Пазар със заряд
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазар със заряд

Пазар със заряд

"Карлсберг" добави енергийната напитка Battery към продуктите си за България

7014 прочитания

За големите производители на напитки вече е въпрос на чест да присъстват и в сегмента на енергийните продукти. Новото доказателство за това е, че биреният гигант "Карлсберг" започна да продава бранда си Battery и в България. Напитката се произвежда вече 11 години във Финландия и присъства на пазара в още 35 държави. "Бързите темпове на развитие и нарастващият ни пазарен дял ни дават увереност и възможности да влезем в един нов сегмент за "Карлсберг България", казва Цветелина Янакиева, бранд мениджър на Battery. В компанията се надяват, че силните им позиции на т.нар. студен пазар (заведения и клубове) ще улеснят предлагането на новия продукт.

"Карлсберг" е поредната международна компания, която пуска своя енергийна напитка на българския пазар. Coca-Cola стартира и в България продажбата на своя Вurn още през 2002 г. Три години по-късно компанията преустанови продажбите му. Две години гигантът преосмисля стратегията си и миналия май върна Вurn на пазара. Новото "издание" е с по-мощна енергийна формула, с нова визия и в нова черна алуминиева бутилка от 0.250 мл. Междувременно РерsiCo лансира Pepsi X, а минералните води "Девин" влязоха при енергийните напитки, като поеха дистрибуцията на Red Bull за България. Червеният бик е лидер при енергийните напитки и има най-голям пазарен дял по стойност у нас. Основният боец от българска страна - произвеждания от "Нова трейд" продукт Pit Bull, е лидер по обем на продажбите, сочи информацията на компаниите в бранша. Пазарът не е лишен и от иновации - свеж пример за това е лансираната от "Кенди" през 2007 г. енергийна напитка на прах с марката Step Energy Power Max. "Всяка година в страната влизат между 10 и 15 непознати марки енергийни напитки. Те са фактор за цялостното развитие на пазара у нас и следствие от него", коментира Христо Евтимов, собственик на "Шарк България", вносител на енергийната напитка Shark.

Енергията продава

За последните седем години пазарът на енергийни напитки в България е в съзвучие с рекламата на Red Bull и е буквално "окрилен". Той отбелязва двуцифрени ръстове (между 35 и 45% средно годишно), а продуктите са с най-високите крайни цени сред безалкохолните напитки (средно 15 лева за литър през 2006 г.), сочат данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Това обяснява и интереса на все по-широк кръг производители към него. Продажбите на енергийни напитки в България започват в края на 90-те години. През 2001 г. общото потребление на напитки от тази група вече е 1.2 млн. л, а през 2006 г. нараства петкратно до близо 6 млн. л. В цифри това означава пазар за около 90 млн. лева през 2006 г. За 2007 г. по неокончателни данни потреблението е около 7 млн. литра, уточнява Милчо Бошев, председател на браншовата асоциация. Засега обаче делът на енергийните продукти от общото потребление на безалкохолни в страната е едва 0.6% (при това заедно с т.нар. спортни напитки).

По данни на Милчо Бошев най-популярни са газираните енергийни напитки (около 65% пазарен дял), следват негазираните и прахообразните (3-4%). Според вида на опаковката металните кутийки (кен) държат около 40% дял, а РЕТ бутилките - около 55%. Предлагат се в разфасовки от 0.25 л, 0.33 л, 0.35 л, 0.3 л, 0.5 л. Миналата година "Нова трейд" дори пусна на пазара двулитрова бутилка от РЕТ материал. Средната цена на напитките непрекъснато намалява заради конкуренцията на българските производители. В най-високия сегмент са вносните енергийни напитки, предлагани в заведения, където един кен струва между 5 и 10 лева.

Пазарът е прозрачен, но и на него нелоялната конкуренция не е изключение, твърдят вносителите. Според Тодор Димитров, маркетинг мениджър на "Мега С.А.Т." (вносител на "Hype"), "практика е да се плаща на търговци". В такъв случай в съответното заведение се предлага само една марка енергийна напитка.

Модерният успява

"Енергийните напитки са мания, мода, а не първа необходимост и успехът им зависи от начина, по който се лансират на пазара", коментира Милчо Бошев. Те не претендират да утоляват жажда, а обещават допълнителна енергия за организма. Това вдъхновява производителите и вносителите да ги налагат като част от начина на живот - с атрактивни опаковки, имена и продажба на специфични места - основно заведения и спортни клубове. Разгърнатата дистрибуция на мегакомпаниите позволява по-успешното им налагане.

"Сега, когато пазарът на енергийни напитки е много развит, дори и за европейски мащаби се изискват все по-интересни и актуални методи от тези, които прилагахме през 2000 г.", казва Христо Евтимов от "Шарк България". "Българският потребител е много информиран и интелигентен, не може да бъде заблуден с евтини промоции и рекламни хватки", добавя той. Таня Ванчева, бранд мениджър на Red Bull, пък споделя, че "Девин" работи например с т.нар. семплинг момичета. Те имат задачата да инициират първата консумация на хора, които досега не са опитвали "тяхната" енергийна напитка. Някои от тези момичета шофират автомобили с логото и цветовете на марката, което само по себе си е движеща се реклама. Петя Джонева, мениджър маркетинг, PR и корпоративни комуникации на Coca Cola HBC, уточнява, че Coca Cola се фокусира върху функционалните ползи на Burn. "Създаваме атмосфера, която позволява на потребителя да усети "духа" на марката и да се забавлява. Представянето на продукта в България е подкрепено от телевизионна, външна реклама и промоции. Марката присъства в едни от най-посещаваните нощни клубове", казва Джонева. От "Карлсберг България" уточняват, че в края на февруари стартират специално организирани партита и търговски промоции за налагането на Battery. В световен мащаб марката е официален партньор на отбора на Уилямс във "Формула 1", спонсорира екстремни спортове и музикални прояви. Подобна комуникационна стратегия е типична за повечето енергийни напитки. Свидетелство за това са двата отбора във "Формула 1", собственост на Red Bull.
Основната цел на този вид активности от страна на производителите определено са мъжете. В САЩ Full Throttle на Coca Cola залага на рокерски имидж и слогана "Покажи мъжа в теб!". В търсене на все по-тесен фокус има марки, които се концентрират върху хип-хоп фенове, поставят акцент върху сексуалната енергия или клубната култура. За да се стимулира консумацията при жените, се предлагат и нискокалорични енергийни напитки. Като допълнително средство за комуникация мнозинството от брандовете използват много музика, мултимедиа и флаш-анимация на своите интернет страници.

"В момента в най-развитите европейски пазари енергийните напитки излизат от категорията на нишови и се превръщат в основна категория", смята Петя Джонева. Милчо Бошев пък прогнозира, че "темпът на нарастване ще остане висок, може би не така висок както досега, но в рамките на 25-30% ежегодно".

Енергийните напитки се превръщат от нишова в основна категория безалкохолни продукти

Какво съдържат

Енергийните напитки съдържат основно кофеин, източници на енергия (например малтодекстрин, креатин, л-карнитин), поддържаща група вещества като таурин, витамини от групата В и билкови екстракти (гуарана, гинко билоба, женшен, зелен чай, мате и др.).
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

За големите производители на напитки вече е въпрос на чест да присъстват и в сегмента на енергийните продукти. Новото доказателство за това е, че биреният гигант "Карлсберг" започна да продава бранда си Battery и в България. Напитката се произвежда вече 11 години във Финландия и присъства на пазара в още 35 държави. "Бързите темпове на развитие и нарастващият ни пазарен дял ни дават увереност и възможности да влезем в един нов сегмент за "Карлсберг България", казва Цветелина Янакиева, бранд мениджър на Battery. В компанията се надяват, че силните им позиции на т.нар. студен пазар (заведения и клубове) ще улеснят предлагането на новия продукт.

"Карлсберг" е поредната международна компания, която пуска своя енергийна напитка на българския пазар. Coca-Cola стартира и в България продажбата на своя Вurn още през 2002 г. Три години по-късно компанията преустанови продажбите му. Две години гигантът преосмисля стратегията си и миналия май върна Вurn на пазара. Новото "издание" е с по-мощна енергийна формула, с нова визия и в нова черна алуминиева бутилка от 0.250 мл.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK