За големите производители на напитки вече е въпрос на чест да присъстват и в сегмента на енергийните продукти. Новото доказателство за това е, че биреният гигант "Карлсберг" започна да продава бранда си Battery и в България. Напитката се произвежда вече 11 години във Финландия и присъства на пазара в още 35 държави. "Бързите темпове на развитие и нарастващият ни пазарен дял ни дават увереност и възможности да влезем в един нов сегмент за "Карлсберг България", казва Цветелина Янакиева, бранд мениджър на Battery. В компанията се надяват, че силните им позиции на т.нар. студен пазар (заведения и клубове) ще улеснят предлагането на новия продукт.
"Карлсберг" е поредната международна компания, която пуска своя енергийна напитка на българския пазар. Coca-Cola стартира и в България продажбата на своя Вurn още през 2002 г. Три години по-късно компанията преустанови продажбите му. Две години гигантът преосмисля стратегията си и миналия май върна Вurn на пазара. Новото "издание" е с по-мощна енергийна формула, с нова визия и в нова черна алуминиева бутилка от 0.250 мл. Междувременно РерsiCo лансира Pepsi X, а минералните води "Девин" влязоха при енергийните напитки, като поеха дистрибуцията на Red Bull за България. Червеният бик е лидер при енергийните напитки и има най-голям пазарен дял по стойност у нас. Основният боец от българска страна - произвеждания от "Нова трейд" продукт Pit Bull, е лидер по обем на продажбите, сочи информацията на компаниите в бранша. Пазарът не е лишен и от иновации - свеж пример за това е лансираната от "Кенди" през 2007 г. енергийна напитка на прах с марката Step Energy Power Max. "Всяка година в страната влизат между 10 и 15 непознати марки енергийни напитки. Те са фактор за цялостното развитие на пазара у нас и следствие от него", коментира Христо Евтимов, собственик на "Шарк България", вносител на енергийната напитка Shark.Енергията продава
За последните седем години пазарът на енергийни напитки в България е в съзвучие с рекламата на Red Bull и е буквално "окрилен". Той отбелязва двуцифрени ръстове (между 35 и 45% средно годишно), а продуктите са с най-високите крайни цени сред безалкохолните напитки (средно 15 лева за литър през 2006 г.), сочат данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Това обяснява и интереса на все по-широк кръг производители към него. Продажбите на енергийни напитки в България започват в края на 90-те години. През 2001 г. общото потребление на напитки от тази група вече е 1.2 млн. л, а през 2006 г. нараства петкратно до близо 6 млн. л. В цифри това означава пазар за около 90 млн. лева през 2006 г. За 2007 г. по неокончателни данни потреблението е около 7 млн. литра, уточнява Милчо Бошев, председател на браншовата асоциация. Засега обаче делът на енергийните продукти от общото потребление на безалкохолни в страната е едва 0.6% (при това заедно с т.нар. спортни напитки).
Пазарът е прозрачен, но и на него нелоялната конкуренция не е изключение, твърдят вносителите. Според Тодор Димитров, маркетинг мениджър на "Мега С.А.Т." (вносител на "Hype"), "практика е да се плаща на търговци". В такъв случай в съответното заведение се предлага само една марка енергийна напитка.
Модерният успява
"Енергийните напитки са мания, мода, а не първа необходимост и успехът им зависи от начина, по който се лансират на пазара", коментира Милчо Бошев. Те не претендират да утоляват жажда, а обещават допълнителна енергия за организма. Това вдъхновява производителите и вносителите да ги налагат като част от начина на живот - с атрактивни опаковки, имена и продажба на специфични места - основно заведения и спортни клубове. Разгърнатата дистрибуция на мегакомпаниите позволява по-успешното им налагане.
"В момента в най-развитите европейски пазари енергийните напитки излизат от категорията на нишови и се превръщат в основна категория", смята Петя Джонева. Милчо Бошев пък прогнозира, че "темпът на нарастване ще остане висок, може би не така висок както досега, но в рамките на 25-30% ежегодно".
Какво съдържат
Енергийните напитки съдържат основно кофеин, източници на енергия (например малтодекстрин, креатин, л-карнитин), поддържаща група вещества като таурин, витамини от групата В и билкови екстракти (гуарана, гинко билоба, женшен, зелен чай, мате и др.).За големите производители на напитки вече е въпрос на чест да присъстват и в сегмента на енергийните продукти. Новото доказателство за това е, че биреният гигант "Карлсберг" започна да продава бранда си Battery и в България. Напитката се произвежда вече 11 години във Финландия и присъства на пазара в още 35 държави. "Бързите темпове на развитие и нарастващият ни пазарен дял ни дават увереност и възможности да влезем в един нов сегмент за "Карлсберг България", казва Цветелина Янакиева, бранд мениджър на Battery. В компанията се надяват, че силните им позиции на т.нар. студен пазар (заведения и клубове) ще улеснят предлагането на новия продукт.
"Карлсберг" е поредната международна компания, която пуска своя енергийна напитка на българския пазар. Coca-Cola стартира и в България продажбата на своя Вurn още през 2002 г. Три години по-късно компанията преустанови продажбите му. Две години гигантът преосмисля стратегията си и миналия май върна Вurn на пазара. Новото "издание" е с по-мощна енергийна формула, с нова визия и в нова черна алуминиева бутилка от 0.250 мл.
0 коментара