С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
51 7 ное 2008, 15:11, 16682 прочитания

It's coffee time*

Три нови вериги за кафе стъпват в България в близките месеци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Инфографика



Всеки уважаващи себе си разказвач на вицове вероятно е чувал за сър Джон. Въпросният герой на десетки анекдоти обикновено държи порцеланова чаша за чай и спокойно отпива от нея, без значение дали къщата му гори или слуша за изневярата на съпругата си. И в това няма нищо странно. Пиенето на чай е ритуал в Англия от векове. Дори и наши дни средният британец консумира от него по 2.5 кг на година...

В съвременността обаче фактите са малко по-различни - въпреки традиционното си пристрастие към чая, британецът далеч по-често държи в ръка картонена чаша за кафе. Консумацията на горчивата напитка в страната е нараснала от 2.28 до 3.03 к.г на човек само за периода от 2002 до 2006 г. Обяснението за рязката промяна в потребителските навиците на сър Джон и неговите съграждани според маркетолозите е инвазията на кафе веригите в страната. Друга световна статистика пък сочи, че само италианците пият повече еспресо от българите. Именно това е едно от възможните обяснения защо кафе веригите нападнаха нашия пазар напоследък. Само за пет години броят им достигна осем.


По всичко личи, че 2009 г. ще донесе доста безсънни нощи на някои от мениджърите на кафе вериги в България. Но не защото са прекалили с кофеиновата напитка, а защото в битката ще се включат още трима играчи. На българският пазар стъпва най-тежката артилерия в бранша: американската Starbucks. Другите двама новодошли - скандинавска верига Wayne's Coffee и австралийска Gloria Jeans, обаче ни най-малко не са за подценяване.

Оптимистичната прогноза е, че в резултат на увеличената конкуренция силните ще погълнат слабите. Песимистичната е същата, но цената на губещите ще е по-ниска.

Първото лате


което изпи българският потребител, беше в заведението Onda преди около 5 години, а мястото - "Метро" на "Цариградско шосе". Там започнаха да се появяват разни "странни" неща като "кафе лате", "брауни" и "мъфин", и то на не ниска цена. Следващата стъпка на Onda беше да отвори заведения в центъра на София. Клиентите й се множаха и започнаха да имат претенции дали искат латето си с канела или с кафява захар...



Onda всъщност е българска компания, която адаптира чуждата концепция на кафе веригите към българския пазар. Всъщност това не са само заведения за кафе. Идеята им е да предлагат приятна атмосфера с хубава музика, интересно обзавеждане, да бъдат място за срещи или за кратка почивка.

Onda трасира пътя за следващите български и чужди компании, които в момента са на пазара. След нея се появиха Coffee House - отново българска компания, британската Costa, както и полската Coffeeheaven. После дойдоха Coffe Republic (отново британска), McCafe и Flocafe.

Пазарът расте, веригите - също

Въпреки че първата кафе верига у нас е българска, силните на пазара в момента са чуждите марки, които работят на територията на различни държави по света. Мнозина от тях видяха потенциал на българска земя. Според данните на маркетинговата агенция Euromonitor от 2004 до 2009 г. обемът на пазара се очаква да се удвои и от 7.7 млн. лв. преди четири години да достигне 16.5 млн. лв.

Кафе веригите влизат в България най-често чрез компания, която държи франчайзинговите права (виж инфографиката). Тя поема ангажимента да развиват веригата, като отвари предварително уговорен брой заведения. Спазва концепциите, рецептите и донякъде ценовата политика, а в замяна получава опит, ноу-хау и право да ползва световноизвестна марка. С "големите" се конкурират български брандове, които се учат от собствения си опит и от наблюденията си, събирани от веригите по света. Плюсът на директно представените вериги е, че са много по-самостоятелни, а оттам и по-гъвкави в действията си.

В момента у нас има 52 заведения, създадени от различните кафе вериги. Почти всички са в София. Някои вериги отвориха обекти и във Варна, Бургас и Стара Загора. По данни на британската маркетингова агенция Allegra, която изследва кафе веригите в Европа, само за тази година броят на този тип заведения у нас се е увеличил с над 25 на сто. Прогнозата е, че до 2012 г. броят им ще се удвои, коментира Калина Божурова от Allegra. "Пазарът тепърва започва да се развива. Той има голям потенциал. Дори само фактът, че повечето заведения са в София, означава, че бизнесът ще расте", допълва тя.

Според Мирон Герасимов от Coffeheaven още е рано за заведения извън София. "Планираме да се разрастваме и натам, но това ще стане не по-рано от 2009 г.", казва той. Потреблението и покупателната способност на хората в другите градове все още не са достатъчни, за да излезем извън София, добавя той.

Допитване на "Капитал" до веригите на пазара показа, че всички те рано или късно планират експанзия извън столицата. Възможно е обаче то да се забави заради финансовата криза, която неминуемо ще засегне и техния бизнес. "Обмисляхме да се разраснем и извън столицата, но на този етап решихме да изчакаме, за да видим как ще се развие кризата. Част от стратегията ни е да отваряме кафенета в бизнес паркове, но в този момент не сме сигурни кои ще съберат достатъчно наематели", каза Ваня Финзи - една от създателките на българската верига Coffee House.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 262 прочитания

Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20% Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20%

Отчетът на гръцката група показва, че годишният оборот в страната е достигнал 85.6 млн. евро

20 окт 2019, 1256 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Бакалията все пак ще живее

Бизнесът на търговските вериги расте със 7-8 на сто за година

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10