Веригите стягат гърлото на малките кафенета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веригите стягат гърлото на малките кафенета

Веригите стягат гърлото на малките кафенета

Кофи-шоповете и вендингът търсят своето място

4683 прочитания

При продажбите на кафе през канала на хотелите, ресторантите и кафенетата се очертават промени под въздействието на две основни тенденции - навлизането на специализираните кафе вериги в България и разрастването на бизнеса с автоматите за продажба на кафе (т.нар. вендинг). В момента в страната около 35% от продажбите на кафе като обем и около 60% в стойност минават през т.нар. хорека канал, по информация от "Nestle България". В заведенията потребителите пият кафето, което им харесва, като цената минава на втори план, обяснява Георги Илиев ("Спетема"). В същото време в супермаркетите избират по цена и търсят кафето на промоция, добавя той.

В България вече присъстват кафе вериги като "Онда" (Onda), "Кофи хевън" (Coffee Heaven), "Коста кафе" (Costa Coffee) и др. и се очаква да дойде лидерът в този бизнес - американският гигант Starbucks. С навлизането на веригите броят на кафенетата в София е намалял с 8% по данни на Nielsen в периода януари 2006 - юни 2007 г. Това означава, че пазарът на традиционните производители и вносители на кафе се свива. Кафе веригите най-често имат собствен внос и продават собствени марки. Нагласите на основните играчи в търговията към веригите са доста противоречиви. Тодор Тодоров (SofStok - Lavazza) твърди, че делът на кафе веригите засега е пренебрежим и те не са заплаха за по-малките кафенета. Lavazza е лидер по продажби в хорека канала (хотели, ресторанти и кафенета). "Не мога да кажа, че няма да сме засегнати от навлизането (на кафе веригите - бел. ред.), но в тази ситуация има възможност и за партньорство. В САЩ например Kraft дистрибутира пакетираното кафе с марка Starbucks", казва Франко дел Фабро ("Kraft Foods България"). Йордан Бошнаков ("Спетема") твърди, че те вече са имали срещи с някои вериги и най-вероятно ще произвеждат за тях. Иван Джамбазов (кафе Elite) казва, че компанията им "Стандарт 17А" ще отговори на кафе веригите, като разшири дейността си при вендинга. "В обозримо бъдеще по наши прогнози продажбите през машини могат да заемат до 30% от консумацията на кафе. Вендинг бизнесът има голям потенциал и тепърва ще се развива", казва той. Георги Илиев смята, че веригите може да успеят само ако вземат предвид пазарната реалност в България. "Над 50% от българите пушат, а нито в един Starbucks по света, не се пуши", отбелязва той. И добавя, че някои вериги присъстват на българския пазар от поне три-четири години, а не са разраснали. Джамбазов смята, че навлизането на кафе веригите няма да се отрази толкова драстично, защото те обикновено са от премиум сегмента и са разположени на съответните локации, което няма как да се отрази на останалите обекти. Тезата му е, че бизнесът в хорека канала като цяло ще се окрупнява и вендингът ще допринася затова. Кафе автоматите в по-голяма степен от веригите ще вземат от бизнеса на малките кафенета и ще ги принуждават да затварят. "Слабите и нискокачествени обекти постепенно ще изчезнат.", казва Тодоров.

При продажбите на кафе през канала на хотелите, ресторантите и кафенетата се очертават промени под въздействието на две основни тенденции - навлизането на специализираните кафе вериги в България и разрастването на бизнеса с автоматите за продажба на кафе (т.нар. вендинг). В момента в страната около 35% от продажбите на кафе като обем и около 60% в стойност минават през т.нар. хорека канал, по информация от "Nestle България". В заведенията потребителите пият кафето, което им харесва, като цената минава на втори план, обяснява Георги Илиев ("Спетема"). В същото време в супермаркетите избират по цена и търсят кафето на промоция, добавя той.

В България вече присъстват кафе вериги като "Онда" (Onda), "Кофи хевън" (Coffee Heaven), "Коста кафе" (Costa Coffee) и др. и се очаква да дойде лидерът в този бизнес - американският гигант Starbucks. С навлизането на веригите броят на кафенетата в София е намалял с 8% по данни на Nielsen в периода януари 2006 - юни 2007 г. Това означава, че пазарът на традиционните производители и вносители на кафе се свива. Кафе веригите най-често имат собствен внос и продават собствени марки. Нагласите на основните играчи в търговията към веригите са доста противоречиви. Тодор Тодоров (SofStok - Lavazza) твърди, че делът на кафе веригите засега е пренебрежим и те не са заплаха за по-малките кафенета. Lavazza е лидер по продажби в хорека канала (хотели, ресторанти и кафенета). "Не мога да кажа, че няма да сме засегнати от навлизането (на кафе веригите - бел. ред.), но в тази ситуация има възможност и за партньорство. В САЩ например Kraft дистрибутира пакетираното кафе с марка Starbucks", казва Франко дел Фабро ("Kraft Foods България"). Йордан Бошнаков ("Спетема") твърди, че те вече са имали срещи с някои вериги и най-вероятно ще произвеждат за тях. Иван Джамбазов (кафе Elite) казва, че компанията им "Стандарт 17А" ще отговори на кафе веригите, като разшири дейността си при вендинга. "В обозримо бъдеще по наши прогнози продажбите през машини могат да заемат до 30% от консумацията на кафе. Вендинг бизнесът има голям потенциал и тепърва ще се развива", казва той. Георги Илиев смята, че веригите може да успеят само ако вземат предвид пазарната реалност в България. "Над 50% от българите пушат, а нито в един Starbucks по света, не се пуши", отбелязва той. И добавя, че някои вериги присъстват на българския пазар от поне три-четири години, а не са разраснали. Джамбазов смята, че навлизането на кафе веригите няма да се отрази толкова драстично, защото те обикновено са от премиум сегмента и са разположени на съответните локации, което няма как да се отрази на останалите обекти. Тезата му е, че бизнесът в хорека канала като цяло ще се окрупнява и вендингът ще допринася затова. Кафе автоматите в по-голяма степен от веригите ще вземат от бизнеса на малките кафенета и ще ги принуждават да затварят. "Слабите и нискокачествени обекти постепенно ще изчезнат.", казва Тодоров.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    От необразован

    Какво е кофи-шоп? Да не е шоп, който обича кафе?
    А вендинг? Такава дума няка в българския език?!

  • 2
    Avatar :-|
    OZZY

    "хорека канала" - това кой го измисли. :(
    Егати статията.
    "в нито един Starbucks по света, не се пуши" - напротив в Старбъкс в Шанхай се пуши.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK