С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 14 ное 2008, 14:04, 6483 прочитания

Бакалията все пак ще живее

Бизнесът на търговските вериги расте със 7-8 на сто за година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Магазинът на бъдещето

Преглед на оригинала Магазинът на бъдещето

Автор: Ася Колева
Изненадааа. Щандът с подправките беше изчезнал. Мария тръгна да го търси. Наложи се да обиколи няколко пъти магазина, в който редовно пазаруваше. Мина покрай сирената и си взе от тях. Сложи и едно филе в кошницата. Дояде й се шоколад... А беше дошла само за черен пипер.

Разместването на рафтовете в магазините е стар маркетингов трик. Начин да накараш клиентите хубаво да пообиколят супермаркета и да наслагат в кошницата продукти, които не са им чак толкова нужни. Все пак целта на магазините е именно тази - по един или друг начин да вземат колкото се може повече пари от клиентите. И да ги оставят доволни, разбира се. Втората цел като че ли е още по-важна в момента. В ситуацията на икономическа и финансова криза потреблението се очаква да се свие и да доведе до спад на продажбите в търговската мрежа. Хората едва ли ще спрат да ядат, но вече ще внимават какво точно си купуват. В същото време задачата на търговците е да си гарантират стабилни продажби, при които ако нямат ръст на печалбата, поне да запазят нивото от миналата година.


Финансовата криза завари търговските вериги в етап на все по-силна конкуренция, която изостри претенциозността на потребителите. Те все повече търсят най-изгодните продукти, следят за ценовите отстъпки и искат да се възползват от програмите за лоялни клиенти. Също така искат да пазаруват в уютни, подредени търговски центрове с достатъчно удобства като химическо чистене, паркинг или детски кът (виж инфографиката).

Само за една година т.нар.

Модерна търговия



отбелязва забележителния ръст от 7-8 на сто и достигна 30% от общите продажби на дребно, сочат данните на маркетинговата агенция GfK за първото полугодие на 2008 г. За модерни се определят всички видове търговски вериги. Нарасналият им дял означава, че повече хора за започнали да се отказват от услугите на малките бакалии и единичните обекти.

Очаква се три вида магазини да увеличават дела си и да печелят нови клиенти през следващите две-три години, обяснява Мирослава Георгиева от GfK. Кварталните бакалии едва ли ще изчезнат, каквито са прогнозите на мнозина. В момента те имат 45 на сто дял, като в малките населени места често са единствено място за пазаруване. Очаква се малките магазини да завземат нишата на всекидневните и неотложните покупки като хляб, мляко, за които не е нужно да се ходи по-далече. Ще привличат и разсеяните домакини, които са забравили да купят памперси за бебето например.

Групата на супер- и хипермаркетите е тази, която също ще расте, сочат данните на маркетинговата агенция. Те вече държат около 20 на сто от пазара и ще се специализират като места за регулярните седмични и месечни покупки. Очаква се делът им чувствително да се увеличи в момента, в който заработят първите магазини на френската компания "Карфур". Това трябва да се случи през следващите няколко месеца. Магазините на "Карфур" ще привлекат повече клиенти към сегмента на супер- и хипермаркетите отново за сметка на малките обекти и откритите сергии.

Третата и най-активна група обещаващи търговски обекти ще са веригите от

Сегмента "дискаунт"

(за продажба на стоки с намаления). През първата половина на тази година те са увеличили продажбите си с 30 на сто, а делът им от общата търговия е близо 5 на сто, сочат данните.

Дискаунт веригите вероятно ще са едни от компаниите, които се радват на позитиви от настъпващата финансова криза, смята Мирослава Георгиева. Те ще привлекат клиентите с невисоки доходи и онези, които все повече ще си правят сметка на разходите. Броят на пестеливите българи ще се увеличава заради все по-мрачните новини около кризата. Това може да се приеме за положителен сигнал пред бизнеса на компании като "Кауфланд" и "Т-маркет", но и на навлизащите Lidl и Plus. Дискаунт веригите допринасят и с нещо друго към спецификата на търговията в България, твърдят специалистите. Те растат, защото предлагат асортимент на ниска цена. От друга страна, обучават клиентите да търсят по-евтиното и да сравняват цените.

Всъщност именно пестеливите клиенти все още преобладават в България, заедно с тези, които са непретенциозни. Това показват данните на друго изследване на GfK, което описва профила на потребителите. Двете групи приютяват над 50 на сто от българските клиентите. Този тип потребители се интересуват най-вече от цената, не са взискателни към асортимента и подредбата на магазина. Тази група клиенти обитава най-вече малките градове и селата.

Съвсем различен е профилът на потребителите в големите градове и в София. Две трети от тях се движат с коли, съответно пазаруват и на по-далечни места. Делът на мобилните потребители само за една година се е удвоил и надминава 10 на сто. Този тип клиенти изразяват най-много претенции към местата, където си харчат парите. Именно те са и хората, които оставят най-големите суми в магазина. И биха го сменили, ако не могат да си намерят рафта с подправките...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 3073 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2843 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Нашествието на хардуерните хобити

Пазарът на лаптопи в България расте най-силно в сегмента на ултрамалките машини

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие