 г. Coca-Cola стартира продажбите на Вurn в България, но през май 2005 г. компанията взе решение да препозиционира продукта и все още няма категорични планове за бъдещето му.

Според инж. Кирил Ходжаев енергийната напитка Red Bull е пазарен лидер, директно след това е Shark, а останалите 5% си делят всички други напитки. Милчо Бошев обаче твърди, че вносните марки Shark и Red Bull са държали лидерство в продажбите допреди година. По данни на браншовата асоциация през 2005 г. „Нова трейд“ ООД - Пловдив, атакувала пазара с много агресивна реклама и вече има най-голям пазарен дял с енергийната си напитка Pit Bull. Сред българските производители са още „Девин“ с „Фитнес“; „АиД комерсиал“ с NRJ, „Мегафрут 2000“ с „Атак“, „Синхронинвест“ с „Енергия“, „Екзотик“, „Еротик“, „Спорт“.

Продажбите

Енергийните напитки се предлагат предимно в заведения, игрални зали, магазини към бензиностанции. Има ги и в големите вериги магазини, но според Любен Йочков съотношението в продажбите е три към едно в полза на покупките извън дома. От „Шарк България“ преценяват, че 80% от продажбите са в заведения. Тези напитки съдържат по-високи дози кофеин (над 150 мг/л), което изключва от кръга на купувачите им бременни, деца, болни от диабет и хипертония. Най-верните им потребители са предимно млади хора. „Такъв е имиджът им, но от гледна точка на функционалността тези напитки са с широки граници, съпоставими с тези на консумацията на кафе“, уточнява Кирил Ходжаев.

Енергийните напитки са по-скъпи от другите видове безалкохолни. Средната цена на дребно за един литър е около 16.50 лева, отбелязва Милчо Бошев. Цената е висока заради цените на съставките, прибавят се и витамини, обяснява Любен Йочков.

„Някога продавахме по 5000 бутилки на месец, а сега - по 100 000. Тенденцията на нарастващо потребление е от година и половина-две“, отбелязва Димитър Радулов, собственик на ЕТ „Радулов“ - Стара Загора. Фирмата доставя готова емулсия за напитките от Германия и Австрия. Предлага своите марки в пластмасови бутилки от 330 мл, но планира инвестиция в линия за КЕН опаковки през следващата година. „Шарк България“ - вносител на Shark, отчита двуцифрен ръст в проценти за шестте години на българския пазар, съобщава Кирил Ходжаев.

Според него това се дължи на активна маркетингова политика, високо качество, наличие на негазиран и „лайт“ вариант на напитките, както и най-добрия баланс между вкус и функционалност.

„Наложихме Pit Bull с качество, конкурентна цена, силна телевизионна реклама, подкрепа на концерти, спонсорство на спортни състезания и отбори“, казва Любен Йочков, търговски директор на „Нова трейд“ - Пловдив. Продажбите на компанията на българския пазар са нараснали с пъти. От 2003 г. фирмата изнася енергийната си напитка и държавите, в които я продава, вече са 28. „Търсенето на външните пазари е поне два пъти по-голямо от търсенето в България“, отбелязва Любен Йочков. През февруари т.г. дружеството изгради нова производствена линия специално за енергийни напитки. И според Димитър Димов, търговски представител на „АиД комерсиал“ - Пловдив, търсенето на енергийни напитки се е засилило през последните три години. Фирмата предлага енергийните напитки NRG и InSPEED. Продават основно в заведения, но и в денонощни магазини, супермаркети, ресторанти. Рекламират във всекидневници, по билбордове, правят презентации на място.

Бъдещето

И производителите, и вносителите са оптимисти за бъдещето на енергийните напитки. Любен Йочков очаква, че продажбите ще се увеличат от 50% до 70% през 2006 г. Браншовата асоциация е по-умерена и прогнозира около 25% ръст за тази година. „В бъдеще в България интерес към енергийните напитки ще проявяват хората на възраст над младежката. Очакваме те да бъдат търсени и от професионални групи“, коментира Кирил Ходжаев. Според Милчо Бошев нова тенденция в предлагането ще бъдат енергийните напитки, приготвени специално за по-възрастни хора. „При тези напитки се включват въглехидрати и вещества от растителен произход. На европейските пазари започна предлагането на напитки на база минерална вода с кофеин като заместител на сутрешната доза кафе. Срещат се комбинации на бира с добавен кофеин и т.н.“, обяснява Милчо Бошев. Той смята, че е въпрос на реклама да бъдат убедени купувачите, че енергийните напитки не са само за младежи. Това би увеличило консумацията на продуктите.

На енергийните напитки в България все още се гледа като на екзотика. Пазарът им в страната засега е малък, но силно конкурентен и с голям потенциал.

През последните години продажбите растат. През 2005 г. пот­реблението им (заедно с това на т. нар. спортни напитки) достига близо 4 млн. л. Това е ръст от 24% в сравнение с предишната година. За първото тримесечие на 2006 г. продажбите продължават да нарастват - увеличили са се с 15% в сравнение със същия период на 2005 г. Пазарният дял на тези напитки обаче все още е нисък - едва 0.9% от общото пот­ребление на безалкохолни напитки, отчита инж. Милчо Бошев, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK