И замириса на менте
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И замириса на менте

Световните концерни не продават парфюм на половин цена и на щанд с фиби за коса.

И замириса на менте

Близо 40% от луксозната козметика в България е фалшива или незаконно внесена

Десислава НИКОЛОВА, Мара ГЕОРГИЕВА
22209 прочитания

Световните концерни не продават парфюм на половин цена и на щанд с фиби за коса.

© Надежда Чипевa


Десислава НИКОЛОВА, Мара ГЕОРГИЕВА

Години наред българските фирми в сектора за търговия с парфюмерия и козметика висок клас (т.нар. селективна козметика) не успяха да се преборят с каналите за фалшификати и търговията с незаконно внесени продукти. Докато това се случваше, официалните продажби на аромати, козметика за лицето и тялото и за грим достигнаха 18 млн. евро годишно (през 2007 г.). Макар да е трудно да се отсече колко точно е размерът на фалшивите или незаконно внесените парфюми и козметика в бранша говорят за около 30-40% от общите обороти.

Пазарът обаче започва да се променя. Първият сигнал дойде, когато в страната влязоха директни представителства на чуждите компании производители. Вторият е навлизането на големите европейски козметични вериги и е от тази седмица - магазините Buty Zone бяха купени от германската верига "Дъглас". Не на последно място промяната идва и по линия на самите потребители, които стават по-платежоспособни и търсят гаранции, че плащат за оригинала.

Хроничните болести на марките

Два са основните проблеми в бранша - фалшификатите и паралелният внос, при който не се плащат мита и данъци. Най-атакувани и с най-много имитации са най-рекламираните парфюми. Фалшивите продукти са два вида - откровени ментета на ниски цени и рафинирани копия, които по нищо не се различават от оригинала, но ароматът им е по-нетраен, обяснява Нели Матеева, мениджър в "Еверет София", официален вносител и дистрибутор на 40 световни марки парфюми и бяла козметика, сред които Giorgio Armani, Bvlgari, Calvin Klein, Gucci, Dolce&Gabbana, Lancфme, Shiseido, Hugo Boss.

"Обекти на фалшификация са най-известните марки - Chanel, Boss, Nina Ricci, DonnaKaran", допълва Елена Димитрова, маркетинг директор на Estee Lauder - България. По-големият проблем за сектора обаче е незаконният паралелен внос на оргинални продукти на по-ниски цени от съседните държави. Няма нищо незаконно, ако тази операция е декларирана и вносителят успее да купи продукт на много по-ниска цена, да внесе ДДС и евентуално мита. Тогава има по-голяма конкуренция и печелят потребителите. По думите на представителите на Estee Lauder проблемът в България е, че почти всички канали за паралелен внос от държави от ЕС, Турция и Дубай функционират незаконно, а вносителите изобщо не декларират данъци и убиват пазара на официалните представители, които са инвестирали в развитието на марката, поддържат маркетингови екипи, консултанти и рекламират продуктите, но не могат да ги продадат.
По данни на дистрибутори почти половината от продажбите на парфюми, включително и в специализирани магазини, са продукти от паралелен внос. При оборот от 18 млн. евро годишно на бизнеса за селективна парфюмерия и козметика вносителите губят около 5 млн. евро на година от фалшификати, а загубите на държавата само от ДДС от паралелен внос на парфюми са около 1 млн. евро, изчисляват от сектора. "Принципно на паралелния внос не се гледа с добро око от световните производители - дадена компания има договорни отношения за търговия за определена територия, които паралелните вносители нарушават", коментира Виктор Белчев, главен маркетинг координатор на "Л'Ореал България" - официален вносител на марките LOreal Paris, Garnier, Maybelline. Според него е трудно да се изчисли директното отражение върху финансовите резултати на българското представителство от подобни действия. "LOreal се съпротивлява срещу незаконния паралелен внос и използва всички правни възможности, включително на международно ниво", казва той. Фалшификати при козметиката за лице и тяло почти не се срещат, независимо от ценовия клас и мястото на продажба. В най-ниския сегмент обаче съществува друг проблем - с променливото качество. "Търсенето на продукцията е огромно, затова компаниите строят завод след завод. Понякога може да се получи малка разлика в продукт, купен в различна държава, просто защото концернът е доставил суровини от различен производител", коментира Росен Наумов, изпълнителен директор на "Ендор трейдинг", изключителен представител за България на медицинска козметика (Еucerin, Nustela и Merck).

Сред масовите марки най-атакувани в световен мащаб са продуктите за грим, но вносът им в България е незначителен, смята Виктор Белчев.

Рецепти за оцеляване

От май 2007 г. "Еверет София" започна кампания срещу фалшивите парфюми. Холограмен стикер стои върху всеки флакон, внесен от компанията, и гарантира произхода на оригиналните продукти. Лепенките са произведени в България по технология, която не позволява тяхното копиране и повторна употреба. Според Нели Матеева след маркировката продажбите на компанията са нараснали със 77% до 100% за най-фалшифицираните аромати.

В други компании, които са инвестирали в стикери, обаче резултат няма. Една от тях е "Сарантис България", изключителен дистрибутор на BU, STR8, Nina Ricci, Mango, Juvena, La Prairie. Според Десислава Христова, мениджър продажби "Селективен отдел" във фирмата, паралелният внос е постоянна величина и не се е повлиял от приемането на България в ЕС. Причината е, че с това се занимават едни и същи хора, има разработени канали. "Ние следим кой от магазините колко поръчва от нас. Някои от търговците не са лоялни, зареждат от нас рекламни материали, тестери и минимални количества, а след това работят с паралелни доставчици", казва Христова. "Комисията за търговия и защита на потребителите би могла да осъществява по-голям контрол върху продуктите и стикерите върху тях, а данъчните - върху фактурите", отбелязва тя.

Борба - класически стил

Българските дистрибутори и търговци трудно могат да се борят сами, ако не са подкрепени от световните производители, смята Иванка Иванова, която отговаря за продажбите на марките на концерна Estee Lauder в България. "Ние държим на имиджа на марката. Изключително стриктно избираме партньорите си, работим само с 30 магазина в България и имаме изключително строги изисквания към начина на представяне и подредба на стоката", казва Иванова. Концернът има правило служителите му да проверяват периодично стоката (обикновено това става по бар-кода върху опаковката, който носи цялата информация за мястото на производство и за търговеца) и да ползват за това тайни клиенти. При наличие на незаконно внесен или фалшив парфюм, въпреки загубите Estee Lauder изтегля цялата налична продукция от магазина и прекратява договора с него.

"Наша политика е да не продаваме навсякъде - дали един аромат е истински може да се познае само по магазина. Никой от концерните не предлага продуктите си в съседство с ароматни свещи, фиби за коса и масови марки", казва тя. Производителите и вносителите работят в партньорство с около 50-те магазина за селективна козметика, които обикновено се намират в моловете и големите търговски центрове. Те ги подкрепят, като рекламират локациите им заедно с марката си. "Клиентите знаят, че само там могат да намерят оригинални продукти, да получат консултация, да пробват тестери и при евентуален проблем и да върнат продукта", казва Елена Димитрова, маркетинг директор на Estee Lauder - България . Според нея клиенти на фалшификатите и т.нар. паралелен пазар са тези, които купуват по-рядко и искат да купят по-евтино. "Като цяло паралелната стока е по-евтина с 10-20 лв., но услугата не е качествена и клиентите сами се преориентират", казва тя.

"Много е важно потребителите да са по-внимателни към местата, където пазаруват - трябва да има лого на марката, рекламни материали, тестери, обучени хора в магазина и да се избягват обектите, в които има всичко на всякаква цена", казва Десислава Христова от "Сарантис България".

Адресът на незаконните аромати

В България "работят" няколко основни центъра за търговия с фалшиви или незаконно внесени парфюми - Пловдив, Пазарджик, Бургас, Варна и в най-малка степен - София, казва Елена Димитрова . Топобектите за парфюми ментета в столицата са магазинчета в жилищните комплекси "Люлин" и "Младост". Съмнителни продукти има и в Русе и Сандански, както и в пограничните райони, където се развива куфарна търговия.

Съществува и пазар на тестери на маркови парфюми, които се продават на максимум половин цена от оригинала. Все още работят канали за разпространение на бракувана декоративна козметика - моливи за очи и устни със сгрешен надпис, намален грамаж или производствен дефект. Те се продават по 10-15 лв. при цена на оригиналния продукт 38-45 лв.

Традиционно Турция и Гърция са държавите, откъдето влиза незаконният паралелен внос. Оттам идва и куфарната търговия на кремове и друга бяла козметика, особено на т.нар. медицинска, която се продава в аптеките. "Паралелните търговци обаче нямат добра репутация в аптеките. Те предлагат един или няколко продукта. Но им липсва детайлна информация, пълна гама, тестери, консултанти и като цяло трудно пробиват, особено в големите аптеки в градовете", коментира Петя Владимирова, директор на българската фирма на френския концерн Pierre-Fabre.

Местно производство на фалшиви козметични продукти няма. Причината е, че не е изгодно да се имитира известна марка, тъй като фалшификаторът трябва да оборудва пълна производствена линия, да разполага с кутии, стикери и т.н.

Десислава НИКОЛОВА, Мара ГЕОРГИЕВА

Години наред българските фирми в сектора за търговия с парфюмерия и козметика висок клас (т.нар. селективна козметика) не успяха да се преборят с каналите за фалшификати и търговията с незаконно внесени продукти. Докато това се случваше, официалните продажби на аромати, козметика за лицето и тялото и за грим достигнаха 18 млн. евро годишно (през 2007 г.). Макар да е трудно да се отсече колко точно е размерът на фалшивите или незаконно внесените парфюми и козметика в бранша говорят за около 30-40% от общите обороти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    f

    Съществува и пазар на тестери на маркови парфюми - и то доста голям.

  • 2
    Avatar :-|
    №2

    Като маркетингови директори защо не подемат кампания в медиите за този вид фалшификации,не е толкова скъпо да се направят няколко разяснителни статии в най-големите всекидневници,някои тв предавания,този метод за информиране ми се струва най-удачен.А в интернет има сума ти електронни магазини които предлагат парфюми-тестери на по-ниска цена.Колко от тях са законни,оригинални и т.н не е моя работа да знам, а и парфюмите не са ми страст,тъй че да му мислят другите.

  • 3
    Avatar :-|
    бележка

    Има грешка при изписването на Beauty Zone


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.