С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
34 30 апр 2008, 14:44, 8290 прочитания

Да живее лизингът!

Основен двигател на растежа на пазара на нови автомобили в България е възможността за разсрочено плащане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какви коли търсят българите?

Вносителите на нови автомобили са eдинодушни, че българите мислят прагматично, когато си купуват кола. Разбира се, най-важният критерий си остава цената. Специалистите обаче са на мнение, че хората са склонни да платят повече, ако са убедени в качеството на продукта. Решението за покупка е балансирано между цената, предлагането, възможностите, моделите и нивото на оборудване. Интересната тенденция, която очертават наблюденията им, е, че мъжете купуват, водени от емоциите си, а жените са прагматичните купувачи. Мъжете искат колата да е спортна, бърза и да изглежда добре, а дамите - да е удобна, функционална и безопасна.

Рядко се случва при сравненията с други държави България да не е на срамната опашка, но растежът на пазара на нови автомобили нарежда страната сред успешните изключения в държавите от Европейския съюз. В старите членки автомобилната индустрия изживява кризисен период. Дори на традиционно най-силния пазар - Германия, се наблюдава спад с около 14% за първите три месеца на годината по данни на JATO Dynamics, компания, специализирана в изследването на пазара на пътни превозни средства. Според анализите осреднените продажби във всички европейски страни бележат спад от 9.7%.

Оптимистични прогнози


В България обаче вносителите на нови автомобили са все още оптимистично настроени и спокойни. През първото тримесечие на 2008 г. са продадени 15 224 нови автомобили, автобуси и камиони според официалната статистика на Съюза на вносителите на автомобили. Това е с 29.5% повече от същия период за изминалата година. Несъмнено основната причина за високия ръст е ниската база на продажбите на нови коли в България.

"Ако се сравняваме с другите държави и съотнасяме пазара на нови автомобили към броя на населението, има още накъде да растем", обяснява Петър Симеонски, изпълнителен директор на "Булвария холдинг", официален вносител на Opel - най-продаваната марка за първите три месеца на годината. Асен Василев, старши продуктов и PR мениджър на Toyota Balkans (автомобилите Toyota), е уверен в неминуемия растеж на пазара и го отдава най-вече на изгодните лизингови предложения. "Кредитният пазар е сериозен механизъм, който движи продажбите на нови автомобили", коментира той.

Съвсем логично вносителите се конкурират най-активно при предлагането на лизингови услуги. Някои от тях имат собствени лизингови компании, а други работят с най-големите. Дори има практика да се договаря изнесено работно място на служителите от водещи банки и финансови компании в шоурума на автомобилните вносители. Така цялата документация за лизинг на купувача се обработва на място. "За клиента е страхотно улеснение - там, където си избира автомобил, да има възможност да получи пълната информация за лизингови условия, документите му да бъдат обработени от служител и да подпише договор за покупка", убеден е Петър Симеонски от "Булвария холдинг".



Александър Костадинов, директор на "Маркетинг и продажби" в "Мото-Пфое" (Ford и Volvo), обаче прогнозира забавяне на ръста на продажбите. Една от причините според него ще бъде "увеличаването на цената на финансирането, тоест вдигането на лихвите по заемите и кредитите". Поскъпването на парите назаем е резултат от световната финансова криза. Забавянето на местния автомобилен пазар е възможно, защото 80% от продажбите на коли в България са на лизинг.

Колко струва новата кола

Преди влизането на България в Европейския съюз пазарните анализатори предричаха, че цените на новите автомобили постепенно ще започнат да се повишават заради неизбежното им изравняване с европейските. Очакваше се употребяваните коли да поевтинеят заради отпадането на митата след 1 януари 2007 г. В тази връзка се прогнозираше и бум на старите превозни средства.

Участниците на пазара сега опровергават някои от тези очаквания. Няма повишаване на цените при Toyota, казва Асен Василев. Александър Костадинов от "Мото-Пфое БГ" също не забелязва чувствителна разлика на цените на масовите брандове в сравнение с декември 2006 г. "Ако изключим естествено нормалното повишаване с 2-3% заради инфлацията в ЕС", добавя той. Маркетинг мениджърът смята, че теоретично прогнозата за поскъпването е вярна, но не се наема да посочи времеви хоризонт, "защото всичко е обвързано с това дали покупателната способност на населението ще расте, както и с амбициите на отделните производители".

Така например основните серии на BMW са значително по-изгодни в България - с разлики до 10% под немското ценово равнище. Даниела Димитрова, маркетинг мениджър на BMW Group - България, обяснява, че тези разминавания не се дължат само на доходите на българите, но и с нивото на офертите на другите производители. "Ценовата стратегия е свързана със създаване на конкурентни цени за националния пазар", обобщава тя.

Производителите определят ценовата си политика за България в зависимост от позиционирането на марката на европейския пазар, но се съобразяват и с местните особености.

"Старите разбойници"

Калоян Желев, управител на "Порше София Изток" (Volkswagen и Audi), е убеден, че ако се иска драстична промяна на пазара на нови автомобили в България, тя трябва да дойде от местното законодателство. Вносителите на нови автомобили определят като един от най-големите проблеми пред тях липсата на регулации по отношение на вноса на стари коли в страната. "Пазарът на употребявани автомобили ще продължи да бъде в пъти по-висок от този на новите, докато не се регулира законодателството", убедена е и Даниела Димитрова от BMW Group - България.

Все още около 80% от пазара в страната принадлежи на употребяваните автомобили. "Съотношението е огромно в полза на старите коли и това е общата болка на цялата автомобилна картина в България от 1989 г.", обяснява Калоян Желев и добавя отегчено: "Повтаряме до безкрайност, че няма държавна политика, която да стимулира обновяването на парка." Старият автомобилен парк заплашва и сигурността по пътищата, добавя той

Александър Костадинов от "Мото-Пфое" изрежда останалите недостатъци на употребяваните коли: "Около 70% от автомобилите втора употреба, които се внасят, са над десетгодишни, което означава, че са доста по-вредни за околната среда и че не отговарят на екологичните стандарти - нито на Евро 3, нито на Евро 4, а факт е вече Евро 5." Според Асен Василев от Toyota Balkans българското законодателство постепенно ще се синхронизира с европейското в частта опазване на околната среда, но "от 2000 г. не се е намерило нито едно правителство, което да има смелостта да въведе рестриктивни мерки по отношение на старите автомобили".

Няма официални данни дори колко такива коли са внесени в страната. Неофициално се смята, че те са около 300 000 бройки за миналата година. "Това е абсолютно грешна практика, тъй като в ЕС тази информация е достъпна за всеки", убеден е Асен Василев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 2366 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2730 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Маркетингови войни

Как автомобилните вносители се борят за вниманието на потребителите

Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността