Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 юни 2008, 18:15, 4855 прочитания

С 10 хиляди пътника в час

По-скъпите билетите на междуградските автобуси засега не водят до отлив на клиенти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



В 7:45 часа от автогарата тръгва маршрутката в определена посока. Пет минути по-късно по същия път потегля лек автомобил, събрал двама-трима пътници срещу заплащане. В 9:00 часа от гарата пак по същото направление, пълен-непълен заминава и автобус. Така в общи линии изглежда предлагането на автобусните услуги за превоз на пътници на територията на страната.

Новото в сектора е, че всичките му представители - и лицензираните, и нелегалните, се изправят пред общ проблем - високите цени на горивата. Затова и през последните дни автобусните фирми увеличиха цената на билетите с няколко лева. Това за кратко е довело до отдръпване на клиентите, но впоследствие спад на пазара не е отчетен, коментират представителите на бранша. Това не може да се каже за международните превози, където по данни на бранша се забелязва срив. Това се дължи на разширяването на пазара на нискотарифните авиокомпании, които стават все по-предпочитани и процесът не може да бъде спрян. На територията на страната обаче автобусните превози почти нямат конкуренция и борбата им е съсредоточена точно там. И скокът на горивата едва ли ще промени драстично пазара, защото пътниците все пак трябва да стигнат до желаната дестинация, било то и срещу по-скъп билет.


Как е устроен пазарът

Автобусните превозвачи в страната не работят на чисто пазарен принцип, защото секторът до известна степен се регулира от държавата. Това става чрез отдаването на ограничен брой линии от страна на общините и лицензирането на превозвачите от държавата. Въпреки силната регулация този бизнес често е сочен в графата на работещите на тъмно.

Едновременно с това пазарът на автобусни превози е доста раздробен и липсва какъвто и да било измерител на пазарните дялове на фирмите, опериращи на него. Големите фирми на територията на страната са десетина. Има и регионални лидери за определени общини. Незапълнените пазарни ниши се покриват от над 1000 по-малки фирми.



Големите в сектора традиционно говорят за пренасищане на пазара и нужда от отсяване на играчите. Някои компании от сектора дори подкрепиха неотдавнашния протест на колегите си от товарния транспорт срещу скъпите горива. И двете гилдии поискаха да се обяви криза в транспортните превози, което означава да се спре лицензирането на нови фирми.

"Никой не печели, когато има прекалено пренасищане на пазара", заявява Миролюб Столарски, изпълнителен директор на "Карат-С", фирма занимаваща се с превоз на пътници на международния пазар, на територията на София, а отскоро и с междуградски превози. Той не е единственият на мнение, че място за нови играчи няма. Превозвачите обаче логично отстояват само своята позиция, защото за пътниците например е много по-добре да има силна конкуренция, която им предлага богат избор на ниски цени и качество.

Пример за атрактивността на сектора е и наскоро проведения конкурс за отдаването от столична община на 95 линии от София към други градове. "За съвсем малък брой пакети нямаше интерес", казва Ваньо Алексиев, изпълнителен директор на "Биомет" - друга голяма фирма на пазара. "Всеки има право да опита, но появяващите се в момента на пазара, големи или малки, ще останат разочаровани. Може да се очаква дори отпадане на превозвачи заради повишаването на цените на горивата и на труда", продължава той.

"По принцип автобусите са пълни един ден в седмицата и това е петък", разказва Ивайло Константинов, изпълнителен директор на най-голямата фирма в бранша към момента "Юнион Ивкони". По неговите думи през останалото време пътуват с по 10-20 пътници. Той си обяснява тази ситуация с прекомерното предлагане на услугата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо лекарите и фармацевтите влязоха в конфликт за генеричното заместване на лекарства 3 Защо лекарите и фармацевтите влязоха в конфликт за генеричното заместване на лекарства

Първата причина беше липсата на медикаменти в аптеките, след това към нея се насложиха и допълнителни мотиви

6 апр 2020, 2437 прочитания

Повече търговия или превключване към вътрешно производство Повече търговия или превключване към вътрешно производство

ЕС и САЩ опитват да намерят спасение за икономиката по време на пандемията

6 апр 2020, 1222 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Точка на насищане

Навлизането на търговски вериги в България става по-трудно, с изключение на обектите в незаетите ниши

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10