С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 30 юни 2006, 0:00, 5741 прочитания

Equest спасява "Фамилия"

Британският фонд смята с 10 млн. евро да плати дълговете, да зареди магазините и да открие 10 нови обекта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Софийската търговска верига "Фамилия", чиито магазини напоследък стояха полупразни, от вторник има нов основен собственик. Година след като придоби 30% от дружеството, британският инвестиционен фонд Equest Investment Bulgaria увеличи дела си до 100%.

Сделката беше потвърдена и от купувача, и от продавача. Смяната на собствеността идва след бур­но разрастване на веригата, довело до ликвидна криза през последните няколко месеца. Equest планира да налее средства в компанията, с които да изплати просрочените задължения, сегашните около 30 магазина да бъдат заредени и да открие още до 10 август.


Сделката

"Магазини Фамилия" са собственост на "Магазини Фамилия плюс". Обект на сделката сега са дяловете от фирмата майка. Според електронния регистър ДАКСИ фирмата е собственост на две офшорни компании - "Фамилия овърсис холдинг" от Британските Вирджински острови (със 70%) и "Фамилия шопс холдинг" от Холандия. Неофициално за мажоритарен собственик се смята създателят на веригата Христо Попов. Управляваният от "Глобъл файнанс" фонд "Растеж", който първоначално финансираше веригата, също е продал във вторник пакета от 17% на Equest Investment Bulgaria. Това съобщи Валери Петров, генерален мениджър на "Глобъл файнанс". "Ние имаме лимит на финансиране от 1 млн. евро и не можехме да участваме в много бързото разрастване на "Фамилия". Затова излязохме от инвестицията", обясни Петров.

Нито една от страните по сделката не пожела да обяви цената. Георги Крумов, управляващ партньор в Equest, уточни само, че не е висока, тъй като магазините не са били в добро състояние. Въпреки че за година броят на магазините "Фамилия" беше удвоен, месечния оборот на компанията се запази на старото ниво от около 2 млн. лв., а през май дори падна на 1 млн. лв. (виж графиката).





Защо се стигна до продажбата


"Още когато влизахме в компанията, чрез специализирани фирми направихме анализ на "Фамилия". Тогава той показа, че концепцията и активите са добри и нишата на т.нар. conveniencе stores (удобни) е перспективна", разказва Кари Хаатая, управляващ партньор на Equest. Впоследствие се оказало, че липсвал финансов ресурс, а и растежът не бил контролиран. "Всички финансови средства отиваха за експанзия чрез откриване на нови обекти. Така се стигна до ликвидния проблем", допълва Хаатая. Според него не е било икономически обосновано само Equest, който е миноритарен акционер, да осигурява капитала.

"Основната стратегия на фирмата беше за бърз растеж. Ако се замислите, "Пикадили" за 12 години направиха пет магазина, "Фантастико" за 14 години направиха 27 магазина, "Била" за шест години имат 19 магазина, а ние за 12 месеца направихме 18 нови магазина", каза Христо Попов. Той поясни, че новите магазини минават през четири стъпки, в които гълтат пари, преди да стигнат до петата, в която и носят приходи. Първо строиш и наливаш пари, после оборудваш и наливаш пари, наемаш и обучаваш персонал и наливаш пари, след това на магазина му трябват между 6 и 8 месеца според локацията, за да заработи. Едва след това идва петият етап, в който обектът започва да генерира пари. "Когато имаш много бърз растеж и броят на магазините в първите четири стъпки е по-голям от този на зрелите магазини, се появява проблем. Един от начините, по които го разрешават предприемачите, е като канят мощен финансов инвеститор, който да изпълни тази функция. В този смисъл основният собственик се занимава с оперативното развитие, а финансовата поддръжка би трябвало да се осигури от партньора инвеститор", каза Попов. Наливането на средства обаче традиционно става пропорционално, в противен случай финансиращата страна трябва да получи по-голям дял, сочи практиката на фондовете за рисково финансиране. "Пазарната експанзия беше много бърза и растежът не можеше да се финансира от тогавашния мажоритарен собственик", потвърди и Валери Петров от "Глобъл файнанс".



Плановете


Хаатая обяви, че ще вложат 10 млн. евро, за да покрият забавените плащания към доставчици и наемодатели, да заредят магазините със стока и да открият 10 нови обекта до края на август. През септември се планира маркетингова кампания по съживяването на "Фамилия". "Влизаме в контакт с всички доставчици, около 90% казаха, че ще продължат да работят с "Фамилия", след като има нов собственик", каза управляващият партньор от Equest. Дистрибутор на храни потвърди, че от новия собственик вече са му поискали актуална банкова сметка, за да изплатят просрочените суми. Друга компания съобщи, че за непогасените си суми са препратени към консултантската компания КPMG.

"Възнамеряваме да сме собственик на "Фамилия" между 5 и 10 години", каза Хаатая. Предвиждаме разрастването да продължи през идните 3-4 години. Сега повечето магазини са под наем, но в бъдеще новият собственик ще купува или ще изгражда обектите. Към края на 2006 г. Equest планира магазини на веригата извън София - в околностите и в големите градове.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 160 прочитания

Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20% Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20%

Отчетът на гръцката група показва, че годишният оборот в страната е достигнал 85.6 млн. евро

20 окт 2019, 1255 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
ЕНА фалира, да живее ЕНА

В София има пет магазина "Ена маркетс". И петте нямат връзка с гръцкия първообраз

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10