"Био" като запазена марка

Псевдоекологични продукти заливат българския пазар заради хлъзгавото законодателство

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Сирене с цена 12 лв. за килограм със сигурност изглежда скъпо, особено ако на рафта до него има друго, което струва 6.20 лв. Първото обаче е биологично - тоест гарантирано е, че с него потребителят няма да получи безплатно доза антибиотик (даван на кравите), мляко на прах или мая от генетично модифицирани гъби. Проблемът е, че другото сирене също носи етикет "био", който обаче не дава тези гаранции.

С подобни примери производителите онагледяват проблема с неистинските биопродукти на българския пазар. Заради зачестилите неоправдани употреби на "еко" и "био" преди около месец Българската национална асоциация на потребителите (БНАП) и фондацията на производителите на биологична продукция "Биоселена" инициираха проект "Не на фалшивите биохрани". При проверка по магазините сдруженията са открили над 50 продукта с надписи "био" или "еко", чиито производители не са сред 203-те сертифицирани биологични фирми в страната. Проверките са правени само в София и Варна, тъй като за момента единствено там има дистрибуция на сертифицирани биологични продукти. Преди седмица двете организации посочиха около тридесет производителя, които според сдруженията злоупотребяват с доверието на потребителите. На сайтовете http://www.bnap.org/ и http://www.bioselena.com/ са посочени цяла гама от пакетирани варива, оцет, олио, кашкавал, няколко марки кисели млека, мед и други.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове