С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 фев 2008, 12:11, 5598 прочитания

Веригите стягат гърлото на малките кафенета

Кофи-шоповете и вендингът търсят своето място

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
При продажбите на кафе през канала на хотелите, ресторантите и кафенетата се очертават промени под въздействието на две основни тенденции - навлизането на специализираните кафе вериги в България и разрастването на бизнеса с автоматите за продажба на кафе (т.нар. вендинг). В момента в страната около 35% от продажбите на кафе като обем и около 60% в стойност минават през т.нар. хорека канал, по информация от "Nestle България". В заведенията потребителите пият кафето, което им харесва, като цената минава на втори план, обяснява Георги Илиев ("Спетема"). В същото време в супермаркетите избират по цена и търсят кафето на промоция, добавя той.

В България вече присъстват кафе вериги като "Онда" (Onda), "Кофи хевън" (Coffee Heaven), "Коста кафе" (Costa Coffee) и др. и се очаква да дойде лидерът в този бизнес - американският гигант Starbucks. С навлизането на веригите броят на кафенетата в София е намалял с 8% по данни на Nielsen в периода януари 2006 - юни 2007 г. Това означава, че пазарът на традиционните производители и вносители на кафе се свива. Кафе веригите най-често имат собствен внос и продават собствени марки. Нагласите на основните играчи в търговията към веригите са доста противоречиви. Тодор Тодоров (SofStok - Lavazza) твърди, че делът на кафе веригите засега е пренебрежим и те не са заплаха за по-малките кафенета. Lavazza е лидер по продажби в хорека канала (хотели, ресторанти и кафенета). "Не мога да кажа, че няма да сме засегнати от навлизането (на кафе веригите - бел. ред.), но в тази ситуация има възможност и за партньорство. В САЩ например Kraft дистрибутира пакетираното кафе с марка Starbucks", казва Франко дел Фабро ("Kraft Foods България"). Йордан Бошнаков ("Спетема") твърди, че те вече са имали срещи с някои вериги и най-вероятно ще произвеждат за тях. Иван Джамбазов (кафе Elite) казва, че компанията им "Стандарт 17А" ще отговори на кафе веригите, като разшири дейността си при вендинга. "В обозримо бъдеще по наши прогнози продажбите през машини могат да заемат до 30% от консумацията на кафе. Вендинг бизнесът има голям потенциал и тепърва ще се развива", казва той. Георги Илиев смята, че веригите може да успеят само ако вземат предвид пазарната реалност в България. "Над 50% от българите пушат, а нито в един Starbucks по света, не се пуши", отбелязва той. И добавя, че някои вериги присъстват на българския пазар от поне три-четири години, а не са разраснали. Джамбазов смята, че навлизането на кафе веригите няма да се отрази толкова драстично, защото те обикновено са от премиум сегмента и са разположени на съответните локации, което няма как да се отрази на останалите обекти. Тезата му е, че бизнесът в хорека канала като цяло ще се окрупнява и вендингът ще допринася затова. Кафе автоматите в по-голяма степен от веригите ще вземат от бизнеса на малките кафенета и ще ги принуждават да затварят. "Слабите и нискокачествени обекти постепенно ще изчезнат.", казва Тодоров.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20% Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20%

Отчетът на гръцката група показва, че годишният оборот в страната е достигнал 85.6 млн. евро

20 окт 2019, 847 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 1951 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Гореща зима за житото

Световните запаси са най-малки от 30 години насам

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10