Заскрежен пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заскрежен пазар

Заскрежен пазар

През тази година се очаква продажбите на сладолед да са по-слаби от миналогодишните

Мара ГЕОРГИЕВА
16676 прочитания

В не толкова отдавнашните спомени на много хора сладоледът беше просто няколко топки върху фунийка, продавани от количка на улицата. Сега обаче той е не само любимо лакомство за над 90% от българите, а и добре развиващ се бизнес. По експертни оценки годишно се продават около 100 млн. бройки, което в стойност е между 80 и 100 млн. лв. Най-пристрастени са децата и младежите на възраст до 24 години - 98% от тях са фенове на този продукт във всичките му разновидности, цитира социологически проучвания Росен Неделев, основател и собственик на веригата сладоледени къщи "Джимис" (Jimmys).

Колко точно е голям апетитният пазар е трудно да се прецени поради наличието на сив сектор. "Това са малки фирми с т. нар. гаражно производство, които предлагат сладолед на по-ниска цена и с доста по-лошо качество", коментира Илиян Славов, управител на "Карил и Таня" - Ямбол. И макар че според него "те не могат да се нарекат конкуренти, тъй като са със слаби производствени възможности и без финанси за качествено оборудване и суровини", картината на пазара се изкривява и е трудно да се дадат категорични данни за производството.

С ръста идва апетитът

"Продажбите на сладолед в последните години растат с около 20% в стойност и с около 17-18% в обем", казва Росен Неделев. Според него тези темпове са по-високи от средногодишното нарастване на пазара на храни като цяло. Своеобразен бум в търсенето е отчетен през 2007 г. Производителите обясняват това с горещото, сухо и продължително лято и нарасналите доходи на купувачите.

"Друга причина за увеличените продажби е засилената конкуренция, подкрепена с нови вкусови предложения и рекламни кампании", коментира Ивета Михайлова, маркетинг мениджър на "Нестле Айс Крийм България".

Тази година обаче може да не е толкова щедра към някои от фирмите в сектора. "До юли агенциите за пазарни проучвания отчитат спад на продажбите на сладолед, който дори при благоприятни метеорологични условия няма да може да бъде напълно компенсиран през оставащите два месеца от лятото", коментира Ивета Михайлова. И очаква, че продажбите на сладолед през 2008 г. ще са по-ниски и близки с тези от 2006 г. - около 80 млн. бройки. Причина за това са слабият туристически сезон и всеобщото поскъпване на храните. "За "Джимис" годината ще бъде добра, очакваме удвояване на продажбите", казва Росен Неделев. И обяснява този факт с ниската база, от която тръгват (на пазара на индустриалния сладолед са само от две години), и със сегмента, който покриват. "Продаваме главно във високия, луксозен клас, а интересът към него се засилва", отбелязва Неделев.

Секторът е атрактивен и за това свидетелства и инвеститорският интерес. "Делта" стана собственост на Nestle и дружеството вече налага новата марка Nestle Ice Cream ("Нестле Айс Крийм"). От лятото на миналата година "Дарко" също има нов собственик - Balkan Accession Fund (BAF), който е фонд за дялови инвестиции (private equity fund). Софийският производител "Джимис" (Jimmy's) инвестира в нова фабрика в Костинброд, в която миноритарен съдружник е американският фонд за дялови инвестиции SEAF. Всичко това означава по-голяма конкуренция, по-високи стандарти, качество и ниво на предлагане.

Пазарни лидери

Данните за пазарните дялове не са еднозначни. Компаниите и маркетинговите агенции имат свои проучвания, в които има разминаване в информацията. Безспорно е, че "Нестле Айс Крийм България" е лидер на пазара. От компанията сочат, че държат 38-40% дял по продадени бройки и над 45% в стойност. Цветина Захариева, маркетинг мениджър на "Дарко" - София, посочва, че пазарният дял на компанията е между 22 и 25%. Следващите три фирми - "Изида" - Добрич, "Карил и Таня" - Ямбол (марка "Карил"), и "Дени" - Велико Търново, имат около 10 - 12% пазарен дял. "Анализът на продажбите показва, че някои от компаниите имат по-нисък пазарен дял в стойност, отколкото в обеми, защото продават по-евтини продукти", обяснява Росен Неделев и посочва, че "Джимис" например има около 2-3% дял като продадени бройки, но 5-6% - в стойност.

На пазара има и няколко вносители на сладоледи, чийто общ пазарен дял е под 3%, уточнява Цветина Захариева. Секторът има и своите регионални фаворити, отбелязва Илиян Славов, и посочва "Мирела" в гр. Гоце Делчев, "Чичо Чарли" в Пловдив и "Марси" в Бургас.

Все още доминират продажбите на евтини продукти, отчитат производители и отбелязват лека тенденция на ориентация към средния ценови пояс. "Високият сегмент бележи ръст, но в сравнение със средния и икономичния все още сериозно изостава", твърди Ивета Михайлова. Според нея конкуренцията между основните играчи не е ценова. Всеки производител има собствена стратегия, но ценовите листи са почти в едни и същи диапазони. Главните участници на пазара се конкурират в качеството, разнообразието и новите предложения. И се стремят да поддържат добре балансирани марки в трите ценови сегмента, показва практиката.

На крак или за вкъщи

Пазарът на сладолед има няколко сегмента. Индустриалният (пакетиран) сладолед има над 90% дял от покупките в стойностно изражение. Продажбите на пакетирани сладоледи на свой ред се делят на импулсни (моментни) и за дома (в по-големи опаковки, наричани семейни). Съотношението между тях в стойност е почти изравнено. Според Росен Неделев семейните опаковки заемат около 30% от пазара като обем и търсенето им расте в резултат на постоянното откриване на нови магазини. Около 40% от сладоледа за консумация в домашна обстановка се продават в търговските вериги и супермаркети, отчита Ивета Михайлова. Отделен канал са продажбите на сладолед в заведения (ХоРеКа). Този относително малък, нишов сегмент също бележи възход, след като все повече заведения започнаха да обръщат внимание на качеството на предлагания от тях сладолед. Затова сериозните производители имат специални предложения - "професионален сладолед" за ценители в заведенията.

Клечка, фунийка или чашка

Най-продавани са сладоледите на клечка. Те са добре познати и са предпочитани от една трета от купувачите, казва Росен Неделев. Сладоледът в чашка остава на второ място по продажби в брой, но не и по предпочитание. Втори по предпочитание е сладоледът във фунийка (конус), който бележи и най-голяма динамика, отбелязва Ивета Михайлова. Сладоледите на клечка и във фунийка държат 70% от пазара, отчитат маркетолози.

Шоколадов или ванилов

Ледените продукти с традиционния вкус на шоколад и ванилия са най-предпочитани. Следват карамелът и плодовите вкусове, сред които водещи са ягода, банан и горски плодове. Все по-търсен става белият шоколад като глазура на сладоледа, отчита Ивета Михайлова. Не липсват и новатори, които обичат да експериментират. Михайлова посочва, че сладоледите с вкус на горски плод и на праскова са хит сред продуктите на "Нестле Айс Крийм" този сезон. Друга модна тенденция е засиленото предпочитание към добавките, глазурите и гарнитурите - ядки, криспи, бисквити. Мента с шоколад, йогурт във всички разновидности, шоколад с ром и стафиди пък са сред най-търсените вкусове, предлагани от "Джимис". Според Цветина Захариева сред хитовете на сезона са продуктите, разработени от "Дарко" съвместно с "Крафт Фуудс България" - Milka stick, Milka family pack и Milkinis cup. Комбинациите от съставки и добавки към традиционните сладоледи доближават бизнеса до кулинарното изкуство, казват хора от бранша и смятат, че тази тенденция ще се засили.

В студ или пек

Продажбите на сладолед са най-пряко зависими от температурните амплитуди, отчитат производители. "И други продукти се влияят от сезоните, като бирите и бутилираната вода например, но върховете и спадовете при сладоледа са най-ярко изразени", твърди Росен Неделев. Причината е, че 70% от продажбите са импулсни и се извършват навън. Това означава, че времето трябва да умножи насладата от покупката. Затова по данни на компаниите продажбите при лошо време се свиват с около една трета. И обратно - в периода май - август консумацията на сладоледи се увеличава над 20 пъти, твърди Цветина Захариева. Според експертите на "Дарко" до 85% от продажбите на сладоледи на клечка, фунийки и в купички се реализират през пиковия сезон.

Потреблението на сладолед се влияе не само от сезона, но и от географското положение. Тези, които обичайно пазаруват сладолед от средния ценови сегмент, когато са в отпуск на море, автоматично се превръщат в купувачи на сладолед от високия ценови клас. Ако в ежедневието си тези потребители консумират сладолед средно два пъти седмично, когато са на плажа увеличават покупките си на 3.5 пъти, дава пример Ивета Михайлова.

Бъдещето

Според Илиян Славов продажбите на сладолед ще растат в рамките на 10-15% годишно, а амбициите на производителите са свързани с модернизиране и разширяването на производството и с достигането на по-големи пазарни дялове. "Бъдеще имат продуктите в средния и високия ценови клас", твърди Росен Неделев. Той обяснява това с факта, че определена категория хора имат достатъчно доходи, които освен това и растат. "Купувачите се ориентират все повече към луксозни продукти, все повече се търсят брандове, доказали, че високото качество има и съответна цена. Търговците също не желаят да продават евтини продукти, тъй като са притиснати от повишаващите се разходи за наеми, ток и заплати", заключава Неделев.

Ледени сладкиши

В последните години производителите разшириха продуктовото си портфолио с разнообразни сладкиши от сладолед. Фирмите предлагат торти, вафли, пури, пасти и др. Най-забележимо е търсенето на сладоледени торти. Цветина Захариева от "Дарко" отбелязва, че продажбите на торти растат средногодишно с 18% през последните три години. "Тези сладкиши изискват предварителна нагласа за покупка, затова пазарът расте бавно, но устойчиво", казва тя.

Фани Кабакова, търговски директор на "Феникс 22" - София, отчита, че търсенето на сладоледените торти е нараснало два пъти през 2007 г. в сравнение с 2006 г., но тази година има известно задържане на покупките. И обяснява това с порасналите цени на суровините и хранителните продукти като цяло. Цените на сладоледените сладкиши също бяха повишени с 15% до 30% за различните фирми и продукти. "Тортата се налага като целогодишен десет, удобен и за дома, и за заведенията", отбелязва Кабакова. Ръст от 25% в продажбата на сладоледени сладкиши отчита Росен Неделев от "Джимис". Компанията произвежда и ръчни торти от сладолед. "За шестте месеца на тази година търсенето им е пораснало с около 34-35% спрямо полугодието на 2007 г. Тези продукти имат своите ценители, които пък разполагат с достатъчно доходи", обобщава Неделев.

Насипни сладоледи

В последните няколко години се наложи предлагането на сладолед във фунийка или пластмасова купичка, като клентът сам избира комбинацията и грамажа. Продажбите на този насипен продукт заемат 5% от пазара на сладолед в страната, посочва Ивета Михайлова от "Нестле Айс Крийм България". "През 2003 г. "Феникс" пръв предложи сладолед по нов начин", разказва търговският директор на фирмата Фани Кабакова. Става въпрос за бутикови щандове, в които продуктът е разположен във форма на високи купчини, завършващи с плодове, ядки, парчета шоколад и други добавки. До този момент масовата практика е да се предлага "нисък" сладолед, който се изгребва от дълбоки съдове. Фирмите бързо яхват новата модна вълна. Конкуренцията между марките се изостря, появяват се и производители, и търговци на насипен сладолед със своя марка, които го купуват на едро от някоя компания. Специализираните щандове излизат на улиците и могат да се видят на много възлови места в големите градове. "Инвестицията в такъв щанд е около 10 хил. лв.", уточнява Кабакова.

Присъединяването на страната към ЕС обаче доведе до закриване на някои от тези точки на продажба и до редуциране на познатите стари колички за сладолед. Причината е в завишените хигиенни и санитарни изисквания към тези обекти и в претенциите на купувачите, които не желаят да се хранят в прахоляк, редом с щандове за чорапи и бельо например. Позатихналият интерес към морските курорти също свива част от продажбите. Затова сега тенденцията е към предлагане на бутиков насипен сладолед на целогодишни щандове, разположени в молове, големи търговски центрове, барове, сладкарници.

В периода май-август консумацията на сладоледи се увеличава над 20 пъти
Фотограф: Надежда Чипева

В не толкова отдавнашните спомени на много хора сладоледът беше просто няколко топки върху фунийка, продавани от количка на улицата. Сега обаче той е не само любимо лакомство за над 90% от българите, а и добре развиващ се бизнес. По експертни оценки годишно се продават около 100 млн. бройки, което в стойност е между 80 и 100 млн. лв. Най-пристрастени са децата и младежите на възраст до 24 години - 98% от тях са фенове на този продукт във всичките му разновидности, цитира социологически проучвания Росен Неделев, основател и собственик на веригата сладоледени къщи "Джимис" (Jimmys).

Колко точно е голям апетитният пазар е трудно да се прецени поради наличието на сив сектор. "Това са малки фирми с т. нар. гаражно производство, които предлагат сладолед на по-ниска цена и с доста по-лошо качество", коментира Илиян Славов, управител на "Карил и Таня" - Ямбол. И макар че според него "те не могат да се нарекат конкуренти, тъй като са със слаби производствени възможности и без финанси за качествено оборудване и суровини", картината на пазара се изкривява и е трудно да се дадат категорични данни за производството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    Хехе

    Бахти надутите цени в БГ.
    В Англия за 69пенса(1.5лв) си взимаш 2! литра сладолед. Тук за тез пари и 400 мл няма. Кои са богатите и къде е не-картелираната конкуренция?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK