С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 авг 2006, 0:00, 12778 прочитания

Девет фирми поемат задълго цигарения пазар

Финансовото министерство проверява партньорите на "Булгартабак"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Дистрибуторите на едро и техните управители
1. „Бокорадо“ ООД (Николай Тончев Колев)
2. „Дафна-таб“ ООД (Димитър Костадинов Вълчев)
3. „Симеон - 2“ ООД (Емил Делчев Димитров)
4. ЕТ „Зора“ (Делчо Димитров Стоянов)
5. „Табак трейдинг“ ООД (Емил Асенов Маринов)
6. „Леопард трейдинг“ ООД (Христо Стоянов Арсов)
7. „Миртаб“ ЕООД (Мирослав Димитров Праматаров)
8. „Спийдстар“ ЕООД (Гeорги Димитров Видолов)
9. „ЛП корпорация“ ООД (Пламен Моравенов)


На прага на истинската либерализация на цигарения пазар в България основният играч „Булгартабак“ реши да заложи на сигурно при дистрибуцията на стоката си.
Холдингът въведе нова система за търговия на едро с неговите марки цигари и посочи девет фирми (виж списъка), с които възнамерява да работи задълго. На практика промяна в състава на досегашните дистрибутори на цигарите на „Булгартабак“ няма. Доскоро в листата влизаха и „Видин БТ“, „Шумен БТ“ и „Метро“, които сега липсват. Останалите участници на пазара на едро са същите. И тъй като държавният холдинг „Булгартабак“ им поверява дистрибуцията си за следващите няколко години (явно докато цигарените му фабрики бъдат приватизирани), пак държавата чрез Министерството на финансите започна данъчна проверка на дружествата. Инициатор е Министерството на икономиката и енергетика като принципал на „Булгартабак“. Според официалното обяснение от ведомството на Румен Овчаров целта на ревизията е държавата и холдингът да са сигурни, че не поверяват гръбнака на дистрибуцията на българските цигари на фирми, задлъжнели към бюджета, или пък на такива, които са свързани със схеми за източване на ДДС.
„Досега никой не е идвал на специална проверка във фирмата ми, но при нас проверките са нещо редовно“, каза Емил Димитров, управител и собственик на една от най-големите дистрибуторски компании в цигарения бизнес - „Симеон 2“. „Печалбата на фирмата ми за първите седем месеца на годината е 740 861 лв., а общо за годината очаквам 1.5 млн. лв.“, опроверга той появилите се твърдения, че проверката е заради съмнения за недекларирани печалби. „Принципно при търговията на едро с „Булгартабак“ няма как да се крият печалби, защото фабриките издават фактури за всяка продажба“, обясниха специалисти от холдинга.

Новият ред на пазара

Другото ново в системата за дистрибуция на „Булгартабак“ е, че холдингът раздели продажбите на едро на регионален принцип. Така всеки един от деветте „коронясани“ ще има свой район на картата и ще отговаря за продажбите там. Целта е да се установи по-пряк контрол върху крайните точки за продажба (магазините) и да не се допуска продажба в тях на контрабандни цигари на чужди марки. Идеята е, ако даден дистрибутор забележи стекове без бандерол на даден търговски обект, просто да спре зареждането му с български цигари, докато клиентът не отстрани „нарушението“ си. За да проработи тази схема, през последните месец-два се наложи и друго преразпределение - отпаднаха голяма част от т.нар. търговци на второ ниво. Това са борси и малки фирми за разносна търговия, които досега купуваха цигарите от търговците на първо ниво (деветте от списъка) и ги пласираха в магазините. По данни на министерството на икономиката те са между 50 и 70, но по информация от пазара част от тях вече не работят. Така търгов­ците на първо ниво в много от случаите сами разнасят стоката си, като за целта инвестират в покупка на нови микробуси - факт, който обяснява настояването им за по-дългосрочни договори с цигарените фабрики.

„Булгартабак“: вече и търговец

Идеята „Булгартабак“ да създаде собствена дистрибуторска фирма е почти толкова стара, колкото и тютюнопушенето. Сега най-сетне такава компания се създава. От холдинга твърдят, че тя не цели да изземе бизнеса на търговците на едро, а да се занимава с директна продажба на цигари на нови специализирани будки, които предстои да бъдат отворени в градовете. Този тип навлизане на пазара вече е неизбежен: инвазията на чуждестранните конкуренти в търговската мрежа е очевидна. „Бритиш Американ табако“ преди месеци снабди част от магазините в градовете с рекламни щендери. Те се поставят на едни от най-силните за продажба места в магазините и на тях търговците имат право да поставят само цигари на тази компания, основно Kent. Сега такава акция започва и „Филип Морис“, който отскоро внася Marlboro и Parliament. „Булгартабак“ също има намерение да купи подобни щендери за своите цигари. Доколко успешни ще бъдат ходовете на компаниите - ще се разбере след няколко месеца. Те обаче са пряко доказателство за това, че либерализацията на цигарения пазар стартира.

 

Пълна свобода за цените

Поне от законова гледна точка цените на цигарите в България вече са развързани.
Парламентът прие на второ четене през изминалата седмица промените в Закона за тютюна и тютюневите изделия, с които се дава право на производителите и вносителите сами да решават по колко да се продава стоката им в магазините. Досега цените се определяха от правителството. Мярката трябваше да влезе в сила от началото на годината, но по искане на правителството Народното събрание я отложи. Основният мотив на кабинета беше да се предпази колкото е възможно по-дълго местният производител „Булгартабак“ от атаката на чуждестранната конкуренция заради и без това намалелите му продажби вследствие на увеличението в акцизите за цигарите от 1 януари 2006 г.
За да стане възможно и на практика „Булгартабак“ и вносителите сами да определят цените на стоката си, предстои правителството до един месец да приеме наредбата за регистрацията им. Според Министерството на икономиката проектът за подзаконовия акт е готов и ще бъде внесен за разглеждане в кабинета съвсем скоро. Документът не предвижда каквато и да било минимална цена за цигарите и дава пълна свобода на компаниите, казаха от ведомството на Румен Овчаров. Единственото предвидено в проекта ограничение е в крайната продажна цена на цигарите да са включени всички разходи за данъци и акцизи, както и търговската отстъпка за дистрибуторите.
Засега „Бритиш Американ табако“, „Филип Морис“ и „Галахър“ не обявяват плановете си за промяна в цените, след като законът и наредбата влязат в сила. Според наблюдатели на българския пазар обаче едва ли мултинационалните компании ще започнат ценова война с местния производител, при която те да свалят тарифите под стойността на разходите си за производство, транспорт и акцизи. При сегашните акцизни ставки кутия вносни цигари трудно може да се продава на цена под 3.50 лв. при платени всички разходи - ниво, достатъчно безопасно за най-масовите марки цигари на „Булгартабак“.

 









  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2603 прочитания

Големите ски курорти откриват зимния сезон с по-скъпи карти 5 Големите ски курорти откриват зимния сезон с по-скъпи карти

Туристическото министерство очаква 5% ръст на туристите през започващия зимен сезон

5 дек 2018, 6496 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Повече покупки на все по-високи цени

Потреблението при студените напитки расте заради бирата, при козметиката спада най-вече заради дезодорантите

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София