С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 14 сеп 2007, 0:00, 4290 прочитания

Зли духове в бъчвите с вино

Заради лошо качество и фалшификати винарите може да изгубят външните си пазари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Зли духове в бъчвите с вино

Автор: ISTOCK PHOTO
Нали помните онази приказка от "1001 нощ", в която един късметлия пусна дух от прашна бутилка.

Духът му построи палат, бързо го направи богат и го издигна в султанския двор. И всичко беше прекрасно, докато една сутрин дворецът не изчезна, жълтиците се изпариха, а Аладин беше изхвърлен от сараите. Оказа се, че духът го е измамил и си е намерил друг господар.


В подобна ситуация може да се окажат много от българските производители на вино - след като през последните няколко години направиха добри печалби от евтин износ за Русия, те лесно могат да бъдат изхвърлени от благодатния пазар там. И да им се наложи да сменят тотално концепцията си за производство - от евтини вина към продукти с по-високо качество. Това обаче може да се окаже трудна задача - ако на българския пазар такова преориентиране вече се случва, при износа, веднъж загубени, пазарите се завоюват отново с много повече усилия.

Вино за начинаещи

През последните две-три години винарският сектор в България е във възход. Повечето заводи инвестираха в собствени лозя, част от които вече започват да дават плод. Производителите предлагат все повече качествени продукти, а цените и продажбите на виното на вътрешния пазар растат. Увеличава се и конкуренцията от вносни вина както от Чили, Аржентина и другите страни от т.нар. нов свят, така и от традиционните европейски производители. По-голямата част от виното, произведено в България, обаче се продава в чужбина, и то най-вече в Русия. От 80.2 млн. литра през 2001 г. износът на българско вино се е увеличил до 112.2 млн. литра през 2006 г. При общ експорт на бутилирани вина от 90.9 млн. лит­ра за 2006 г. над 58 млн. литра са били предназначени за Рус­ката федерация, сочат данните на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК). Причината е, че Русия затвори пазара си за Грузия и Молдова и това отвори ниша за българските заводи. По мнение на участници на пазара обаче вината, които българските производители продават на руския пазар, са нискокачествени и евтини - независимо дали става въпрос за украински и молдовски вина, бутилирани тук, или за български продукт. Затова не са редки случаите, в които руски контролни органи попадат на български ментета. Показателно е, че средната цена на изнасяното българско вино пада (виж графиката). Именно лошото качество и фалшификатите (освен винаги възможните политически причини) може да доведат дотам Русия да затвори пазара си и за българските вина. "България държи добри позиции в Русия, а също и в Полша, Чехия, Словакия и скандинавските страни. Навсякъде обаче вината й заемат най-долните рафтове в супермаркетите", казва Вили Гълъбова, търговски директор на "Винимпекс" - експортната фирма на "Белведере". С ниско качество и в ниския ценови сегмент българските винопроизводители се представят и на сравнително новите пазари в Далечния изток - Китай, Монголия, Виетнам, Хонконг. В по-високите ценови категории се изнасят малки количест­ва за европейските страни, и то само от някои производители - "Домейн бойар", "Домейн Менада" (собственост на "Белведере") и др.



И ако засега стратегията "да се борим с цена" върши работа, дългосрочно няма никакви гаранции, че по-добре позиционирани и промотирани качествени вина няма бързо да я превърнат в губеща.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 2389 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2733 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Ръст от над 10% при продажбите на готови храни

Те са звезда на фона на умереното нарастване при пакетираните продукти* в България

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността