Тежък махмурлук за винарите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тежък махмурлук за винарите

Тежък махмурлук за винарите

Износът на българско вино за Русия се сви с 35-40%. Очаква се още по-голям спад

Калина ГОРАНОВА, Сия ВЕЛИНОВА
3888 прочитания

© Ася Колева


Износ на грозде догодина

Ако кризата се задълбочи и някои винарски предприятия в страната затворят, догодина може да се стигне и до износ на грозде. Това ще се случи, ако към септември 2009 г., когато обикновено започва изкупната кампания, винзаводите се окажат с големи запаси от вино. А това съвсем не е изключено според Наталия Казакова от "Винпром Русе". Тази година изкупените количества едва ли ще се различават от миналогодишните 200 хил. тона. Винарските фирми вече са купили над 180 хил. тона грозде. Затова и производството на вино от реколта 2008 много вероятно ще е същото като през 2007 г.

Опиянени от необятните възможности на руския пазар през последните три-четири години, българските винари утроиха изнасяните количества за федерацията. Случващото се на руския пазар в комбинация с финансовата криза е на път да ги изправи пред едно от най-тежките им изпитания досега. Българският износ на вино за Русия към края на деветмесечието се е свил с близо 35-40% (в литри), показват данните на винарските компании в страната. Очакванията в сектора са спадът в края на годината да се окаже още по-драстичен. Някои винопроизводители прогнозират нулеви месеци за продажбите си в Русия и през първите месеци на 2009 г. Повечето заводи освен това ще свиват производството, а по информация от бранша някои от тях дори вече си търсят купувачи. Все пак винарите се надяват до шест-седем месеца кризата да отмине. И в крайна сметка махмурлукът да има оздравяващ ефект - тоест неконкурентните винарски фирми да отпаднат от пазара, експортната политика на страната да се преосмисли и да се произвеждат все повече висококачествени вина.

Неочакван обрат

Обобщени данни за изнесените количества вино към деветмесечието все още няма. Тенденцията на спад обаче се наблюдава още от началото на годината. Според информация от Националната лозаро-винарска камара (НЛВК) през първото полугодие на 2008 г. са изнесени общо 48 млн. литра български вина, което е с 9.9 млн. литра по-малко спрямо същия период на миналата година, или със 17%. То идва от свиването на продажбите за руския пазар, за където е предназначен 65-70% от винения експорт на страната. През 2007 г. например са изнесени общо около 120 млн. литра вино, 73 млн. литра от които за Русия.

Някои винари посочват, че трудностите при финансирането на сделките за износ за федерацията са започнали да се усещат още от началото на годината, като причината е, че и самите те не са разполагали с достатъчно оборотни средства. Други производители пък изтъкват, че всъщност кризата в момента е само удобното, но не и пълното обяснение за това, което се случва с българските продажби на вино на руския пазар. За Русия се изнасят предимно напитки в ниската ценова категория. Според информация от търговци освен това българските вина стават все по-неконкурентни на този пазар, макар и да се продават в ниската ценова категория. За бутилиращите компании в Русия е по-изгодно да внасят наливно вино, отколкото бутилирани вина. Причината е, че данъците и таксите, които те плащат във федерацията, са по-ниски, отколкото за готовия внесен продукт, и това важи не само за импорта от България, но и от други страни.

Според Бисо Атанасов, редактор в руското издание SIMPLE WINE NEWS, причината за намаляващия български износ не е финансовата криза, а изгубените пазарни дялове. "През 2006 и 2007 г. България заемаше първо място по внос на бутилирано вино в Русия с 28% пазарен дял сред вносните вина. Този факт сигурно е успокоил българските производители, които бързо свикнаха с мисълта за лидерството си на пазара. Русия обаче премина на наливни вина, където България почти не участва", обясни Атанасов. Конкуренцията на руския пазар е най-жестока в ниската ценова категория (до 140 рубли на рафта - 7.70 лв. на бутилка). "Като се има предвид, че за руските компании е по- изгодно да внасят наливно вино, в най-близко време страната ще изгуби лидерските си позиции на руския пазар", смята анализаторът.

При продължаващ спад в износа за Русия към края на годината количествата за този пазар може да се окажат на 50% от миналогодишните, прогнозират и българските винари. "Все още реалните параметри на кризата не се усещат и е трудно да се направи точна прогноза, но ситуацията е много неблагоприятна. Големи фалити и закриване на винарски предприятия не се очакват, но стремителният спад на износа за Русия ще продължи", очаква Наталия Казакова, изпълнителен директор на "Винпром Русе", който е собственост на руска компания. Според Бисо Атанасов глобалната криза в момента засяга най-вече скъпите и евтини вина в Русия, а именно към последните се отнасят и българските. Проблемът е в това, че големите вериги супер- и хипермаркети, през които се продават вина от страната, имат сериозни финансови проблеми.

Според изпълнителния директор на "Винимпекс" (търговската компания на "Белведере България") Радослав Радев износът за Русия вече е спаднал с 40% и едва ли към края на годината ще има по-голяма промяна. Неговото обяснение е, че в периода октомври - декември така или иначе експортът за руския пазар е по-слаб. Но сривът вече е стигнал мащаби, които няма как да не доведат до сътресения във винарските фирми. "Наблюдава се нарушаване на целия поток на оборотни средства. Руските вносители не могат да се разплащат с българските компании", посочва и Маргарит Тодоров, изпълнителен директор на "Домейн Бойар".

Основните износители за Русия са винзаводите в Долна баня, Преслав, Сухиндол и Русе, но количества за там експортират почти всички производители. Заради свиването на продажбите повечето заводи започват да планират съкращения на персонала, намаляване на производството и свиване на инвестиционните си програми. Според Наталия Казакова вероятно ще има винарски предприятия, които ще бъдат принудени да затворят. А други - да спрат част от мощностите и да започнат да бутилират на ишлеме. В крайна сметка не е изключено да се стигне и до сделки по сливания или смяна на собствеността на някои от винзаводите в страната.

Спасителни глътки

Възможност пред българските винопроизводители остава европейският пазар, който към момента по информация от компаниите остава стабилен. "При износа за Западна Европа не се чувства спад", заяви изпълнителният директор на "Винзавод Асеновград" Йордан Стефанов. Представители на бранша прогнозират, че в един бъдещ период световната финансова криза безспорно ще се отрази и там, тъй като виното не е продукт от първа необходимост. В момента заводите изпълняват поръчки за Новогодишните празници за Чехия и Латвия, но е възможно след това там да настъпи стагнация.

"Западните пазари са по-предвидими, а историята показва, че когато има криза, консумацията на напитките се запазва и дори нараства. Потреблението на вино освен това е въпрос на навици", обяснява Маргарит Тодоров. Според него обичайното поведение на потребителите в подобна ситуация показва едно преориентиране към вината в по-ниския ценови сегмент. В този смисъл в ситуацията на криза българските фирми биха могли да изнасят повече количества в ниския ценови сегмент в европейските страни. Традиционни пазари за българското вино остават държави като Великобритания, Германия, Швеция и Дания, Белгия и Холандия. А също и някои от страните от бившия източен блок като най-голям пазар от тях е Полша. На всички държави извън Русия се пада около 30% от българския износ на вино.

"Целият азиатски пазар има голям потенциал", смята Жаир Агопян, изпълнителен директор на "Букет Телиш". Според Агопян за разлика от руския пазар, където потребителите трудно биха се отказали от подсладените евтини вина, в Китай по-бързо и лесно би могло да има преориентиране от страна на клиентите към по-високия клас напитки. Председателят на Националната лозаро-винарска камара Пламен Моллов също смята, че азиатските пазари са недооценени от българските винари. Въпреки че има износ към държави като Китай, Корея, Сингапур и др., сделките за тези страни все още са единични.

Други основни дестинации през последните няколко години, за които биха могли да се изнасят по-големи количества, са Канада и САЩ. "Слабият долар през годината обаче се отрази зле и на продажбите в САЩ", твърди собственикът на изба "Тодоров" - Иван Тодоров. Причината е, че цената на българското вино не е изгодна за вносителите там.

Българската жажда

Вътрешният пазар засега радва винопроизводителите с по-добри обороти. На него се продават около една трета от произвежданите вина в страната. Очаква се дори той да отчете годишен ръст от около 2-3%, което е трайна тенденция през последните няколко години. За отражението на кризата върху продажбите в страната засега очакванията на винарите са разнопосочни. "На българския пазар не се очакват сътресения, тъй като финансовата система към момента е стабилна. Очакваното нарастване на безработицата с 20-30 хил. души няма да се отрази решаващо на потреблението", прогнозира Маргарит Тодоров от "Домейн Бойар". Според Наталия Казакова от "Винпром Русе" обаче на вътрешния пазар също ще има свиване на продажбите - с до 30%, което ще се усети след Коледа и Нова година.

Въпреки че се готвят да свият капацитета си, избите имат запаси. Освен това виното е продукт, който търпи стареене, така че няма риск да се натрупат огромни излишъци. Все пак не е изключено да се стигне до по-голямо предлагане в страната на вина с по-ниско качество заради спадналия износ към Русия.

По данни от бранша и сега най-продаваните вина в страната са в по-ниските ценови категории, но ръстът при по-високия клас продължава. "В България ценителите стават все повече и се преориентират към по-скъпите продукти", уточнява Маргарит Тодоров от "Домейн Бойар".

Другата ясно изразена тенденция на вътрешния пазар е изравняването на консумацията на белите и червените вина въпреки традиционно по-големия дял на червените. Показателно за по-голямото търсене на белите вина са изкупните цени на гроздето през тази година, които са останали непроменени за червените сортове спрямо 2007 г., докато при белите те са били с около 20 ст. по-високи. Потребителите в страната се преориентират от едни вина към други както по отношение на ценовата категория, така и по отношение на произход и цвят. Интересът към вносните вина също продължава, като импортът нараства. "В момента вината от Аржентина и Чили стават много силно конкурентни заради ниския долар", обяснява Радослав Радев от "Винимпекс". Този тип вина в момента се предлагат повече в ресторанти, отколкото в супермаркетите. Но много от представителите на бранша намират процеса за съвсем естествен предвид схващането, че потреблението на вино е както въпрос на навици, така и въпрос на мода, която рано или късно достига своето ниво на насищане.

Износ на грозде догодина

Ако кризата се задълбочи и някои винарски предприятия в страната затворят, догодина може да се стигне и до износ на грозде. Това ще се случи, ако към септември 2009 г., когато обикновено започва изкупната кампания, винзаводите се окажат с големи запаси от вино. А това съвсем не е изключено според Наталия Казакова от "Винпром Русе". Тази година изкупените количества едва ли ще се различават от миналогодишните 200 хил. тона. Винарските фирми вече са купили над 180 хил. тона грозде. Затова и производството на вино от реколта 2008 много вероятно ще е същото като през 2007 г.

Опиянени от необятните възможности на руския пазар през последните три-четири години, българските винари утроиха изнасяните количества за федерацията. Случващото се на руския пазар в комбинация с финансовата криза е на път да ги изправи пред едно от най-тежките им изпитания досега. Българският износ на вино за Русия към края на деветмесечието се е свил с близо 35-40% (в литри), показват данните на винарските компании в страната. Очакванията в сектора са спадът в края на годината да се окаже още по-драстичен. Някои винопроизводители прогнозират нулеви месеци за продажбите си в Русия и през първите месеци на 2009 г. Повечето заводи освен това ще свиват производството, а по информация от бранша някои от тях дори вече си търсят купувачи. Все пак винарите се надяват до шест-седем месеца кризата да отмине. И в крайна сметка махмурлукът да има оздравяващ ефект - тоест неконкурентните винарски фирми да отпаднат от пазара, експортната политика на страната да се преосмисли и да се произвеждат все повече висококачествени вина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Черногледец Храбър

    Винарите или търговците (това са 2 различни фигури) сънувайки 'глобални' сънища забравиха за 'българското' си легло. Българския потребител постоянно се облъчва с информация за това колко качествени са българските вина и как те заслужават високите си цени, защото 'гранатовочервеният цвят .... и дъгият послевкус и бла-бла....' Единственото, което ни се спестява е, че и винарите навсякъде по света ги бива. Както като винари, така и като бизнесмени, способни да произведат при по-високи разходи за материали, труд, реклама и т.н. продукт много често по-добър и по-евтин от българския. Сега когато чуждият (дори руският) потребител го разбра, мисля, че идва и нашия ред.

  • 2
    Avatar :-|
    Belgia

    Айде да не се лъжем, че Белгия е традиционен пазар на български вина. Може да е била, но вече не е. По рафтовете на веригите супермаркети, ако въобще може да се види българско вино, то е точно два вида, на Домейн Бояр, на цена от 2,9 евро бутилката. Става само за готвене.

  • 3
    Avatar :-P
    IZI

    А пък българското вино в Русия - не става и за готвене....

    "Голям" анализ - просто Молдова се върна на пазара в Русия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK