Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 авг 2007, 0:00, 13340 прочитания

Новият пристан на лукса

Строежът на марини по българското Черноморие предстои

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да имаш яхта под български флаг в момента е малко като да работиш в центъра на София или Варна - няма къде да паркираш мерцедеса си.

Бумът с продажбите на модерни лодки поставя естествения въпрос къде ги съхраняват техните собственици и проблемът с яхтените пристанища - марините, вече е наистина сериозен.


В България има 45 пристана за яхти, но само 9 от тях са регистрирани в Изпълнителна агенция "Пристанищна админист­рация" към Министерството на транспорта. От тези девет сравними с тези в средиземноморските страни са само три. Иначе изискванията на закона към яхтените пристанища съвсем не са много. Те просто трябва да се регистрират, а инвеститорът трябва да подготви подробен устройствен план по реда на Закона за устройство на териториите и да получи одобрение на проекта си от местните власти. Предстои да се въведе процедура за категоризация на марините, подобна на тази при хотелите.

В района на "Пристанищна администрация - Варна" легалните яхтени пристанища са пет: две в Балчик и по едно в Златни пясъци, Бяла и Варненското езеро.

Голямото пристанище в Балчик е взето на концесия от общината за 35 години от консорциум "Марина-Балчик" АД. Той е създаден между "Св. Св. Константин и Елена" АД - 60%, "Вимпел ООД - 5%, и "Би Ар мениджмънт" - 35%. Последната компания е представител на френската фирма за оборудване на яхтени пристанища Poralu marine чрез фирмата си "Марине системс". Яхтеното пристанище е в процес на оборудване. Проектът е за 500 места, но за да стане това, трябва да се построи огледална брегоукрепителна стена на юг от сега съществуващата. Към момента има оборудвани няколко понтона за яхти с колонки за ток и вода, но проектът продължава да се развива. Според Желю Бурилков, съсобственик на "Би Ар мениджмънт" и "Марине системс" Балчик има възможността да приема и румънски яхти, тъй като в северната ни съседка морската инфраструктура е много изостанала. С внасяните от него понтони на френската "Марине системс" се оборудва и изграждащата се в момента марина в Созопол.



Засега яхтеното пристанище "Марина Диневи" в Свети Влас е най-голямо и напълно завършено. Единият от собствениците - Йордан Динев, смята, че при проектирането му са взели най-доброто, което са видели по света. Той не казва точната сума на инвестициите и я определя като "десетки милиони", но смята, че тя ще се върне след 30 години. "Ние сме морска държава, но нямаме морска култура", казва Йордан Динев, който смята, че с брат си са осъществили мечтата на баща им?- някогашен председател на яхтклуба на ОСО в града. Независимо от спомените строителството на яхтеното пристанище изглежда добре пресметната и изпълнена комплексна инвестиция. Марината разполага с петзвезден хотел с казино, няколко ресторанта, клубове, луксозни бутици на световни елитни марки, бижута, яхтено оборудване. Всички те са под наем. Марината има собствено КПП, митническо бюро, банков клон, много добре оборудвани санитарни възли за яхтсмените, пералня, химическо чистене... Разбира се, и всички дейности, свързани с обслужването на яхти. Капацитетът на марината е 300 яхти.

Следващата марина е в началото на стария град Несебър. Нейният капацитет е около 160 яхтени места и е собственост на Националната спортна база, но е отдадена на концесия за 15 години. Там също има проект за разширение, разказва собственикът на концесионера "Булимпекс" АД Младен Мутафчийски. През първия етап ще увеличим местата със сто, но проектът е за 500, обяснява той. Вече е започнало монтирането на колонки за ток, вода и кабелна телевизия, строят се и нови санитарни възли.

Следващата марина, която също е в процес на изграждане, е порт "Марина Созопол". Собственик на пристанището е регистрираната на Вирджинските острови "Омахон лимитед". Засега са оборудвани над 80 яхтени места, но проектът, който трябва да се осъществи, е за 360.

Видно от краткия преглед, инфраструктурата тепърва трябва да се изгражда.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Поръчките в Ozone.bg скачат с 55% заради извънредното положение Поръчките в Ozone.bg скачат с 55% заради извънредното положение

Новозакупеният от фирмата физически бизнес - магазините за видеоигри "Пулсар", е напълно блокиран

6 апр 2020, 2022 прочитания

Все повече молове дават наемна ваканция за периода на карантината Все повече молове дават наемна ваканция за периода на карантината

Плаща се наем само за времето, в което търговските центрове са били отворени, а сервизната такса остава дължима

6 апр 2020, 2763 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Лодка на изплащане

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10