С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
31 окт 2008, 15:30, 1951 прочитания

Под елхата ще е пусто

Предстои най-тежката Коледа за търговците на дребно по света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Коледното пазаруване е манна небесна за търговските вериги. Градските легенди дори твърдят, че Дядо Коледа е измислен в сегашния си вид от гиганта Coca-Cola единствено и само с маркетингова цел. По всичко личи обаче, че тази Коледа ще бъде напрегната и мрачна. Много от търговците по света ще се борят за своето оцеляване, вместо да се радват на растящи приходи, както бе миналата година, а репликата "коледни печалби" все по-често ще бъде измествана от словосъчетанието "финансова криза". Подобни са прогнозите и експертните оценки в навечерието на голямото коледно пазаруване.

Потребителското (не)доверие


Кредитната криза накара купувачите да затягат коланите и да пресмятат по-добре за какво да похарчат парите си по празниците. Потребителското доверие в големите европейски икономики остана много ниско през октомври - месеца, когато започват активните покупки за празниците. Спад се наблюдава във Франция и Холандия, а в Германия потреблението се задържа на равнището от септември т.г. Проучване на Конфедерацията на британската промишленост отчита, че продажбите в магазините на територията на Великобритания през октомври са намалели за седми пореден месец, като търговците не хранят надежди за положителен обрат през ноември. В САЩ индексът на доверието, изчисляван от изследователската организация Conference Board, спадна до 38 пункта през октомври, след като месец по-рано беше 61.4. Това изненада повечето анализатори, които очакваха далеч по-умерено понижение до 52 пункта. Deloitte LLP и TNS Retail Forward пък прогнозират продажбите на дребно през новогодишния сезон в страната да достигнат най-ниското си ниво от 17 години.


Въпреки финансовата криза експертите не очакват реално намаляване на потреблението по Коледа, а по-скоро преразпределяне на направените разходи. Според прогнозата на Verdict купувачите във Великобритания вероятно дори ще похарчат повече пари тази Коледа, отколкото миналата, но увеличението ще бъде "изядено" от по-скъпите храни и горива. Verdict прогнозира коледните покупки на Острова да достигнат средно 1363 лири на човек. Макар че тази сума ще е с 2% повече, отколкото през 2007 г., това ще е едно от най-скромните увеличения за последните две десетилетия. Това означава, че търговците ще трябва ожесточено да се конкурират за сърцата на потребителите, предоставяйки по-големи отстъпки и промоции, отколкото миналата година.

За кого бие камбаната

С наближаването на голямото пазаруване зачестиха и залозите къде жертвите на кризата ще бъдат най-многобройни. Обикновено в периоди на финансова несигурност най-тежко страдат търговците на модни продукти, скъпи хранителни и нехранителни стоки. През октомври във Великобритания най-голямо понижение отчетоха продажбите на мебели, килими, дрехи и книги. Според Standard & Poor's в САЩ най-голямо понижение се очаква при играчките (след спад от 2% през 2007 г.), както и в сектора на електронните продукти, където се очаква продажбите през 2008 г. да намалеят с 2.0-2.5% спрямо 2007 г.



Анализаторите обаче смятат, че редица бизнеси имат добри шансове да устоят на кризата. Най-вече това са веригите магазини с големи отстъпки и супермаркетите, които задържат клиентите си благодарение на богатия асортимент стоки, предлагани на конкурентните цени. Бум се очаква при интернет търговията. Прогнозите са, че онлайн продажбите във Великобритания ще нараснат от 5 на 7 млрд. лири. около Нова година. Въпреки кризата Standard & Poor's очаква покупките по интернет тази година да нараснат с 25% на територията на САЩ, но заради малкия им относителен дял (едва 3% от продажбите на дребно в страната) ефектът няма да се усети по Коледа.

Добри възможности за печалби по празниците ще имат търговците със силни и добре позиционирани марки, както и магазините за отстъпки и търговците на продукти за красота. Проучване на консултантската компания BDO Seidman сред американските ритейлъри, публикувано през октомври, показа, че 88% от търговците разчитат на по-големи коледни отстъпки и промоции, за да примамят клиентите по Коледа. През миналата година техният дял е бил 73%.

Фалити по Коледа

Вместо подарък някои ритейлъри ще намерят под коледната елха само болка. В последния месец зачестиха предупрежденията от двете страни на Атлантическия океан, че по Коледа може да се очакват и масови фалити. За американските търговци това се очертава да бъде най-критичният предколеден сезон от началото на 80-те години, прогнозира авторитетният всекидневник New York Times. В САЩ броят на фалитите вече надвишава двойно миналогодишното равнище, сочат данните на Международния съвет на търговските центрове. От началото на годината в неплатежоспособност изпаднаха няколко вериги за продажби с десетилетна история като Boscov's, Mervyns и Steve&Barry's.

Специалистите очакват нови жертви през февруари и март 2009 г. Британската компания Begbies Traynor, специализирана в спасяването на фирми и в преструктурирането, е включила в списъка на потенциалните си клиенти 323 търговци на Острова. Анализатори предупреждават, че на най-голяма опасност за изложени търговците, които са затънали в дългове, за да финансират разрастването си, да попълнят складовете си преди Коледа и които нямат достатъчно диверсифициран бизнес и развита онлайн търговия. Бил Дреър, анализатор в Deutsche Bank Securities, пък остава оптимист и очаква в началото на следващата година интересна битка за разпределяне на освободения пазарен дял.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 675 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Хууб Савелкулс: Правителството насочва пушачите към евтини цигари

Финансовата криза не се отразява върху потреблението на тютюневи изделия, твърдят от концерна

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие