С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 юли 2006, 0:00, 8721 прочитания

Малка победа за паралелния внос на алкохол

КЗК глоби "Диаджео" за ограничаване на конкуренцията при доставките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Какво е паралелен внос

Паралелният внос е вид международна търговия, при които в една страна се внасят оригинални стоки от чужбина, които носят запазена търговска марка и са произведени по изискванията на собственика на марката, но той не е дал съгласието си (на паралелния вносител - бел. ред.) за разпространението на тези стоки на територията, където те се внасят. Според някои международни дефиниции "паралелният внос е внос на чуждестранни стоки от множество вносители". В специализираната литература търговията със стоки - предмет на паралелен внос, често се означава и като сив пазар. Крайният ефект от паралелната търговия е, че намалява разходите на потребителите. Това пише на страницата на новосъздадената Националната асоциация на паралелните вносители в България (НАПВБ) http://napib.org/bg Неин председател е управителят на "Бе Ге Ин" Георги Йорданов. По информация на НАПВБ в асоциацията членуват и "Пер 2002" и "Андромеда 77".

ограничения

13 марки алкохол се ползват от защитата на мерките за граничен контрол в момента, съобщиха от Агенция "Митници". Това става по силата на шест подадени молби от притежатели на марки.




Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за пръв път се произнесе в полза на паралелен вносител.

Антимонополното ведомство санкционира три фирми от групата на алкохолния производител "Диаджео" (Diageo) с общо 600 хил. лв. за нарушаване на конкуренцията. Глобените компании - холандската "Диаджео брандс Би Ви", британската "Джъстерини енд Брукс лимитид" и ирландската "Ар енд Ей Бейли енд кo" държат правата на международни марки алкохол като Johnnie Walker, Gordon’s, J&B, Baileys, Smirnoff и др. КЗК е сезирана от варненското "Бе Ге Ин", което се самоопределя като паралелен вносител, внасящ годишно в страната около 30-40 контейнера с алкохол от същите марки. "Бе Ге Ин" се оплаква, че от 2001 г. насам е подложено на постоянен натиск от държателите на марките чрез различни институции - стоката му е задържана, изземвана, складовете са запечатвани и пр. Представителите на трите компании от своя страна твърдят, че варненското дружество системно нарушава правата им на интелектуална собственост.





Антимонополното ведомство

Намира за виновни трите чужди компании


по чл.9, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията. Той забранява споразумения, които имат за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на съответния пазар. КЗК налага санкцията за това, че през 2002 г. от името на трите фирми е предложено споразумение, което задължава "Бе Ге Ин" да не внася и/или продава в България стоки, които носят регистрираните марки на "Гинес" (сега "Диаджео"), без изрично писмено съг­ласие от "Гинес" за всеки конкретен случай. (По това време компаниите се представляват в България от "ЮДВ - Централна Европа и Азия лимитид - клон България". След като то е прекратено варненската фирма посочва като ответници трите дружества. По-късно като техен пълномощник пред КЗК се явява адвокат Борислав Боянов.) В замяна тогавашният български представител на алкохолните производители обещава на "Бе Ге Ин" да освободи техен алкохол, задържан по линия на т.нар. мерки за граничен контрол, и да прекрати съдебните искове, заведени срещу фирмата по този повод. Мерките за граничен контрол допускат митницата да задържа вноса на стоки с определена търговска марка по искане на правопритежателя на марката за страната. Смисълът е да се защитят интелектуалната собственост и вът­решният пазар от имитации и фалшификати.

Споразумението не е подписано, но за КЗК дори фактът, че е предложено, е нарушение. Представителите на "Диаджео" ("Гинес") не отричат, че са предлагали такова споразумение на "Бе Ге Ин" и на други паралелни вносители. Като част от преписката в КЗК е представен вече подписан сходен документ от друг паралелен вносител на алкохол - "Джоли Троли". "Оттук следва, че в конкретния случай разглежданият проект на споразумение е част от системна политика на дружествата на българския пазар, смятат от регулатора. В позицията си пред КЗК от "Диаджео" ("Гинес") обясняват, че "Бе Ге Ин" е системен нарушител на правата им на интелектуална собственост. "Доколкото предложенията за споразумения на "Диаджео" не са приети разглеждането на този въпрос е безпредметно, твърди адвокат Борислав Боянов.



"Безспорно е, че разглежданият проект на споразумение има за предмет

Контролиране на източниците на снабдяване


на "Бе Ге Ин". Прилагането на споразумението на практика би довело до взаимодействие на "Бе Ге Ин" единствено с изключителния дистрибутор на "Гинес" за България. Това нарушава свободния му избор на доставчици, предлагащи по-ниски цени, по-изгодни търговски условия и т.н.", констатират в КЗК.

"Допреди нас в комисията се оплакваха само маркодържателите от паралелния внос, но КЗК най-често намираше тези жалби за неоснователни. Ние сме първият случай, в който паралелен вносител казва, че има монопол на пазара, обясни Светломира Желязкова, един от юридическите консултанти на "Бе Ге Ин".

По случая "Диаджео" антимонополната комисия се позовава на редица

Решения на Европейската комисия

според които споразумения за ограничаване на паралелната търговия целят да се ограничи конкуренцията и са забранени. Те принуждават потребителите да заплащат цени, които не са сформирани вследствие на нормалния конкурентен процес на съответния пазар", казват от КЗК.

"Паралелният внос по принцип разширява конкуренцията", казва Величка Маринова от дирекцията "Антитръст" в комисията. Но уточнява, че

Всеки случай трябва да се разглежда индивидуално

от КЗК. Произнасянето на комисията по подобен казус отнема минимум година заради няколкомесечното проучване на КЗК и почти гарантираните последващи обжалвания.

"Не сме съгласни с решението и ще обжалваме", каза Анджелика Патроуба, директор "Връзки с обществеността" на "Диаджео" за Югоизточна Европа.

Според Ели Герганова, пълномощник на един от управителите на "Диаджео България" ЕООД, сега паралелният внос на пазара на алкохол се движи около 20%. Наблюденията й са, че той се измества извън марките, за които е поискана гранична защита. Албена Трифонова, управляващ директор на "Алайд Домек" ("Перно Рикар България"), обясни, че при техните марки (Jameson, Passport, Chivas Regal и др.) паралелът е минимален, а като цяло на пазара намалява. "В рамките на ЕС паралелният внос не е подсъдно явление и ограничаването му е забранено. Отделен е въпросът за стоките, които са предназначени за пазарите извън ЕС", каза Албена Трифонова. Паралелният внос е реалност, в която ние живеем от доста време и не бих казала, че има чак толкова разрушителен ефект върху бизнеса ни", добави тя. ? K

КЗК се заема и със случая Nokia

Спорът около вноса на мобилни телефони и аксесоари с марката Nokia в България вече се разглежда от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), съобщиха от ведомството

Паралелните вносители "Жоели", "Хенди тел", "Рива ком" и "Селсофт" са поискали от КЗК да провери практиката на "Арсис консултинг" като юридически представител на Nokia за България по същия чл.9 (за забранените споразумения), по който сега са санкционирани "Гинес" ("Диаджео"). Паралелните вносители се оплакват, че на митницата, която прилага т.нар мерки за граничен контрол по молба на "Арсис консултинг" от есента на 2005 г., се спират пратки с оригинален внос на всички други освен на оторизираните дистрибутори "Алфакопи" и "Тотал телеком". Компаниите, подали жалбата в КЗК, смятат, че няма правни основания да се задържат оригинални стоки, каквито са техните, само защото са купени от дистрибутор на Nokia в друга точка на света. Според тях в резултат на този внос пот­ребителите в страната могат да купят по-евтини мобилни телефони от тези на официалните вносители. От "Арсис" опонират по две линии. Според тях т.нар. оригинални мобилни телефони в по-голямата си част са без оригинални инструкции за упот­реба и софтуер на български език, с батерии и зарядни устройства, които не съответстват на българските стандарти. Освен това тълкуват Закона за марките и географските означения (ЗМГО) в смисъл, че митниците трябва да задържат стоки не само когато има основания да се смята, че са имитация, но и когато носят регистрирана търговска марка без съгласие на притежателя й. По линия на вноса правото се преотстъпва чрез лицензионен договор. От Агенция "Митници" обаче тълкуват закона в смисъл, че граничните мерки не се прилагат срещу оригинални стоки и че в момента спират само стоки, които не са произведени от "Нокиа корпорейшън". Преди около два месеца, паралелните вносители обявиха, че като условие телефоните им да бъдат освободени от "Арсис консултинг" им предлагали за подпис декларация, че занапред се отказват от внос на продукция на Nokia в България. От "Арсис" уточниха, че не става дума за декларация, а за уведомителни писма за предприетите мерки по граничния контрол.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 3220 прочитания

Любимата пица на София 2 Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

13 дек 2019, 16171 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Жертви на икономията

По-малко забавления, нови дрехи и техника. Това са главните стратегии за затягане на коланите в световен мащаб, сочи проучване на ACNielsen

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10