It's coffee time*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

It's coffee time*

It's coffee time*

Три нови вериги за кафе стъпват в България в близките месеци

Зорница Маркова, Яна Бодурова
17362 прочитания

© Ася Колева


Всеки уважаващи себе си разказвач на вицове вероятно е чувал за сър Джон. Въпросният герой на десетки анекдоти обикновено държи порцеланова чаша за чай и спокойно отпива от нея, без значение дали къщата му гори или слуша за изневярата на съпругата си. И в това няма нищо странно. Пиенето на чай е ритуал в Англия от векове. Дори и наши дни средният британец консумира от него по 2.5 кг на година...

В съвременността обаче фактите са малко по-различни - въпреки традиционното си пристрастие към чая, британецът далеч по-често държи в ръка картонена чаша за кафе. Консумацията на горчивата напитка в страната е нараснала от 2.28 до 3.03 к.г на човек само за периода от 2002 до 2006 г. Обяснението за рязката промяна в потребителските навиците на сър Джон и неговите съграждани според маркетолозите е инвазията на кафе веригите в страната. Друга световна статистика пък сочи, че само италианците пият повече еспресо от българите. Именно това е едно от възможните обяснения защо кафе веригите нападнаха нашия пазар напоследък. Само за пет години броят им достигна осем.

По всичко личи, че 2009 г. ще донесе доста безсънни нощи на някои от мениджърите на кафе вериги в България. Но не защото са прекалили с кофеиновата напитка, а защото в битката ще се включат още трима играчи. На българският пазар стъпва най-тежката артилерия в бранша: американската Starbucks. Другите двама новодошли - скандинавска верига Wayne's Coffee и австралийска Gloria Jeans, обаче ни най-малко не са за подценяване.

Оптимистичната прогноза е, че в резултат на увеличената конкуренция силните ще погълнат слабите. Песимистичната е същата, но цената на губещите ще е по-ниска.

Първото лате

което изпи българският потребител, беше в заведението Onda преди около 5 години, а мястото - "Метро" на "Цариградско шосе". Там започнаха да се появяват разни "странни" неща като "кафе лате", "брауни" и "мъфин", и то на не ниска цена. Следващата стъпка на Onda беше да отвори заведения в центъра на София. Клиентите й се множаха и започнаха да имат претенции дали искат латето си с канела или с кафява захар...

Onda всъщност е българска компания, която адаптира чуждата концепция на кафе веригите към българския пазар. Всъщност това не са само заведения за кафе. Идеята им е да предлагат приятна атмосфера с хубава музика, интересно обзавеждане, да бъдат място за срещи или за кратка почивка.

Onda трасира пътя за следващите български и чужди компании, които в момента са на пазара. След нея се появиха Coffee House - отново българска компания, британската Costa, както и полската Coffeeheaven. После дойдоха Coffe Republic (отново британска), McCafe и Flocafe.

Пазарът расте, веригите - също

Въпреки че първата кафе верига у нас е българска, силните на пазара в момента са чуждите марки, които работят на територията на различни държави по света. Мнозина от тях видяха потенциал на българска земя. Според данните на маркетинговата агенция Euromonitor от 2004 до 2009 г. обемът на пазара се очаква да се удвои и от 7.7 млн. лв. преди четири години да достигне 16.5 млн. лв.

Кафе веригите влизат в България най-често чрез компания, която държи франчайзинговите права (виж инфографиката). Тя поема ангажимента да развиват веригата, като отвари предварително уговорен брой заведения. Спазва концепциите, рецептите и донякъде ценовата политика, а в замяна получава опит, ноу-хау и право да ползва световноизвестна марка. С "големите" се конкурират български брандове, които се учат от собствения си опит и от наблюденията си, събирани от веригите по света. Плюсът на директно представените вериги е, че са много по-самостоятелни, а оттам и по-гъвкави в действията си.

В момента у нас има 52 заведения, създадени от различните кафе вериги. Почти всички са в София. Някои вериги отвориха обекти и във Варна, Бургас и Стара Загора. По данни на британската маркетингова агенция Allegra, която изследва кафе веригите в Европа, само за тази година броят на този тип заведения у нас се е увеличил с над 25 на сто. Прогнозата е, че до 2012 г. броят им ще се удвои, коментира Калина Божурова от Allegra. "Пазарът тепърва започва да се развива. Той има голям потенциал. Дори само фактът, че повечето заведения са в София, означава, че бизнесът ще расте", допълва тя.

Според Мирон Герасимов от Coffeheaven още е рано за заведения извън София. "Планираме да се разрастваме и натам, но това ще стане не по-рано от 2009 г.", казва той. Потреблението и покупателната способност на хората в другите градове все още не са достатъчни, за да излезем извън София, добавя той.

Допитване на "Капитал" до веригите на пазара показа, че всички те рано или късно планират експанзия извън столицата. Възможно е обаче то да се забави заради финансовата криза, която неминуемо ще засегне и техния бизнес. "Обмисляхме да се разраснем и извън столицата, но на този етап решихме да изчакаме, за да видим как ще се развие кризата. Част от стратегията ни е да отваряме кафенета в бизнес паркове, но в този момент не сме сигурни кои ще съберат достатъчно наематели", каза Ваня Финзи - една от създателките на българската верига Coffee House.

Ключовите фактори

Изборът на Onda да направи първото си заведение в "Метро" също не е случаен. Това е място, където всеки ден минават по няколко хиляди посетители. Потокът е интензивен и гарантира много потенциални клиенти.

Добрата локация е един от ключовите фактори за успешен бизнес. Дори някои играчи поставят този фактор преди цените и качеството на продукта. Кафенетата трябва да са на централна улица с много минувачи от типа "млади професионалисти" с доходи над средните. И на Женския пазар има много хора, но аз не бих отворила кафе там, споделя Ваня Финзи. Друго подходящо място са моловете и големите офис комплекси, където потенциалните клиенти по подразбиране са от търсения профил.

Именно защото е най-ключовият фактор, намирането на подходяща локация е най-трудната задача, твърдят мениджърите на кафе-веригите. Особено сложно е договарянето на поносим наем. "Понякога дебнем дадена локация една-две години, а за друга трябва да вземем решението за няколко седмици", казват от Onda. "На много места наемите са прекалено високи. Затова засега имаме стратегията да влизаме предимно в моловете, където може да постигнем и изгодни наемни нива", обяснява Кирил Миланов, мениджър на Coffee Republic.

Според представителите на Onda "поносимите наеми" са около 20-30 евро на кв.м. "Някои вериги имат маркетинговата стратегия да са на най-видимото място, да покажат, че са на пазара. Тогава са готови да платят и наем от 60 евро на кв.м", казват от Onda. Такъв например е случаят на Flocafe. Според източници на "Капитал" те са договорили 60 евро на кв.м за един от бъдещите си обекти в мола на "Карфур" на "Цариградско шосе". Любопитното е, че там ще имат много сериозен съперник - Starbucks. "Конкуренцията не ни притеснява. Вярваме, че нашият формат е ще бъде по-успешен за българския пазар", смята Михаел Петродаскалакис - мениджър в компанията Vivartia, собственик на гръцката Flocafe.

Малко вериги обаче могат да си позволят високия наем. Те трябва да балансират внимателно между размера на своите разходи и крайната цена на продукта. Повечето вериги работят с чужди доставчици и плащат европейски цени. В същото време кафето в заведенията им се продава на ниво под средното за ЕС. За България е немислимо да се плати 9 лв. за едно лате. Това обаче е нормална цена за Лондон, казват от Onda.

Кое кафе е по-силно

Кафе-вериги у нас залагат и на различна концепция. Някои разчитат на големия поток от клиенти, които да си взимат кафе за вкъщи. Други залагат на доброто обслужване и по-богатия допълнителен асортимент - сандвичи, сладкиши, безалкохолни напитки и дори алкохол. Според представителите на веригата Wayne's, която сега влиза на пазара, бизнесът е успешен при голям брой от т. нар. to go клиенти. Заведението трябва да е на място, където клиентите да минават за по кафе и да продължават по пътя си, казват от компанията.

Стратегията на Flocafe пък е коренно различна. Те не залагат на напитките за вкъщи. За разлика от повечето вериги на самообслужване във Flocafe има сервитьори. Целта е клиентите да се задържат за по-дълго време. Flocafe желаят да бъдат възприемани като кафене сутрин, като място за среща - през деня и като бар - вечер. С нетипична кафе концепция е и българската верига Jimmy's. Тя започна бизнеса си със сладоледени къщи, после добави в асортимента си кафе, а след това - и сандвичи.

Къде ще пием кафе утре

Със сигурност най-голямото притеснение за играчите на пазара е предстоящото навлизане на Starbucks. До седмици американската верига най-накрая отваря първото си заведение в София. Освен че ще засили конкуренцията, компанията се очаква да повлияе и на ценовата политика. В повечето страни тя държи средно-високи нива. Ако това е стратегията й в България, другите вериги ще имат възможност също да качват цените си, коментират от бранша.

Обнадеждаващото за другите играчите е, че в заведенията на Starbucks няма да се пуши. Засега. Както коментираха от сектора, сър Джон вече пие кафето си в картонена чаша и не пуши. Но в България еспресото и капучиното почти неминуемо вървят с цигара...

*Време е за кафе

Автор: Ася Колева

Всеки уважаващи себе си разказвач на вицове вероятно е чувал за сър Джон. Въпросният герой на десетки анекдоти обикновено държи порцеланова чаша за чай и спокойно отпива от нея, без значение дали къщата му гори или слуша за изневярата на съпругата си. И в това няма нищо странно. Пиенето на чай е ритуал в Англия от векове. Дори и наши дни средният британец консумира от него по 2.5 кг на година...

В съвременността обаче фактите са малко по-различни - въпреки традиционното си пристрастие към чая, британецът далеч по-често държи в ръка картонена чаша за кафе. Консумацията на горчивата напитка в страната е нараснала от 2.28 до 3.03 к.г на човек само за периода от 2002 до 2006 г. Обяснението за рязката промяна в потребителските навиците на сър Джон и неговите съграждани според маркетолозите е инвазията на кафе веригите в страната. Друга световна статистика пък сочи, че само италианците пият повече еспресо от българите. Именно това е едно от възможните обяснения защо кафе веригите нападнаха нашия пазар напоследък. Само за пет години броят им достигна осем.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

51 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ясна е

    Кафе пие високо платения и неработещ държавен служител. Кой друг има време и пари да кисне по кръчмите???

  • 2
    Avatar :-|
    koioshi

    Кафе не се пие по кръчмите, там пият гроздова, слушат чалга и гледат тъпо през облаци от цигарен дим.

  • 3
    Avatar :-|
    litvi

    Кафе пие и високоплатения частен служител. Иди виж, пълни са този тип кафенета с нормални хора.

  • 4
    Avatar :-|
    men

    Кафе пият нормални хора, които искат вкуса му да е ако не превъзходен, то поне приятен, докато го пият да слушат приятна ненатрапчива музика, за препоръчване да не се пуши (при някои от веригите е така) около тях, да могат да си прочетат вестника/списанието/книгата, да си поговорят приятно с някой приятел. Съжалявам, но тези които твърдят, че това описание отговаря на кръчма, жестоко се лъже. Лъже се и ако си мисли, че само богати безделници ходят по такива места.

  • 5
    Avatar :-|
    Mari

    Тези места са пълни с чужденци и с готини хора, професионалисти и добре платени, а и кафето е добро.

  • 6
    e_mil avatar :-|
    tamada

    "Първото лате което изпи българ0ският потребител, беше в заведението Onda..."

    Абе, оляхте се бре, хора! Преди време писахте, че Старбъкс били променили навиците за пиене на кафе, при положение, че на Балканите кафе се пие по този начин още от турско време.
    Сега пък Онда били направили първото лате. Cafe latte означава кафе с мляко. В България се правеше още преди 40 години по баровете, а в домашни условия още по-отдавна.

    Бе, то бива скрита реклама, ама дайте го малко по-внимателно! Четем "Капитал", защото се надяваме на малко по-различна преса. Ако ни смятате за идиоти, то го заявете направо!

  • 7
    Avatar :-|
    киро

    Онда в Метро се превърна в дупка - мръсно, неподдържано и скъпо.

  • 8
    Avatar :-|
    Коци

    Мари №5 , как разбра ,че са "професионалисти":)))

    Или щом са с парички и добре облечени, значи са такива. Пък и чужденци, олеееееее, супер:))))

  • aaqde

    в тази тъпа държавица никакви свястни инвестиции не се правят,само разни ей такива глупости-кафенета и молове с препрани крадени пари!!!

  • Джони

    Лелеееее

    До там ли я докарахме да се кефим на поредната безсмислена инвестиция???

    Чудо голямо, че някакви искат да правят верига то кафета, където ще ходя разни да си избиват комплексите и да се правят на част от "елита" като плащат безумни цени на едно тъпо кафе и в посредствена обстановка!

    ОК, който иска - нека ходи

    НО аман вече от разни тъпи молове, търговски и кафе вериги, няма ли най-после да се открие някаква наиситна сериозна инвестиция !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK