С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 ное 2007, 14:34, 2051 прочитания

Euromonitor International за България: Скокът на цените забави търговията на дребно

В следващите години конкуренцията ще се засилва и продажбите ще нарастват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темповете на растеж в търговията на дребно се забавят през 2007 г. след няколко поредни години на значителен ръст. Това сочи ново проучване на Euromonitor International. По данни на международната компания за пазарни проучвания продажбите на дребно през отиващата си година нарастват с 5.27% в стойностно изражение спрямо предишната. През 2006 г. ръстът е бил 6.68%, а през 2005 - 7.13%.

Броят на магазините за продажби на дребно нараства минимално - с 0.22%, но в същото време общата търговска площ се е увеличила с 4.33%. Зад привидно ниския ръст обаче се крие сериозно преструктуриране на пазара. Доскорошният лидер - малките квартални магазини, отстъпват пред търговските вериги. Въпреки това България остава на последно място в Източна Европа по средна търговска площ на магазин.


Разполагаемите средства се увеличават

Намаляващата безработица и кредитният бум от последните години засилват ръста в разполагаемите средства на домакинствата, а оттам - и потреблението. През 2007 г. обаче първата сериозна корекция на цените след присъединяването на България към ЕС доведе до свиване на потреблението и оттук - по-нисък темп на растеж на търговията на дребно. Анализаторите на Euromonitor International определят тези фактори като краткосрочни и прогнозират, че през следващите години търговията на дребно отново ще се засили. Основна роля за това ще има разрастващата се конкуренция между търговските вериги, навлизането на нови силни играчи и развитието на нови търговски формати.

Концентрацията се засилва



Основна тенденция през 2007 г. е продължаващата консолидация на магазините за продажби на дребно. Все повече малки магазини трудно устояват на променящите се пазарни условия и се присъединяват към търговските вериги. Този процес е особено силен при т.нар. удобни магазини (соnvenience stores), където вериги като ЦБА, "Аро" и КООП засилват позициите си през последната година. В същото време все по-голям дял от продажбите минават през големите вериги супермаркети, които постоянно разрастват мрежата си от магазини и се насочват към по-малките населени места. Шампион в тази категория е "Кауфланд", следван от "Била", "Пикадили", "Фантастико" и "Т-Маркет".

Основната цел на концентрацията на търговските обекти е да се запази пазарният дял и да се даде по-ефективен отпор на нарастващия брой чужди вериги, които идват на българския пазар. Освен вече присъстващите вериги от следващата година се очакват първите обекти на вериги като "Плюс", "Лидл", "Карфур". Те имат солиден опит в търговията на дребно в световен мащаб и се очертават като сериозна конкуренция на веригите, които вече са установени в България.

Търговците на дребно се разгръщат


Всички търговски вериги, които работят на българския пазар, разрастват операциите си. Всички те планират да отварят нови търговски обекти. Много от тях се насочват към по-малките населени места, които до сега оставаха встрани от търговската експанзия. Успоредно с това се залага и на развиването на нови търговски формати - специализирани и гурме магазини, дискаунтъри, аутлети. А броят на търговските обекти, които работят във формата на удобните магазини, е нараснал над девет пъти за последните четири години.

В същото време много търговци се опитват да задържат потребителите, като подобряват услугите си, въвеждат програми за потребителска лоялност, провеждат редовни промоции и т.н. Няколко магазина дори се включват в програми за т.нар честна търговия (fair trade), опитвайки се да подобрят своя имидж пред потребителите.

Бум при нехранителните вериги

Ръст се наблюдава и при търговията с нехранителни стоки, особено при магазините за дрехи, електроника, мебели и от типа "Направи си сам". Много нови магазини в нехранителния сектор се отварят в множеството молове, които се строят във всички по-големи градове на страната. Освен действащите седем търговски центъра от този тип в процес на изграждане са поне още 20, които се очаква да бъдат завършени през следващите години. Въпреки това търговията по главните търговски улици също се радва на растеж.

Очаква се през следващите пет години търговията на дребно да продължи положителното си развитие. Възможно е навлизането на нови търговски вериги да доведе до пренасищане на пазара и по-ожесточена конкуренция, в резултат на която някои от по-малките играчи може и да се оттеглят от пазара (както вече се случи с "Рамстор България"). Засилената конкуренция също така ще продължи да размива границите между отделните пазарни формати.

Категории
Анализът на Euromonitor International включва продажбата на стоки за лична употреба (хранителни и нехранителни), нови и използвани. Данните не обхващат търговията с моторни превозни средства и частите за тях, както и продажбите на гориво. Анализът също изключва foodservice, наемане и отдаване под наем, търговия на едро и магазини от типа "Кеш енд кери".


Макро
5.27 процента нарастват продажбите на дребно в стойност през 2007 г. според Euromonitor International
Формат
9 пъти е нараснал броят на удобните магазини за последните четири години
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полската AmRest ще отваря още заведения Burger King, KFC и Starbucks в България Полската AmRest ще отваря още заведения Burger King, KFC и Starbucks в България

Досега компанията е инвестирала 15 млн. лева в страната и има 24 обекта

16 дек 2019, 1119 прочитания

Nespresso отвори първия си магазин в България 6 Nespresso отвори първия си магазин в България

Производителят на кафе планира разрастване в страната

15 дек 2019, 5660 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Цената на захарта се топи

Свръхкапацитет за производство увеличава предлагането в целия свят

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10