Лодка на изплащане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лодка на изплащане

Лодка на изплащане

2952 прочитания

Лизинговите компании в България все по-активно предлагат финансирането на покупка на яхта и твърдят, че интересът расте.

Според търговците бумът стана възможен, след като няколко компании започват да предлагат тази услуга от началото на миналата година при изгодни условия. Желаещите да си купят яхта обаче трябва да разполагат от началото с поне 3-4 хил. евро. Лизингодателите изискват между 15% и 20% от стойността като първоначална вноска, а обикновено най-евтините са между 20 и 30 хил. евро. Когато яхтата не е нова, първоначалната вноска е по-висока. Клиентите трябва да изплатят лодката през следващите 6-7 години, колкото е срочността на договорите за лизинг.

Според Борислав Тодоров, изпълнителен директор на "Кюн лизинг България", процентът на разходите (лихва плюс такси и комисиони) по лизинга на яхти е около 7.5. Условията за финансиране на яхти се подобряват в сравнение с миналата година според Тодоров. Тогава първоначалната вноска е била около 30-40%, а сроковете за изплащане - около 5 години.

Лизинговите компании задължително изискват яхтата да е застрахована през лизинговия период подобно на автомобилите на изплащане. Няколко български компании предлагат полицата. Понякога местните лизингодатели работят директно с чуждестранни застрахователи, специализирани в яхтения сектор, като например германския Pantaenius, чийто едноименен застрахователен брокер оперира основно в този бранш. Най-разпространеният пакет е с т.нар. институтски яхт клаузи ( Insitute Yacht Clauses), обяснява Ивайло Аксентиев, директор "Морско застраховане" в "Булстрад". Освен каско застраховката на яхтата включва и покритие за отговорност към трети лица, чийто аналог при автомобилите е "Гражданска отговорност". Пакетът струва 1-1.5% от стойността на лодката. Обикновено този тип застраховки изискват и самоучастие от клиента (т.е. да покрива щети до определен размер сам - бел. авт.), което е нетипично при автомобилите, допълва Аксентиев. Той уточнява, че самоучастието е между 1% и 5% от сумата, за която е застрахована лодката.

Най-честите рискове са навигационните, обясняват застрахователи - сблъскване, удар в подводен предмет, протриване в дъното, корабокрушение.

От "Алианц България" обясняват, че традиционно полицата покрива разходите при потъване на плавателния съд, пиратски действия, отстраняването на отломки, земетресение и вулканично изригване, кражба и др. Застрахователната премия при тях е в диапазон между 0.8% до 1.5%. "По желание на клиента компанията може да включи и по-нестандартни рискове като стачки и военни действия, тероризъм, транспортиране по суша, застраховка на пътниците и др., казват от "Алианц България". За изчисляването на овехтяването на яхтите се използват каталози, подобни на т.нар. "Шваке" за автомобилите. Яхтите губят около 10% от стойността си на година. Но стойността на лодките може и да нарасне, ако собственикът направи подобрения в нея.

Лизинговите компании в България все по-активно предлагат финансирането на покупка на яхта и твърдят, че интересът расте.

Според търговците бумът стана възможен, след като няколко компании започват да предлагат тази услуга от началото на миналата година при изгодни условия. Желаещите да си купят яхта обаче трябва да разполагат от началото с поне 3-4 хил. евро. Лизингодателите изискват между 15% и 20% от стойността като първоначална вноска, а обикновено най-евтините са между 20 и 30 хил. евро. Когато яхтата не е нова, първоначалната вноска е по-висока. Клиентите трябва да изплатят лодката през следващите 6-7 години, колкото е срочността на договорите за лизинг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK