Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 10 окт 2008, 12:26, 7959 прочитания

Такси за 1 лев

Тарифите за таксиметров превоз в София вероятно ще бъдат вдигнати с 10-20% до месец

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Популярната в началото на прехода таксиметрова компания "За един долар" загуби доста от старата си слава, но има всички шансове тарифата й да бъде достойно наследена от... всички останали таксита. Това ще се случи, ако в крайна сметка фирмите за таксиметров превоз в София решат да увеличат цените си и достигнат тарифи от около лев, но не за цялото пътуване, а за километър. За планирано евентуално поскъпване се заговори сериозно през последните дни. Основният мотив е увеличената цена на метана (природния газ) - основно гориво за таксиметровите автомобили, следват го... инфлацията и увеличаването на лихвите по лизинговите вноски за изплащане на новите автомобили.

Тарифата, която шофьорите коментират като най-подходяща и предлагана в компаниите им, е един лев на километър. Собствениците на фирмите в момента смятат, че това би било сериозно поскъпване спрямо сегашните нива от около 59 стотинки за километър през деня и 70 през нощта. Като възможен вариант се предлага увеличаване на тарифите с 15-20%.


По-притеснителното е, че фирмите започват да говорят за увеличение в един глас, явно набрали сила от досегашната практика на ценообразуване. Макар да имаше съмнения за картелно определяне на цените, засега Комисията за защита на конкуренцията не го е доказала. След последното поскъпване през миналата година антимонополната комисия започна разследване за картел, но така и не стигна доникъде. "Претърсихме офисите на асоциацията на таксиметровите превозвачи, след което обвинените страни обжалваха правото ни да използваме събраните и обработени в лабораторията ни доказателства на електронни носители и апелативният съд уважи жалбата им. Без тези документи не можем да докажем, че има картел", обясниха от антимонополния орган.

Осъвременяване на тарифите

Макар че мненията в бранша за това колко коли ползват метан са разнопосочни, практиката досега показва, че тарифите се увеличават едновременно от повечето компании. Иначе някои участници на пазара твърдят, че едва около 30% от колите ползват метан, а останалите - пропан-бутан. Причината била, че метановата уредба е три-четири пъти по-скъпа от газовата и струва между 1800-4000 лв. в зависимост от модела на колата. Според други представители на бранша обаче повечето автомобили са на метан. Изчисленията на различни участници на пазара показват, че около една трета от всички автомобили карат на метан - всички коли на "Окей супертранс", около 25% от "Такси С експрес", 90% от "Йелоу 333" и колите на няколко по-малки компании. Официална статистика за това няма. От последното увеличение на тарифите през октомври 2007 г. досега метанът е поскъпнал с близо 50% и в момента 1 кг се продава за около 1.50 лв.



Че ще има увеличение на таксиметровите тарифи, вече е вън от съмнение, засега още е открит въпросът с колко и откога. Никой не крие, че обсъжда по-високи тарифи, но по-малките компании логично изчакват действията на лидерите в бранша. Всички представители на превозвачите мотивират евентуалните нови тарифи не само с поскъпването на метана, но и изобщо с повишените цени и на други изделия. "Причината не е само в метана, а и амортизациите, резервните части. Всичко поскъпва, а в столичния трафик колите се чупят непрекъснато, резервни части се сменят всеки ден", коментира Найден Петров, един от тримата собственици на "Йелоу 333".

В колона след големите

"Обсъждаме варианти за увеличаване на тарифите, но първо изчакваме да видим какво ще предприемат големите компании", казва Найден Петров. По негово мнение тарифа от левче за километър е твърде висока дори и за София - "все пак трябва да се съобразяваме и с пазара".

И Емил Игнатов, управител на "Радио СВ такси" засега декларира изчаквателна позиция - "имаме много силни конкуренти и ще се съобразим с тях". И той обаче декларира, че ако големите вдигнат тарифите, "ще поканим шофьорите и собствениците на събрание, ще видим какво са решили и ще се съобразим с техните тарифи".

Изпълнителният директор на един от пазарните лидери - "Такси С експрес", Васил Славов е категоричен, че ще има нови тарифи, най-вероятно след около месец. Според него се планира поскъпване с 10-15% спрямо сегашните тарифи. Това означава, че най-масовите дневна и нощна тарифа ще станат съответно 65-68 ст. и 77-80 ст. на километър. За левче на километър обаче е пресилено да се говори, все пак живеем в България", коментира Славов, според когото рязкото вдигане на тарифите ще доведе до отлив на клиенти.

Такова е мнението и на Александър Кръстанов, собственик на "И такси". "Клиентите едва се окопитиха от шоковото увеличение на цените през миналата година. Ако това се случи, работата ще намалее", коментира Кръстанов.

Директорът на другия лидер на пазара - "Окей супертранс", Людмил Лазаров не беше открит за коментар, защото е в чужбина, но неофициално и от неговата фирма потвърдиха за предстоящо поскъпване. Там говорят за евентуално вдигане на цените с около 20%.

Дяволът е в схемата

Ако се съди от миналото, вдигането на цените едва ли ще доведе до промени в качеството на обслужването. Макар че повечето големи компании са въвели глоби за мръсна кола, липса на служебна карта, за закъснения и неизпълнение на адрес, очевидно това не е достатъчно, за да регулира отношенията между превозвачите и техните клиенти.

Проблемът за качеството на услугата се корени в модела на работа. Тънката нишка между превозвача и нелюбезния шофьор е договорът за лизинг на автомобила. Шофьорите плащат месечни лизингови вноски на превозвачите, а също така и такси за радиопредавател или апарат, по който да им диктуват адресите. Оттам нататък обаче касовите апарати се регистрират на многобройни еднолични търговски дружества, собственост на самите шофьори. Често една кола се управлява от двама души, които си делят вноските. Съществува и т.нар. аренда - един шофьор преотдава автомобила си на други, които му плащат определена вноска и след това работят за себе си. Така отговорността се губи по веригата.

Добрата новина е, че секторът е без специални регулации и броят на такситата в София продължава да се увеличава - с най-малко 500 спрямо 2007 г. И клиентите бързо ще могат да отговорят на фирмите, които най-рязко покачат цените. Ако пък тарифите отново бъдат увеличени еднакво, работа ще има антимонополната комисия.


Разпределението на пазара

Около 7 хил. таксиметрови автомобила обслужват столицата в момента, по данни на участници на пазара. Повечето представители на превозвачите смятат, че броят на колите не е достатъчен. "В пикови часове, в студено време или дъжд, ако имаме 2000 заявки, можем да изпълним 1500. При положение че има отказани адреси, значи търсенето е голямо", илюстрира ситуацията Емил Игнатов от "Радио СВ такси".

Лидерското място на пазара си оспорват две компании - "Окей супертранс" и "Такси С експрес", всяка от които има приблизително по 1500 автомобила. Според електронния регистър ДАКСИ почти цялата собственост в "Окей супертранс" е разпределена между група физически лица, но неофициално участници на пазара твърдят, че компанията е свързана със собствениците на Първа инвестиционна банка. "Окей супертранс" държи 99% от дяловете в "За едно евро".

Другият основен участник на пазара, известен на клиентите като 12 80, разполага с 1480 автомобила. Те са собственост на няколко различни превозвача, които ползват единни стикери и диспечерска система. Най-големият сред тях е "Такси С експрес", свързана със застрахователната компания "Лев инс".

"Подгласници" на двамата големи са "Радио СВ такси", "Йелоу 333", "И такси" и други, като всички те заедно държат по-малко от 50% от пазара. Моделите на работа при всеки от тях са различни - "Радио СВ такси" например работи с автомобили, които са собственост на водачите и не предлага лизингови договори. Обратното е при "Йелоу 333". "И такси" също работи с лизингови договори, които включват и франчайзингова диспечерска услуга, застраховки и ремонт на колата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Агрола Еконивест" инвестира 5.3 млн. лв. в нова фабрика за преработка на плодове "Агрола Еконивест" инвестира 5.3 млн. лв. в нова фабрика за преработка на плодове

Част от сумата е безвъзмездна по Програмата за развитие на селските райони

26 май 2020, 964 прочитания

Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес

Пандемията удари сектора, който ще трябва да търси нови начини да стигне до клиентите

26 май 2020, 1750 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Грахам или франзела

Обемът на пазара на хляб в страната се свива с 3% на година

Още от Капитал
Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10