Кой стъпи на българския пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой стъпи на българския пазар

Кой стъпи на българския пазар

6912 прочитания

Гърция - балканският fashion лидер

„Между 30 и 40% от франчайзинговите споразумения за модни марки минават през гръцки търгов­ци, които държат правата за цяла Югоизточна Европа“, коментира Деян Кавръков от City Center Sofia (ССS). Повечето права са взети около 2000 г., но представителите или са чакали да се развие пазарът, или не са откривали подходящи помещения.

Хит се очаква да е дебютът на британската Marks&Spencer (M&S) върху 700 кв.м в мола в Лозенец през септември.За първата година се планира оборот от 2.5 млн. евро. „Стартирахме с M&S в Румъния през 2000 г., защото там имаше молове. Бизнесът се разви много успешно и ще приложим опита си в България“, казва Христос Дзукис, представител на гръцката Marinopoulos. Компанията държи франчайз правата за Източна Европа на M&S, Sephora, Starbucks, Carrefour и др. Гръцката фирма планира още два магазина в молове в София и проучва Бургас и Варна. От компанията няма да плащат франчайз права на M&S, но са длъжни да купуват оборудването и дрехите само от Великобритания.

Дзукис съобщи и че Starbucks в България ще има от края на 2007 г.

От гръцката Fourlis, която държи франчайз правата за веригата спортни стоки Intersport за Гърция, Кипър, Румъния и България, обясниха, че три години безрезултатно са търсили свободен магазин от 500-1000 кв.м на бул. „Витоша“. Intersport нямат практика да влизат в търговски центрове, но в случая не са имали избор и отвориха магазин в CCS.

През седмицата Fourlis взе правата за България и на мебелните магазини IKEA.

Гръцката група Darion, която държи правата за френската дамска марка Guy Laroche за Гърция и България, през седмицата отвори бутик в CCS. Групата, която има над 30 фирми от различни сфери, вече има два бутика Guy Laroche в Атина и един в Солун. Представителят за България Йоргос Руцонис отбелязва, че в Гърция не присъстват в търговски центрове, защото са предимно извън градовете. Това било неподходящо за френските дрехи с цени над 1000 евро.

Darion отвори в ССS и трети магазин на мултибранд веригата си за обувки Shoe Art. Веригата, която работи с над 25 фабрики в Италия и Гърция, вече има магазини на „Витоша“ и в ЦУМ. Израелски дебют в Европа Тенденцията е израелските модни фирми да излизат на европейския пазар - в Русия, Гърция, България, казва Здравка Аргирова, мениджър за България на израелската марка за дамска мода Cassidi. Досега те се развиваха по концепция, характерна за американския пазар - присъствие на местата с най-голям човекопоток и възможно най-ниски цени. С навлизането в Европа акцентът вече става и качеството. В тази връзка сред фирмите има известни притеснения. Те са нови за Европа, идват извън нея и качеството трябва да се доказва. „Може да сте сигурни, че влизат в България във възможно най-добрата си форма - с най-добри материали, бои, модели, защото за тях това е излизане на европейския пазар, обяснява Аргирова. Моловете само подпомагат техните планове. Dan Cassidi например от 20 години се продава в Америка, Франция, Италия и Израел. Решението да се влезе в България е взето преди година след двегодишно маркетингово проучване. Тя вече има магазини в двата мола и планира до края на годината да отвори още в София и в големите градове. Дизайнът на магазините на Cassidi е стандартен навсякъде, стратегията и бюджетът за реклама пристигат директно от Израел, оттам се определя и ценовата политика, казва Аргирова.

Аналогичен случай е израелската модна марка FOX, която откри наведнъж три магазина в Mall of Sofia - един за линиите си за мъжка и дамска мода и отделни за детски и за бебешки дрехи. Марката има 150 магазина в Израел. За последните пет-шест години е открила обекти в Австралия, Китай, Сингапур, Мексико, Панама и Италия. „Така или иначе търсехме начин да влезем в България, моловете се оказаха много добра възможност“, казва Ана Цакова, оперативен директор на българското дружество. Български пробив при франчайза Американската марка Esprit вече има официален франчайз за България. „Отне ни три години, за да докажем, че отговаряме на финансово-правните критерии на компанията. Проверяваха финансовото състояние, мениджмънта и дори произхода на капитала“, съобщи Диана Моратева, управител в „Апарел“, което има правата за България. Междувременно проблем се оказала липсата на локация в София, която да отговаря на фирмените стандарти за магазин. Чак, когато в София се появиха моловете, те получили разрешение да отворят магазин на Esprit (в Mall of Sofia). Това е един от 630-те магазина по цял свят, директно менажирани от Esprit. До 2007 г. „Апарел“ трябва да осигури национално покритие на марката -София, Варна, Пловдив и Бургас.

Моратева обяснява, че не изплащат роялти на компанията, но купуват директно от Германия т.нар Esprit пакет, всичко от оборудването до торбичките. Финансовият модел на „Апарел“, бюджетирането на рекламата и ценообразуването се следят директно от Esprit, обясни тя. Етикетната цена е единна за Европа. Свобода има само при закръглянето на сумите, преизчислени от евро в левове. Промоциите също стартирали едновременно във всички фирмени магазини в Европа.

През български фирми в City Center Sofia се очаква да влязат и британската French Connection (FCUK) и френската Kookai.

В Mаll of Sofia за пръв път има франчайз магазин на обувките Ecco и на Hugo Boss Orange. Тези марки и досега се продаваха на няколко места в България, но не и в собствени магазини, обясни Адeлина Габровски от ръководството на „Вайк груп“. Българското дружество представлява Kenzo, Hugo Boss, Lagerfeld и пр. Най-големият магазин на United Colors of Benetton за Югоизточна Европа бе открит върху 1000 кв.м в Mall of Sofia. Изграден е в духа на новата програма за развитие на Benetton Group, която предвижда да се отварят нови магазини с над 700 кв.м и е осмият за България. В него се предлагат линиите United Colors of Benetton, Benetton Kids и Sisley.

Гърция - балканският fashion лидер

„Между 30 и 40% от франчайзинговите споразумения за модни марки минават през гръцки търгов­ци, които държат правата за цяла Югоизточна Европа“, коментира Деян Кавръков от City Center Sofia (ССS). Повечето права са взети около 2000 г., но представителите или са чакали да се развие пазарът, или не са откривали подходящи помещения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Първият от верига складове

Първият от верига складове

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK