С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 7 мар 2008, 10:14, 8318 прочитания

Пазарът на ориз става по-пъстър

Търговците се опитват да налагат нови сортове и нови начини за приготвяне

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
одишното потребление на ориз в България е в рамките на около 40 хил. тона, от които средно 21 хил. тона идват от внос, по данни на Министерството на земеделието и продоволствието (МЗП). Стойността на продадения обем, според Милко Младенов, управител на "Суидън комерс" ЕООД (ориз "Крина"), е около 40-50 млн. лева.

Местен срещу вносен ориз


Въпреки че през 2007 г. местното производство се е увеличило с около 50% спрямо 2006 г. до около 30 хил. т, то продължава да е недостатъчно, за да задоволи търсенето на ориз в България. "Българският ориз съставлява около 30-40% в обем и около 20% в стойност от пазара. Качеството му е добро, но преработвателите изостават технологично. Произвеждат натурален, а не по-трайния омаслен ориз, какъвто се се внася от Египет", обяснява Владислав Константинов, изпълнителен директор на "Българска хранителна група" (ориз Panino). Според МЗП ежегодно износът на ориз се движи в рамките на 3500 - 5200 тона. Основна причина за малките количества е голямото търсене на вътрешния пазар. След присъединяването на България към ЕС усилията на оризопроизводителите са насочени към увеличаване на площите за производство на ориз, обясняват от МЗП.

Търсенето логично се допокрива от внос. Той е основно от Египет, Индия, Китай, Пакистан и Виетнам. По информация на Агенция "Митници" през 2006 г. над 70% от вноса е от северно африканската държава. "След влизането на България в ЕС, тарифната политика се затегна спрямо страните извън ЕС. В резултат вносът от Египет спадна", казва Младенов, попитан за тенденциите през 2007 г. Според МЗП през пазарната 2006/2007 г. вносът от Гърция, Румъния и Италия е достигнал 5167.7 тона или 26% от целия импорт. За сравнение през 2005/2006 г. от тези държави са внесени 1494 тона.

Пазар с неизвестни



Пазарът на ориз на дребно не се следи от маркетинговите агенции и няма данни за дяловете на отделните компании. Според Владислав Константинов (Panino), водещите марки на пазара са Izzi ("Инком" ООД), Panino (БХГ) и "Крина" ("Суидън комерс" ЕООД). "Пазарът расте. В обем през последните три години средно с около 5-6%", казва Константинов и добавя, че най-търсен е кръглият ориз, чиито основни източници от ЕС са Италия, Гърция и България, а извън ЕС - Египет.

Стратегиите, на които залагат участниците на пазара, за да популяризират своите продукти, са доста разнородни. Докато Милко Младенов определя като най-важни ценовите промоции, Владислав Константинов обяснява стратегията на "Суидън комерс" по следния начин: "Основното, на което разчита компанията, е комуникирането към клиента на разнообразието на ориза, неговата полезност и това, че е подходящ за всякакви ястия. Опитваме се да популяризираме разнообразието на оризовите продукти и техните вкусови качества. Затова и отдаваме голяма важност на дегустациите и информирането на потребителите за асортимента." Очакванията на Константинов са в бъдеще консумацията да расте, особено на по-качествените и екзотични оризи. Потребителите ще стават все по-образовани и следователно по-взискателни.

Екзотично и практично

Басмати, императорски, жасмин - това са част от предложенията, с които компаниите на пазара опитват да развиват потребителските вкусове. Всеки екзотичен сорт притежава някакво уникално качество, но определено не е за всеки джоб. "Цената на екзотичните оризи е два-три пъти по-висока от тази на масовите кръгли оризи и те се търсят повече в големите градове", казва Милко Младенов. Ако килограм масов ориз струва 1.20 лева във веригите, то 0.5 кг императорски е 3.80 лева.

Затова никак не е учудващо, че делът на екзотичните оризи е по-малко от процент в стойност, добавя той. От "Марс България" (Uncle Ben's) коментираха, че предвид стабилния растеж на българския пазар очакват положително развитие на дела на екзотичните оризи.

Разширяването на асортимента от ориз не се изчерпва с предлагането на нови сортове. На пазара се лансират и нови варианти за приготвяне на ориза. Това са продукти от типа boil in bag (свари в плик) и ризото. Последният продукт се предлага от марки, като Riso Gallo и "Крина" и е полуфабрикат с допълнителни подправки, който се приготвя бързо във вода. Младенов обяснява, че неговата компания предлага ризото от година и половина и продажбите са се увеличили три пъти спрямо първото тримесечие.

Милко Младенов говори за опита на "Суидън комерс" в продажбите на boil in bag ориза: "На пазара е от година, като консумацията му расте. За производството му се използват по-скъпи и качествени оризи. Това прави boil in bag продукта подходящ за гарнитура." Младенов обяснява по-високата цена с картонената опаковка и специалния плик, който трябва да е сертифициран за готвене.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини 1 Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини

Силна конкуренция в София, потенциал в Северна България, насищане в Южна и слаби приходи по морето, показва анализът на топ 30

12 ное 2019, 2783 прочитания

Билки и подправки Kotanyi Билки и подправки Kotanyi

Продуктите са познати и обичани в над 25 страни от Централна и Източна Европа, Русия, Китай, Америка

12 ное 2019, 1316 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 1916 прочитания

15 ное 2019, 1536 прочитания

15 ное 2019, 1346 прочитания

15 ное 2019, 1075 прочитания

15 ное 2019, 997 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Играчка-плачка

Комисията за защита на потребителите затяга контрола върху безопасността на запалките

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10