Играй директно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Играй директно

Играй директно

Откриването на официални представителства на автопроизводителите помага за развитието на продажбите

1546 прочитания

На българския автомобилен пазар конкуренцията става все по-сериозна. След няколкото години на значителен ръст (30% през 2006 г., 35% през 2005 г., 50% през 2004 г. спрямо предходните периоди) в момента протича дори по-интересен процес в дилърската мрежа и разрастване на продажбите на национално ниво.

През ноември се появиха първите обяви за работа, търсещи хора за управленски позиции за директното представителство на BMW в България, очаква се до месеци концернът да има официален филиал в страната, който да заработи от началото на юли. До лятото досегашният вносител на марката "Kaмор ауто" ще продължи да изпълнява функциите си, а след това ще влезе в ролята на дилър. BMW е третият световен производител след General Motors и Renault Nissan, който изгражда свой филиал в страната. Директното навлизане на автомобилни марки на българския пазар досега беше екзотична практика. Нейното разрастване обаче говори за увеличеното значение на българския пазар.

Баварска революция

Създаването на директно представителство на BMW е част от стратегията на марката за разрастване в Източна Европа. През миналата година бяха открити подобни представителства в Чехия и Словакия, а през тази година към групата ще се включат България и Румъния заради присъединяването на двете държави към ЕС, твърди официалната пресинформация на фирмата. Откриването на филиал означава разширяване на административните отговорности. Задачите на филиала ще са управление и разрастване на дилърската мрежа, контрол на следпродажбения сервиз, както и маркетингова стратегия. В компетенциите на регионалния офис се включват още определянето на цените за българския пазар, като в дейността си местното представителство е подкрепено от централна структура в Мюнхен, която отговаря за пазарите на Източна и Централна Европа.

В края на март е регистрирано дружеството "БМВ Фертрийбс­ ГМБХ - клон България", показва справка в информационната система ДАКСИ. Изпълнителен директор на тази фирма е Франц Шефан Юнг. Той е бил вицепрезидент на BMW Brilliance, китайския джойнт венчър на баварците за производство на коли в азиатската държава.

Филиали

Освен BMW още два големи производителя присъстват директно на българския пазар - Renault Nissan и General Motors. "Производителят може да реши да се установи в дадена страна, ако прецени, че има значителен потенциал", коментира Лоран Бернар, генерален директор на "Renault Nissan България". "Директното присъствие позволява да се контролират отблизо търговската политика и дилърската мрежа с цел например да се увеличи значително обемът на продажбите", отбелязва още той. Като пряко следствие от навлизането в края на 2005 г. на концерна в България той смята разрастването на дилърската мрежа до 18 представителства, като в процес на изграждане са още десет. Директното навлизане на концерна Renault е факт и заради Dacia. Румънският производител е част от стратегията на компанията в развиващите се пазари за по-големи продажби. Така дори броят на продажбите на колите с марката Renault да спада като абсолютна стойност в сравнение с предишни години, общите продажби на групата нарастват. По данни на СВАБ моделът Logan e най-продаваният автомобил на българския пазар от началото на годината с 462 броя.

General Motors присъстват официално на българския пазар от 1997 г., като първо представляват само марката Opel. Тогавашното представителство е директно подчинено на Opel Southeast Europe в Будапеща, откъдето се управляват регионалните пазари. С увеличаването на броя марки - част от групата на GM, регионалният офис е преименуван на GM Southeast Europe. От компанията коментираха, че директното присъствие на българския пазар "позволява по-успешното провеждане на фирмената политика и стратегия". Според тях развитието на дилърската и сервизната мрежа е в пряка връзка с официалното представителство на GM в страната, като за последните десет години тя е нараснала петкратно до сегашните общо 20 сервизно-търговски комплекса на марките Opel и Chevrolet. Дали и други производители ще създадат свои филиали на българския пазар?

Просто внос

Откриването на официално представителство на автомобилен концерн е част от обща стратегия на марката към отделните пазари. В България повечето производители присъстват чрез вносители, които имат правомощия да продават автомобили на съответната фирма на българския пазар. Инвестициите в изграждането на дистрибуторска и сервизна мрежа обаче са оставени основно за тяхна сметка. Такъв пример е "Порше България". Те са официален вносител на автомобилите Volkswagen и Аudi и са част от Porsche Holding Gmbh, един от най-големите европейски дилъри на концерна Volkswagen с представителства в 15 държави. Липсата на директен филиал на Volskwagen понякога води до комични недоразумения, тъй като хората свързват името на "Порше България" преди всичко със спортната марка от Южна Германия. Така през миналата седмица търг за линейки за "Бърза помощ" побърка обществеността, след като погрешно бе съобщено, че реаномобилите ще са джипове Porsche. "Порше България" развива сервизната и дилърска мрежа на Volkswagen и Audi достатъчно активно, като така практически е иззел тази функция на производителя. Семейните отношения и общата собственост на клана Порше в Porsche, Volkswagen и Porsche Holding обаче практически означават относително директно участие на българския пазар.

Друг модел е избрал концернът Daimler Chrysler, който има свое търговско представителство в страната, но продажбата на автомобили и изграждането на дистрибуторска мрежа се извършват от "Балкан стар аутомотив" ЕООД. Функциите на "Даймлер - Крайслер" АД са свързани преди всичко с управлението на инфраструктурни и инвестиционни проекти на концерна, като например офсетни инвестиции по доставки за армията.

На българския автомобилен пазар конкуренцията става все по-сериозна. След няколкото години на значителен ръст (30% през 2006 г., 35% през 2005 г., 50% през 2004 г. спрямо предходните периоди) в момента протича дори по-интересен процес в дилърската мрежа и разрастване на продажбите на национално ниво.

През ноември се появиха първите обяви за работа, търсещи хора за управленски позиции за директното представителство на BMW в България, очаква се до месеци концернът да има официален филиал в страната, който да заработи от началото на юли. До лятото досегашният вносител на марката "Kaмор ауто" ще продължи да изпълнява функциите си, а след това ще влезе в ролята на дилър. BMW е третият световен производител след General Motors и Renault Nissan, който изгражда свой филиал в страната. Директното навлизане на автомобилни марки на българския пазар досега беше екзотична практика. Нейното разрастване обаче говори за увеличеното значение на българския пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.