С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 мар 2009, 14:32, 5826 прочитания

Осемнайсет милиарда пирона в ковчега

Пазарът на цигари за миналата година достигна обща стойност 2.3 млрд. лева

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Миналата година българският пушач е изпафкал 249 кутии цигари. Почти по кутия на ден. Като се има предвид, че половината от населението пуши. Затова на пазара има 150 различни марки, а общо 18.7 млрд. цигари са изпушени миналата година. Става въпрос за пазар на обща стойност 2.1-2.3 млрд. лв. годишно. За сравнение - за лекарства се дават едва 1.6 млрд. лева годишно.
Все още безспорен лидер на пазара на цигари с около 60% пазарен дял е "Булгартабак холдинг". Спрямо 2007 г. той е спаднал 10 процентни пункта. Световният лидер Philip Morris е увеличил двойно дела си в сравнение с 2007 г. и достига 12%, а производителите на вторите по популярност цигари - Karelia Tobacco, бележат ръст от 3.13% (виж таблицата).

Въпрос на вкус


По наблюдения на специалистите от "Булгартабак" българинът предпочита цигари с по-ниско съдържание на никотин и катрани (от тютюн "Вирджиния"). Над една пета от покупките са на цигари със съдържание на катрани до 4 мг, като тенденцията е този дял да нараства. Като цяло клиентите предпочитат натурални цигари. Много малка част от потребителите харесват ароматизирани цигари. Българите, които ги предпочитат, търсят най-много ментоловите. В същото време хит на азиатските пазари са цигарите с аромат на роза.
България е лидер сред страните в региона и по употреба на слим (тънките) цигари, които в момента заемат над 25-27% от пазара. В Русия на тях се падат около 12%, в Полша - 14% от продажбите. По наблюдения на производителите и вносителите, дори и мъжете, предпочитат такива цигари, защото са по-леки. Силният пол предпочита тънките Karelia, Muratti и Winston. Вероятно заради наименованието все още обаче малко български мъже пушат един от лидерите на пазара в сегмента - цигарите Еva.

В София - Victory и Karelia, във Варна - GD

В различните региони от страната хората предпочитат различни марки цигари. Номер 1 за цялата страна е марката Victory. В маркетинговите изследвания, направени от "Булгартабак" през 2008 г., 33% от пушачите посочват Victory като най-престижната марка, а 27% я определят като най-качествената цигара на българския пазар. Може и да звучи учудващо, но Victory в края на декември е най-популярната марка дори в София. Предпочитанията за нея са малко над средните за страната.
В топ 10 са също така Eva Slims, ММ, GD, Средец и Melnik също марки на "Булгартабак". Това са брандовете, които се предпочитат предимно в големите градове. Веднага след тях се нареждат Nevada, Femina, и Prestige. Традиционно за Благоевградския регион най-търсената марка цигари е Victory, а за района на Видин и Лом - "Средец". В Пловдив и Пловдивска област след Victory най-предпочитани са Nevada и Melnik. За Стара Загора са GD и Nevada. За Бургас, Варна, Сливен, Силистра и Добрич бранд номер едно е GD, следван от Victory. В по-малките областни центрове като Плевен, Враца, Ловеч, Троян на първо място е Melnik.
Втората по популярност марка - Karelia, се продава най-добре в София, отколкото в другите региони. Според Борислав Лалев, генерален мениджър на "Карелия България", това се дължи на по-добрата дистрибуция и разпознаваемост на марките им в столицата. "Данните от януари 2009 сочат 14.19% пазарен дял в София на Karelia, коментира Лалев.
От Philip Morris отбелязват, че през лятото търсенето на цигари е най-голямо - има повече туристи, хората се намират навън и пушат повече. Най-популярна по време на туристическия сезон е марката им Marlboro. Тя е с една от най-ниските европейски цени и туристите се опитват да се презапасят и на заминаване. През последните години обаче множество руски туристи пазарували цели стекове L&M - марка, популярна в Русия. "Чуждестранните туристи обикновено пазаруват най-популярните в своите страни марки. Търсенето в курортните градове на Benson & Hedges и Silk Kut е много по-голямо", допълва и Николай Михайлов, мениджър "Корпоративни въпроси" от JTI - България.



Спад или покачване

Според анализа на "Булгартабак" има спад в официалното потребление на цигари (за които са платени данъци и имат бандероли). През последните шест месеца на 2008 г. пазарът се е свил с близо 200 тона, което е 200 млн. къса цигари. Според анализа причините са засилената контрабанда, отказът от тютюнопушенето и увеличението в цените на цигарите. Статистиката обаче не показва, че потреблението като цяло е намаляло - част от пушачите се пренасочват към контрабандните цигари без бандероли и именно затова повечето компании сочат, че броят на пушачите и изпушените цигари са едни и същи в сравнение с предишните години.

Пазарни войни

Най-много цигари са регистрирани за продажба в т.нар. среден ценови сегмент - в момента между 2.30-2.40 лв. и 2.75 лв. Горната ценова граница е на най-популярната марка Victory. Където е тя, трудно се пробива, коментират в бранша. Популярните вносни марки имат цени с пет-десет стотинки под или над Victory. Пренасищането в сегмента около тази марка е най-голямото - там са Pal Mall, Muratti, L&M, Rothmans, Winston, Karelia. "Заради многото марки в този сегмент там пазарните дялове трудно растат", коментира Николай Михайлов.
България е една от малкото страни, в които цената е фиксирана и не могат да се правят отклонения от нея. Така крайните клиенти могат да избират само по цена и вкус. Производителите не могат да прибягват до обичайни маркетингови трикове за увеличаване на продажбите си. В повечето държави има определени минимални цени, а всеки търговец може да продава по-скъпо и да предлага промоции, като например купуваш две кутии, получаваш третата безплатно. В България само British American Tobacco успя да направи такава промоция през годината.
Останалите компании имат по-малко оръжия. "Съсредоточихме се върху прецизното ценово позициониране на продуктите, успешната дистрибуция и маркетинг, както и върху мащабна външна кампания през цялата година", отбелязва Борислав Лалев. "Разработили сме различни програми за търговците - оборудване, комуникационни материали, различни програми за лоялност", коментира Николай Михайлов. От ВАТ не пожелаха да коментират пазарните си дялове и своята стратегия.
Най-голяма външна кампания през миналата година направи "Цигарена фабрика Пловдив", която в края на годината заля страната с билбордове на своите марки - King и Merylin. Резултатът беше 0.04% пазарен дял за период от един месец.
Ценовите войни обаче тепърва предстоят. Те заплашват да се пренесат от средния във високия ценови сегмент. При новорегистрираните цени, които ще влязат в сила от 1 април Victory ще струва само 50 стотинки по-евтино от Marlboro - това е най-малката разлика в цените на двете марки след либерализирането на пазара в началото на 2007 г. От Philip Morris в този случай припомниха, че са предупреждавали многократно, че при тези нива на акцизи няма основания за голямо увеличаване цените на цигарите. Предстои и приватизацията на "Булгартабак", откъдето обявиха официално, че очакват пазарният им дял да падне с 10 процентни пункта. Кой ли ще се възползва от това?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 2039 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2688 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Развален телефон

Продажбите на GSM апарати падат, а веригите ограничават разрастването си

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков