С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 31 окт 2008, 13:24, 3422 прочитания

Дядо Коледа стяга колана

Търговските вериги очакват свиване на потреблението по празниците

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Може би ви е направило впечатление, че коледните стоки вече са по витрините на някои супермаркети. Неочаквано ранната им поява не е предизвикана от някаква промяна в навиците на българските потребители, които изведнъж са станали по-организирани в пазаруването си. Причината е друга: търговците се готвят за спад в продажбите заради финансовата криза и пробват да удължат максимално периода на коледни продажби като го започнат по-рано.

За търговците Коледа е най-важният период на годината. По данни на търговските вериги през ноември и декември в класически некризисни времена се правят между 30 и 40 на сто от годишните продажби. Тази Коледа обаче няма да е традиционната. Очакванията на търговците са, че ги чака тежка зима заради по-скромните финансови възможности на купувачите. Засега обаче оборотите се случват в нормалния за сезона темп. Заради неясната бъдеща картина има вериги, които вече предприемат стъпки, за да минимизират поне малко евентуалния ефект от кризата.

Първо най-малко необходимото

Основните очаквания са, че ако потребителите имат по-ниски доходи или решат да спестяват, няма да се лишат от храна и дрехи. Най-вероятно ще се откажат от покупките, които не са от първа необходимост, казват търговците. "Няма да престанем да се храним, обличаме и да си караме колите" - така коментира ситуацията Бойка Маринова, която е маркетинг мениджър на Mall of Sofia. По думите й броят на клиентите в момента не е по-малък от октомври миналата година. Не очаквам да има отлив на клиенти и през следващите месеци, казва тя.


Не толкова оптимистично настроени обаче са търговците на техника. Именно това е един от пазарите, на който ефектът на свитото потребление се очаква да се усети най-силно. Подобни сигнали идват от представителите на двете големи вериги за техника - "Техномаркет" и "Технополис". "Още е рано да го усетим, но, разбира се, очакваме забавяне на потреблението", казва мениджърът на "Технополис" Божидар Колев. Най-вероятно търсенето ще бъде насочено основно към масовите стоки, допълва той.

Тази Коледа едва ли ще се случат станалите традиция ръстове от 20, 30, 50 на сто в продажбите на определени стокови групи. "Засега няма спад, но хората няма как да не се притесняват", каза и Веселин Владимиров от "Техномаркет", който отговаря за управлението на магазините от веригата. Според него проблемът в момента е по-скоро в нагласата за пазаруване, отколкото в реалната възможност на купувачите. Въпреки това той очаква негативен ефект и заради увеличените лихви по кредитите. Клиентите ще предпочетат да си покрият месечната вноска, отколкото да си купят нова пералня, коментира Веселинов.

Коледна трапеза

Въпреки че засега остават привидно спокойни, веригите за хранителни стоки също се готвят за една не толкова предвидима Коледа. "Не очаквам да има промяна в продажбите. Няма индикации за свиване на потреблението. Работим по стандартния досега начин", описва нагласата си мениджърът на "Билла" Емил Стефанов.



Не толкова оптимистично звучат представителите на другите вериги. "Финансовата криза вече започва да се усеща и в България. Хората ще пазаруват по-ефективно, т.е. няма да купуват ненужни количества и ще търсят стоки с по-ниски цени, за да минимизират разходите си", прогнозира Павел Филипов, който е генерален директор на Maxima (магазини "Т-Маркет"). От една от германските вериги у нас пък предполагат, че кризата ще има ефект, но той няма да е по Коледа, а след това.

"Потребителите тъкмо започнаха да купуват по-скъпи сирена, колбаси, вина и сега пак ще започнат да се влияят най-вече от цената", коментират и представители от друга голяма верига, пожелали да останат неназовани. "Осезаемо намаление на потреблението на основните хранителни стоки - хляб, мляко, месо, зеленчуци, не се очаква да има. Хората първо ще се откажат от нехранителните стоки - коли, електроника, техника за дома, т.е. продукти, които не са основни и внасят лукс в ежедневието", споделя Павел Филипов от Maxima.

И все пак някои се подготвят

Въпреки умерения оптимизъм някои търговци вече предприемат мерки, с които да смекчат евентуален удар. Веригите за техника например правят промоции с отстъпки от цената между 20 и 30%. Това е основният инструмент, с който може да противодействаме на евентуалния отлив на клиенти, посочиха от "Техномаркет". По-агресивни намаления готвят и повечето вериги за храни, показа допитване до тях. Всичко това цели едно - с видимо по-ниски цени и по-дълъг период на промоциите да се привлекат повече клиенти.

Очакванията за затягане на потребителските бюджети засили и една не толкова обичайна практика в търговията. Някои вериги прибягнаха до решението сами да внасят голяма част от коледния асортимент, за да намалят крайните разходи и да осигурят по-висок марж на печалба. Основните хранителни вериги тази година са направили точно това. Сред тях са "Кауфланд", "Т-Маркет" и "Фантастико", показа проверка на място в магазините им.

Друга нестандартна практика, която се забелязва и чиято цел е минимизиране на разходите и увеличаване на печалбата, е паралелният внос на стоки (оригинални продукти, купувани от трети държави, а не от ексклузивния доставчик за България). Сега веригите прибягват до това, що се отнася до алкохола и захарните изделия, защото те се продават най-активно през коледните празници. Обикновено т. нар. паралелен внос се прави при продукти, чийто срок на годност скоро изтича. Западните дистрибутори искат да разпродадат стоката, за да не залежава, и я продават на по-ниска цена. Тогава се появяват малки фирми от България, които я купуват и я предлагат на търговските вериги с по-голяма отстъпка от основния вносител.

Надолу по веригата

Както е трудно да се прогнозира кога потребителите ще започнат да си пресмятат разходите и да харчат по-малко, така е още по-непредвидимо колко време ще продължи тази тенденция. Свитото търсене обаче ще окаже ефект не само върху търговците, но и върху всички участници по веригата. По-малкото продажби биха задвижили снежната топка, предизвиквайки по-малки обороти за веригите, свити доставки, съкратени бюджети за реклама, маркетинг и персонал, намалена ангажираност за транспортните компании, по-слаба заетост на логистичните центрове...

Инвестиции в бъдеще време

Вече се появяват и първите сигнали, че самите магазинни мрежи преосмислят плановете си за по-нататъшно развитие. Две от големите хранители вериги на пазара, пожелали да останат неназовани, обявиха, че ще ревизират инвестиционните си политики. Много вероятно е те да не отворят толкова нови обекти, колкото доскоро са предвиждали. В тази посока се движат и плановете на веригата за играчки "Хиполенд". По информация на нейния мениджър Мариян Колев компанията ще продължи да отваря нови магазини, но те ще са най-вече в София. Причината е, че в другите градове компанията се сблъсква с ниска покупателна способност. Така е дори в град като Варна, за който се смята, че населението получава по-високи доходи.

Друга промяна, която ще настъпи, е, че ще има по-широк пазар за т.нар. дискаунт вериги (които залагат на асортимент с ниска цена). Такива в момента са "Кауфланд" и "Т-Маркет", но за навлизане се подготвят Plus и Lidl.

Погледнато в по-обозримо бъдеще, Коледата ще отмине, както всяка година. Реалните резултати и адекватността на прогнозните ще могат да се измерят едва след това. След Коледа обаче идва януари, който по традиция е слаб за всякаква търговия месец. Няма да е изненадващо, ако този път пазарът през този сезон достигне точката на замръзване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 1974 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2684 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Под елхата ще е пусто

Предстои най-тежката Коледа за търговците на дребно по света

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."