Операция "Морков"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Операция "Морков"

Сокът от моркови излиза на сцената

Операция "Морков"

Полша раздвижи пазара на сок от моркови в България с пари от ЕС

8203 прочитания

Сокът от моркови излиза на сцената

© НИКОЛАЙ ДОЙЧИНОВ


"Европейско пиле"

България е обект и на промоционалната кампания "Европейско пиле", финансирана от ЕС, гръцкото правителство и "Пиндос" - селскостопанската птицевъдна кооперация на гръцката област Йоанина (Янина). Кампанията на обща стойност 3.132 млн. евро е насочена към пазарите на България, Румъния, Русия и ОАЕ и ще продължи три години. От рекламната агенция DDB Sofia, която менажира проекта в България, казаха, че целите и концепцията на кампанията са конфиденциални. Сайтът на кампанията www.europeanchiken.com не се отваря. Може да се предположи, че идеята е да отличат птичите продукти, произведени в Европа, като се наблегне на гантираното им качество и санитарен контрол. "Европейско пиле" стартира в България в началото на май с поредица дегустации на пилешко месо в десет избрани супермаркета. Има реклами по телевизиите и в най-четените кулинарни списания.

Полша се налага като страната на морковения сок. Както Италия е страната на пастата. Гърция - на маслините и зехтина. Холандия - на цветята.

По-точно казано, Полша стартира в България и Румъния рекламна кампания за ползите от морковения сок. Общата й стойност е 1 769 395 евро и половината от парите са съфинансиране от Европейския съюз.

Едногодишната кампания стартира през март, а ефектът вече се чувства на българския пазар. Сокът от моркови е рекламиран, дистрибуцията му достига до все повече точки на продажба и това раздвижи търсенето му. По данни на домакинския панел на GfК Bulgaria пазарът на напитки със състав моркови като цяло се е увеличил с 68% в количество за първите четири месеца на 2006 г. в сравнение със същия период през миналата година. Тоест, макар че полските сокове от моркови са на българския пазар от около четири-пет години, едва сега те бяха забелязани и потреблението им тръгна нагоре. Средно на човек в България през 2005 г. се е падала

По една чаша морковен сок (0.2 л), а този пазарен сегмент се е оценявал на 3.2 млн. евро. Това е нищожно количество в сравнение с потреблението в Полша например, където през 2005 г. са изпити средно по 4 л на човек. За сравнение - полският пазар на сокове и нектари от моркови за 2005 г. се оценява на 153.6 млн. евро. Това са данни от маркетингови изследвания на ACNielsеn и собствени изчисления, на чиято база Националният съюз на производителите на сокове в Полша (HСПС) е решил, че си струва да атакува българския пазар с морковен сок. С това Полша се опитва да реши собствените си проблеми. Тя е производител номер едно на моркови в Европа (четвърта в света след Китай, САЩ и Русия). В същото време на пазара в ЕС има свръхпроизводство на моркови. С присъединяването си през 2004 г. Полша добавя още 800-900 хил. т моркови към годишното европейско производство от 4.2 млн. тона.

Така полският съюз на производителите на сокове се ориентира към програмата на Европейския съюз за информиране и популяризиране на селскостопански и хранителни продукти в страни извън ЕС (виж карето). ЕК дава половината от одоб­рения бюджет от 1.77 млн. евро за България и Румъния. Полското правителство осигурява 30%, а НСПС - останалите 20%. "Целта на кампанията е да информира потребителите за положителните качества на соковете и нектарите от моркови, без да рекламира определена марка или производител", съобщи главният секретар на НСПС Барбара Греле. Съюзът, който е иницатор на кампанията, се надяв а чрез увеличаване на доверието и популярността на продуктовата категория да се увеличат също и търсенето и продажбите на продуктите от моркови на българския пазар. ?56

Маркетинговата агенция "Макaн Ериксон" планира и стартира в България медийни изяви по всички информационни канали - рекламен клип в най-гледаните телевизии, анонси в най-четените български издания за жени, билбордове в най-големите градове. По данни от мониторинга за тв реклама на "Маркет линкс" от 23 март до 31 май е имало излъчвания на клипа на кампанията със слогана "Пиете го всеки ден" на обща стойност 256 742 лева по Канал 1 и БТV. Тези изчисления са на база официалните рекламни тарифи и не включват различните видове отстъпки. На практика сега има полска връзка при

Основните марки морковен сок

които се продават в България - Sonda, "Топ+" и "Топи", "Кадифе", "Теди", а отскоро и "Каротела". "Когато преди четири години започнахме да дистрибутираме на пазара соковете "Сонда", производство на полския морковен гигант "Агрос Нова", хората нямаха навици в консумирането на този тип продукти. Отне ни доста време да разработим потребителската си мрежа", разказва Асен Йорданов, търговски директор на "Топ груп". По това време на българския пазар е имало само ограничени количества от детските морковени сокове Tedi на полския производител на сокове Maspex. Според Йорданов, който твърди, че е свидетел на всички фази от раз витието на сегмента, вносител на "Сонда" тогава е "Евромаркет България". Две години по късно, през 2004, вносът и дистрибуцията на марката се поемат от "Авенди", които предлагат на пазара и детската серия на "Сонда" - "Здравко". "Топ груп" регистрира собствените си марки "Топ+" и детска серия "Топи", които се произвеждат по тяхна поръчка от друга полска компания. След като загубват дистрибуцията на "Сонда", "Евромаркет България" пускат серията нектари от моркови "Кадифе" под собствената си регистрирана марка "Евро меню". Производител отново е полска фирма - "Евро фруго".

Йорданов твърди, че те, от "Топ груп", държат 60% от пазара, измерен като стойност, и 80% от точките на продажба на морковен сок. Като втора основна марка той определя Sonda. От вносителите й - "Авенди", отказаха коментар. Явно при сегашното скоростно раздвижване на пазарните пластове вносителите от сегмента са в бойна готовност и ревниво пазят информацията за собствения си бизнес, от която според тях би могла да се възползва конкуренцията. В края на миналата година в България стъпи и полският производител на сокове Maspex Wadowice Group, който придоби ловешкия "Литекс джус", производител на соковете Queens. Преди около месец Maspex Bulgaia пусна на пазара новата си морковена серия Carrotella. Рекламната кампания тече успоредно с кампанията "Морковче" и е насочена предимно към работещи жени, спортно активни и загрижени за външния си вид, каза Ива Георгиева, маркетинг специалист в Маspex Bulgria. Почти по същото време стартира и рекламата на детската серия сок от моркови Tedi на производителя. Подходящ момент, тъй като продуктите могат да се възползват от положителните ефекти на кампанията "Морковче". Maspex и Agros Nova са сред основните членове на НСПС в Полша.

Няма съмнение, че "Морковче" е разбудило страстите на пазара на сокове. Изследвания на GfK Bulgaria сочат и почти двойно увеличаване на пазарния дял на соковете с марка "Сонда" за първите четири месеца на годината в сравнение със същия период на 2005 г. В последните месеци "Топ груп" също отчитат нарастване на продажбите си до 30%, голяма част от което отдават на положителния ефект от рекламната кампания. Според Йордан Панайотов, маркетинг специалист в ВВВ, при повишаване на търсенето местните производители също биха могли да се ориентират към предлагане на продукти от моркови на пазара. За момента обаче това може да стане само на база вносни суровини. От Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци също потвърдиха, че в момента в България няма достатъчно суровина за производство на чист сок от моркови.

бюджет

1.77 млн. евро е бюджетът на едногодишната рекламна кампания на сока от моркови в България и Румъния.

резултат

68% е ръстът в потребле­нието на морковен сок в домакинствата за януари - април 2006 г. спрямо същия период на 2005 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    dsk13

    тези сокове са от 100% натурален концентрат от плодове или зеленчуци, повечето съдържат захар колкото има в кола/фанта и други подобни и какви ли още не, като цяло вредни вещества. голяма измама са "натуралните" сокове

  • 2
    Avatar :-|
    0165

    Мда, за съжаление са от концентрат. Поне досега в България не съм виждал изцедени сокове, които да не са минали процесът на дехидратиране и после хидратиране. Захар не им слагат, те са си достатъчно калорични, колкото нормалната Кока Кола. Фантата мисля, че се прави с аспартам, който е подсладител и тя няма много калории, за сметка на това аспартамът е канцерогенен. Същото важи и Спрайт. Повечето газирани безалкохолни напитки, които се правят в България съдържат поне по един подсладител, и стигат до четири. Всички, от тях са вредни за здравето, накуп със захарина, който също е канцерогенен. Захарин се използва в разните разтворими напитки на прах в пличке - Нутрасуит и т.н. Нутрасуит всъщност си е захарин. От подсладителите единственият естествен е ксилитолът, който се среща в някой дъвки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.