Балканите - в пакет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Балканите - в пакет

Балканите - в пакет

Туроператори започват да излизат с оферти за комбинирани пътувания до региона

3261 прочитания

Балканите, които традиционно са символ на разпокъсаност, напоследък се предлагат за пътувания в чужбина и като добре съшит пачуърк.

Под знака "Антична Македония" британският туроператор Explore например, прави 15-дневна екскурзия в Западна България, Македония и Северна Гърция. Маршрутът е Лондон - София със самолет, а после с автобус се обикалят Крива паланка, Скопие, Охридското езеро, Солун, Кавала, Тасос, Банско, Рилския манастир. За Лондон се излита отново от София. По офертата през това лято пътуваха около 300 английски туристи, съобщиха от "Аеротравъл" - българският партньор по програмата. За туризма очевидно т.нар. македонски въпрос отдавна е надживян - мирно и в полза на бизнеса и пътуването "Антична Македония" е пример за т.нар. триъгълни (обиколни, комбинирани) програми, ориентирани към туристи от по-отдалечени страни. Предлагането им напоследък се възражда на Балканите, основно покрай членството на България и Румъния в ЕС.

"Пътуванията минават под знака


Да видим новите европейци

обяснява Александър Спасов, управител на "Аеротравъл". В класическия си вид триъгълните програми отговорят на потребностите на хора, пътували 10-11 часа със самолет до Европа, да видят възможно най-много неща за кратко време. Напоследък обаче се наблюдава повишен интерес към региона от туристи от Европа - от другия край на континента, уточнява той. Емилия Черпокова, управител на "Вегена", казва: "Има контингент хора, за които Европа е понятие. Те пътуват, за да видят Европа. А България и Румъния вече за тях са част от това понятие." "Вегена" работи по обиколни пътувания на туристи от Япония, САЩ, Австралия. Регистрират засилен интерес от Южна Америка, а се очаква да тръгне и Китай, след като Пекин официално призна България за туристическа страна. Балканските държави са с близка идентичност и опазването им като eдин регион е предимство за туристите. То е начин


Домакините да печелят повече

като със съвместни усилия привлекат платежоспособни туристи по културни програми. Това са хора, които не биха дошли заради отделна държава. "Един обиколен тур струва около три пъти по-скъпо в сравнение с почивката в морски курорт. И от него печелят по-широк кръг хора и фирми в страната - превозвачи, преводачи, екскурзоводи, музеи, градски хотели, отколкото при масовия морски туризъм. Туристите по тези пътувания определено са от по-високо ниво. Отделен е въпросът, че от по-високото ниво в България идва най-ниското - предимно хора от трета възраст. По-младите и активните предпочитат Италия и Франция", казва Емилия Черпокова.

Години наред


Триъгълните пътувания не тръгваха

И то не само заради граничните и транспортни формалности между държавите в региона. Беше нужно време, за да се изградят връзки и доверие между туроператорите в отделните балкански държави в новите пазарни реалности. С влизането на България и Румъния в ЕС граничните формалности между тях почти отпадат и пътуванията се улесняват. От тази година е ревизиран и режимът на автобусните превози между България и Гърция и България и Турция. Отпадна изискването туристическите автобуси да влизат пълни и да излизат пълни в съседната държава, което ограничаваше обиколните турове. Сега български автобус може да заведе туристи примерно до Истанбул, които да продължат оттам за друга точка, а после да се върне празен. В резултат в Япония, където по традиция е атрактивна комбинацията България - Румъния, се усеща засилен интерес и към пътувания между България и Гърция и България и Турция, обясни Емилия Черпокова.

Досега комбинирани пътувания се развиваха най-вече от чуждестранни туроператори, които ги поръчваха на местни партньори. Напоследък инициативата започва да идва и от


Туроператори в региона

През есента например се очаква туроператори от България, Македония, Румъния, Гърция, Турция, Сърбия и Албания да учредят официално Балкански туристически консорциум, съобщи Спасов. Консорциумът ще предлага обиколни културно-исторически маршрути из балканските страни, ще има общи интернет страница, брошури и участие на международни борси. В партньорство с фирми от консорциума през това лято туроператорът Nortravel доведе около 400-500 португалци по маршрут България - Румъния. Програмата включва автобусна обиколка на Рилския манастир, Пловдив, Казанлък, Етъра, Велико Търново, Русе, Букурещ, Синая, крепостта Брашов, крепостта Бран и полет от Букурещ. Аналогична оферта България - Румъния предлага и испанският туроператор transroutas.


България печели

На практика от комбинираните пътувания на този етап България печели по оценка на туроператорите заради по-малкия си рекламен бюджет тя е по-непозната от Турция, Гърция и Румъния. "Когато дойдат на място обаче, туристите се уверяват, че хотелите в България са по-нови и по-добри от тези в Румъния например", обяснява Росица Александрова от "Лидия турс". Туроператорът е партньор на американската Vintage Deluxe Travel, която от година и половина предлага пътуването "От Адриатика до Черно море". По 21-дневния маршрут, който включва Албания, Македония, Гърция и България, през тази година са пътували 15 групи американци от над 30 души.

"Вярно е, че при организирането на комбинирани пътувания всеки малко дърпа чергата в своята посока и вместо три дни престой иска примерно пет в неговата страна." Времето обаче може да бъде увеличено само ако има новост в предлагането. Например ето, открит е Перперикон, казваме - струва си да увеличите дните за България", обяснява Черпокова.

„Перперикон“ може да удължи българската част в балканския маршрут
Фотограф: АСЕН ТОНЕВ

Балканите, които традиционно са символ на разпокъсаност, напоследък се предлагат за пътувания в чужбина и като добре съшит пачуърк.

Под знака "Антична Македония" британският туроператор Explore например, прави 15-дневна екскурзия в Западна България, Македония и Северна Гърция. Маршрутът е Лондон - София със самолет, а после с автобус се обикалят Крива паланка, Скопие, Охридското езеро, Солун, Кавала, Тасос, Банско, Рилския манастир. За Лондон се излита отново от София. По офертата през това лято пътуваха около 300 английски туристи, съобщиха от "Аеротравъл" - българският партньор по програмата. За туризма очевидно т.нар. македонски въпрос отдавна е надживян - мирно и в полза на бизнеса и пътуването "Антична Македония" е пример за т.нар. триъгълни (обиколни, комбинирани) програми, ориентирани към туристи от по-отдалечени страни. Предлагането им напоследък се възражда на Балканите, основно покрай членството на България и Румъния в ЕС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK