С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 окт 2008, 15:30, 1969 прочитания

Под елхата ще е пусто

Предстои най-тежката Коледа за търговците на дребно по света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Коледното пазаруване е манна небесна за търговските вериги. Градските легенди дори твърдят, че Дядо Коледа е измислен в сегашния си вид от гиганта Coca-Cola единствено и само с маркетингова цел. По всичко личи обаче, че тази Коледа ще бъде напрегната и мрачна. Много от търговците по света ще се борят за своето оцеляване, вместо да се радват на растящи приходи, както бе миналата година, а репликата "коледни печалби" все по-често ще бъде измествана от словосъчетанието "финансова криза". Подобни са прогнозите и експертните оценки в навечерието на голямото коледно пазаруване.

Потребителското (не)доверие


Кредитната криза накара купувачите да затягат коланите и да пресмятат по-добре за какво да похарчат парите си по празниците. Потребителското доверие в големите европейски икономики остана много ниско през октомври - месеца, когато започват активните покупки за празниците. Спад се наблюдава във Франция и Холандия, а в Германия потреблението се задържа на равнището от септември т.г. Проучване на Конфедерацията на британската промишленост отчита, че продажбите в магазините на територията на Великобритания през октомври са намалели за седми пореден месец, като търговците не хранят надежди за положителен обрат през ноември. В САЩ индексът на доверието, изчисляван от изследователската организация Conference Board, спадна до 38 пункта през октомври, след като месец по-рано беше 61.4. Това изненада повечето анализатори, които очакваха далеч по-умерено понижение до 52 пункта. Deloitte LLP и TNS Retail Forward пък прогнозират продажбите на дребно през новогодишния сезон в страната да достигнат най-ниското си ниво от 17 години.


Въпреки финансовата криза експертите не очакват реално намаляване на потреблението по Коледа, а по-скоро преразпределяне на направените разходи. Според прогнозата на Verdict купувачите във Великобритания вероятно дори ще похарчат повече пари тази Коледа, отколкото миналата, но увеличението ще бъде "изядено" от по-скъпите храни и горива. Verdict прогнозира коледните покупки на Острова да достигнат средно 1363 лири на човек. Макар че тази сума ще е с 2% повече, отколкото през 2007 г., това ще е едно от най-скромните увеличения за последните две десетилетия. Това означава, че търговците ще трябва ожесточено да се конкурират за сърцата на потребителите, предоставяйки по-големи отстъпки и промоции, отколкото миналата година.

За кого бие камбаната

С наближаването на голямото пазаруване зачестиха и залозите къде жертвите на кризата ще бъдат най-многобройни. Обикновено в периоди на финансова несигурност най-тежко страдат търговците на модни продукти, скъпи хранителни и нехранителни стоки. През октомври във Великобритания най-голямо понижение отчетоха продажбите на мебели, килими, дрехи и книги. Според Standard & Poor's в САЩ най-голямо понижение се очаква при играчките (след спад от 2% през 2007 г.), както и в сектора на електронните продукти, където се очаква продажбите през 2008 г. да намалеят с 2.0-2.5% спрямо 2007 г.



Анализаторите обаче смятат, че редица бизнеси имат добри шансове да устоят на кризата. Най-вече това са веригите магазини с големи отстъпки и супермаркетите, които задържат клиентите си благодарение на богатия асортимент стоки, предлагани на конкурентните цени. Бум се очаква при интернет търговията. Прогнозите са, че онлайн продажбите във Великобритания ще нараснат от 5 на 7 млрд. лири. около Нова година. Въпреки кризата Standard & Poor's очаква покупките по интернет тази година да нараснат с 25% на територията на САЩ, но заради малкия им относителен дял (едва 3% от продажбите на дребно в страната) ефектът няма да се усети по Коледа.

Добри възможности за печалби по празниците ще имат търговците със силни и добре позиционирани марки, както и магазините за отстъпки и търговците на продукти за красота. Проучване на консултантската компания BDO Seidman сред американските ритейлъри, публикувано през октомври, показа, че 88% от търговците разчитат на по-големи коледни отстъпки и промоции, за да примамят клиентите по Коледа. През миналата година техният дял е бил 73%.

Фалити по Коледа

Вместо подарък някои ритейлъри ще намерят под коледната елха само болка. В последния месец зачестиха предупрежденията от двете страни на Атлантическия океан, че по Коледа може да се очакват и масови фалити. За американските търговци това се очертава да бъде най-критичният предколеден сезон от началото на 80-те години, прогнозира авторитетният всекидневник New York Times. В САЩ броят на фалитите вече надвишава двойно миналогодишното равнище, сочат данните на Международния съвет на търговските центрове. От началото на годината в неплатежоспособност изпаднаха няколко вериги за продажби с десетилетна история като Boscov's, Mervyns и Steve&Barry's.

Специалистите очакват нови жертви през февруари и март 2009 г. Британската компания Begbies Traynor, специализирана в спасяването на фирми и в преструктурирането, е включила в списъка на потенциалните си клиенти 323 търговци на Острова. Анализатори предупреждават, че на най-голяма опасност за изложени търговците, които са затънали в дългове, за да финансират разрастването си, да попълнят складовете си преди Коледа и които нямат достатъчно диверсифициран бизнес и развита онлайн търговия. Бил Дреър, анализатор в Deutsche Bank Securities, пък остава оптимист и очаква в началото на следващата година интересна битка за разпределяне на освободения пазарен дял.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По торбичката посрещат 2 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 2498 прочитания

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 3190 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Хууб Савелкулс: Правителството насочва пушачите към евтини цигари

Финансовата криза не се отразява върху потреблението на тютюневи изделия, твърдят от концерна

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10