Equest спасява "Фамилия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Equest спасява "Фамилия"

Още 10 магазина „Фамилия“ се очакват до края на август

Equest спасява "Фамилия"

Британският фонд смята с 10 млн. евро да плати дълговете, да зареди магазините и да открие 10 нови обекта

Теодора ВАСИЛЕВА, Боряна Генчева
3852 прочитания

Още 10 магазина „Фамилия“ се очакват до края на август

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Софийската търговска верига "Фамилия", чиито магазини напоследък стояха полупразни, от вторник има нов основен собственик. Година след като придоби 30% от дружеството, британският инвестиционен фонд Equest Investment Bulgaria увеличи дела си до 100%.

Сделката беше потвърдена и от купувача, и от продавача. Смяната на собствеността идва след бур­но разрастване на веригата, довело до ликвидна криза през последните няколко месеца. Equest планира да налее средства в компанията, с които да изплати просрочените задължения, сегашните около 30 магазина да бъдат заредени и да открие още до 10 август.

Сделката

"Магазини Фамилия" са собственост на "Магазини Фамилия плюс". Обект на сделката сега са дяловете от фирмата майка. Според електронния регистър ДАКСИ фирмата е собственост на две офшорни компании - "Фамилия овърсис холдинг" от Британските Вирджински острови (със 70%) и "Фамилия шопс холдинг" от Холандия. Неофициално за мажоритарен собственик се смята създателят на веригата Христо Попов. Управляваният от "Глобъл файнанс" фонд "Растеж", който първоначално финансираше веригата, също е продал във вторник пакета от 17% на Equest Investment Bulgaria. Това съобщи Валери Петров, генерален мениджър на "Глобъл файнанс". "Ние имаме лимит на финансиране от 1 млн. евро и не можехме да участваме в много бързото разрастване на "Фамилия". Затова излязохме от инвестицията", обясни Петров.

Нито една от страните по сделката не пожела да обяви цената. Георги Крумов, управляващ партньор в Equest, уточни само, че не е висока, тъй като магазините не са били в добро състояние. Въпреки че за година броят на магазините "Фамилия" беше удвоен, месечния оборот на компанията се запази на старото ниво от около 2 млн. лв., а през май дори падна на 1 млн. лв. (виж графиката).

Защо се стигна до продажбата

"Още когато влизахме в компанията, чрез специализирани фирми направихме анализ на "Фамилия". Тогава той показа, че концепцията и активите са добри и нишата на т.нар. conveniencе stores (удобни) е перспективна", разказва Кари Хаатая, управляващ партньор на Equest. Впоследствие се оказало, че липсвал финансов ресурс, а и растежът не бил контролиран. "Всички финансови средства отиваха за експанзия чрез откриване на нови обекти. Така се стигна до ликвидния проблем", допълва Хаатая. Според него не е било икономически обосновано само Equest, който е миноритарен акционер, да осигурява капитала.

"Основната стратегия на фирмата беше за бърз растеж. Ако се замислите, "Пикадили" за 12 години направиха пет магазина, "Фантастико" за 14 години направиха 27 магазина, "Била" за шест години имат 19 магазина, а ние за 12 месеца направихме 18 нови магазина", каза Христо Попов. Той поясни, че новите магазини минават през четири стъпки, в които гълтат пари, преди да стигнат до петата, в която и носят приходи. Първо строиш и наливаш пари, после оборудваш и наливаш пари, наемаш и обучаваш персонал и наливаш пари, след това на магазина му трябват между 6 и 8 месеца според локацията, за да заработи. Едва след това идва петият етап, в който обектът започва да генерира пари. "Когато имаш много бърз растеж и броят на магазините в първите четири стъпки е по-голям от този на зрелите магазини, се появява проблем. Един от начините, по които го разрешават предприемачите, е като канят мощен финансов инвеститор, който да изпълни тази функция. В този смисъл основният собственик се занимава с оперативното развитие, а финансовата поддръжка би трябвало да се осигури от партньора инвеститор", каза Попов. Наливането на средства обаче традиционно става пропорционално, в противен случай финансиращата страна трябва да получи по-голям дял, сочи практиката на фондовете за рисково финансиране. "Пазарната експанзия беше много бърза и растежът не можеше да се финансира от тогавашния мажоритарен собственик", потвърди и Валери Петров от "Глобъл файнанс".

Плановете

Хаатая обяви, че ще вложат 10 млн. евро, за да покрият забавените плащания към доставчици и наемодатели, да заредят магазините със стока и да открият 10 нови обекта до края на август. През септември се планира маркетингова кампания по съживяването на "Фамилия". "Влизаме в контакт с всички доставчици, около 90% казаха, че ще продължат да работят с "Фамилия", след като има нов собственик", каза управляващият партньор от Equest. Дистрибутор на храни потвърди, че от новия собственик вече са му поискали актуална банкова сметка, за да изплатят просрочените суми. Друга компания съобщи, че за непогасените си суми са препратени към консултантската компания КPMG.

"Възнамеряваме да сме собственик на "Фамилия" между 5 и 10 години", каза Хаатая. Предвиждаме разрастването да продължи през идните 3-4 години. Сега повечето магазини са под наем, но в бъдеще новият собственик ще купува или ще изгражда обектите. Към края на 2006 г. Equest планира магазини на веригата извън София - в околностите и в големите градове.

Софийската търговска верига "Фамилия", чиито магазини напоследък стояха полупразни, от вторник има нов основен собственик. Година след като придоби 30% от дружеството, британският инвестиционен фонд Equest Investment Bulgaria увеличи дела си до 100%.

Сделката беше потвърдена и от купувача, и от продавача. Смяната на собствеността идва след бур­но разрастване на веригата, довело до ликвидна криза през последните няколко месеца. Equest планира да налее средства в компанията, с които да изплати просрочените задължения, сегашните около 30 магазина да бъдат заредени и да открие още до 10 август.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    oooro

    ох препоръчвам да не се ходи в тази верига

  • 2
    Avatar :-|
    автор

    Купувайте си боклуци от Фамилия!

  • 3
    Avatar :-|
    бивш клиент

    Във всичките си публични интервюта Христо Попов твърди, че обучава персонала. На практика не е възможно при две последователни посещения на "Фамилия" да бъде засечен един и същи продавач, което говори за невероятно текучество. Мисля, че Фамилия прилагат такива класически средства за борба с персонала, като например удържане на липсите от магазина от заплатата на работещите в него.

  • 4
    Avatar :-|
    V.V.Simeonov

    За първи път търговска верига(Фамилия) има свой обучителен център - университет Фамилия. Аз поне не съм запознат друга хранителна верига а и изобщо фирма да изгради универитет за подготовка и обучение на персонала,дори и във Европа.Така,че мисля каментарът ви за доста неподготвен.:))

  • 5
    Avatar :-|
    sisi

    pak 6te zatunat bqgaite dale4!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111

  • 6
    Avatar :-|
    klient

    Preporychvam na tezi, koito vse pak vlizat v magazin na "Familia" da si otvarqt ochite, zashtoto novata im taktika e na etiketa da pishe edna tsena, a na kasata aparata da otchita druga. Veche mi se sluchva nqkolko pyti i sym na pyt da se otkaja ot uslugite im.

  • 7
    Avatar :-(
    Еко

    Зашо не се погрижат за здравословни храни - кълнове,екозеленчуци и други?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK