Осемнайсет милиарда пирона в ковчега
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Осемнайсет милиарда пирона в ковчега

Никотинова зависимост: българинът плаща повече за цигари, отколкото за лекарства.

Осемнайсет милиарда пирона в ковчега

Пазарът на цигари за миналата година достигна обща стойност 2.3 млрд. лева

Деси Николова
6367 прочитания

Никотинова зависимост: българинът плаща повече за цигари, отколкото за лекарства.

© Цветелина Ангелова


Миналата година българският пушач е изпафкал 249 кутии цигари. Почти по кутия на ден. Като се има предвид, че половината от населението пуши. Затова на пазара има 150 различни марки, а общо 18.7 млрд. цигари са изпушени миналата година. Става въпрос за пазар на обща стойност 2.1-2.3 млрд. лв. годишно. За сравнение - за лекарства се дават едва 1.6 млрд. лева годишно.

Все още безспорен лидер на пазара на цигари с около 60% пазарен дял е "Булгартабак холдинг". Спрямо 2007 г. той е спаднал 10 процентни пункта. Световният лидер Philip Morris е увеличил двойно дела си в сравнение с 2007 г. и достига 12%, а производителите на вторите по популярност цигари - Karelia Tobacco, бележат ръст от 3.13% (виж таблицата).

Въпрос на вкус

По наблюдения на специалистите от "Булгартабак" българинът предпочита цигари с по-ниско съдържание на никотин и катрани (от тютюн "Вирджиния"). Над една пета от покупките са на цигари със съдържание на катрани до 4 мг, като тенденцията е този дял да нараства. Като цяло клиентите предпочитат натурални цигари. Много малка част от потребителите харесват ароматизирани цигари. Българите, които ги предпочитат, търсят най-много ментоловите. В същото време хит на азиатските пазари са цигарите с аромат на роза.

България е лидер сред страните в региона и по употреба на слим (тънките) цигари, които в момента заемат над 25-27% от пазара. В Русия на тях се падат около 12%, в Полша - 14% от продажбите. По наблюдения на производителите и вносителите, дори и мъжете, предпочитат такива цигари, защото са по-леки. Силният пол предпочита тънките Karelia, Muratti и Winston. Вероятно заради наименованието все още обаче малко български мъже пушат един от лидерите на пазара в сегмента - цигарите Еva.

В София - Victory и Karelia, във Варна - GD

В различните региони от страната хората предпочитат различни марки цигари. Номер 1 за цялата страна е марката Victory. В маркетинговите изследвания, направени от "Булгартабак" през 2008 г., 33% от пушачите посочват Victory като най-престижната марка, а 27% я определят като най-качествената цигара на българския пазар. Може и да звучи учудващо, но Victory в края на декември е най-популярната марка дори в София. Предпочитанията за нея са малко над средните за страната.

В топ 10 са също така Eva Slims, ММ, GD, Средец и Melnik също марки на "Булгартабак". Това са брандовете, които се предпочитат предимно в големите градове. Веднага след тях се нареждат Nevada, Femina, и Prestige. Традиционно за Благоевградския регион най-търсената марка цигари е Victory, а за района на Видин и Лом - "Средец". В Пловдив и Пловдивска област след Victory най-предпочитани са Nevada и Melnik. За Стара Загора са GD и Nevada. За Бургас, Варна, Сливен, Силистра и Добрич бранд номер едно е GD, следван от Victory. В по-малките областни центрове като Плевен, Враца, Ловеч, Троян на първо място е Melnik.
Втората по популярност марка - Karelia, се продава най-добре в София, отколкото в другите региони. Според Борислав Лалев, генерален мениджър на "Карелия България", това се дължи на по-добрата дистрибуция и разпознаваемост на марките им в столицата. "Данните от януари 2009 сочат 14.19% пазарен дял в София на Karelia, коментира Лалев.

От Philip Morris отбелязват, че през лятото търсенето на цигари е най-голямо - има повече туристи, хората се намират навън и пушат повече. Най-популярна по време на туристическия сезон е марката им Marlboro. Тя е с една от най-ниските европейски цени и туристите се опитват да се презапасят и на заминаване. През последните години обаче множество руски туристи пазарували цели стекове L&M - марка, популярна в Русия. "Чуждестранните туристи обикновено пазаруват най-популярните в своите страни марки. Търсенето в курортните градове на Benson & Hedges и Silk Kut е много по-голямо", допълва и Николай Михайлов, мениджър "Корпоративни въпроси" от JTI - България.

Спад или покачване

Според анализа на "Булгартабак" има спад в официалното потребление на цигари (за които са платени данъци и имат бандероли). През последните шест месеца на 2008 г. пазарът се е свил с близо 200 тона, което е 200 млн. къса цигари. Според анализа причините са засилената контрабанда, отказът от тютюнопушенето и увеличението в цените на цигарите. Статистиката обаче не показва, че потреблението като цяло е намаляло - част от пушачите се пренасочват към контрабандните цигари без бандероли и именно затова повечето компании сочат, че броят на пушачите и изпушените цигари са едни и същи в сравнение с предишните години.

Пазарни войни

Най-много цигари са регистрирани за продажба в т.нар. среден ценови сегмент - в момента между 2.30-2.40 лв. и 2.75 лв. Горната ценова граница е на най-популярната марка Victory. Където е тя, трудно се пробива, коментират в бранша. Популярните вносни марки имат цени с пет-десет стотинки под или над Victory. Пренасищането в сегмента около тази марка е най-голямото - там са Pal Mall, Muratti, L&M, Rothmans, Winston, Karelia. "Заради многото марки в този сегмент там пазарните дялове трудно растат", коментира Николай Михайлов.

България е една от малкото страни, в които цената е фиксирана и не могат да се правят отклонения от нея. Така крайните клиенти могат да избират само по цена и вкус. Производителите не могат да прибягват до обичайни маркетингови трикове за увеличаване на продажбите си. В повечето държави има определени минимални цени, а всеки търговец може да продава по-скъпо и да предлага промоции, като например купуваш две кутии, получаваш третата безплатно. В България само British American Tobacco успя да направи такава промоция през годината. Останалите компании имат по-малко оръжия. "Съсредоточихме се върху прецизното ценово позициониране на продуктите, успешната дистрибуция и маркетинг, както и върху мащабна външна кампания през цялата година", отбелязва Борислав Лалев. "Разработили сме различни програми за търговците - оборудване, комуникационни материали, различни програми за лоялност", коментира Николай Михайлов. От ВАТ не пожелаха да коментират пазарните си дялове и своята стратегия.
Най-голяма външна кампания през миналата година направи "Цигарена фабрика Пловдив", която в края на годината заля страната с билбордове на своите марки - King и Merylin. Резултатът беше 0.04% пазарен дял за период от един месец.

Ценовите войни обаче тепърва предстоят. Те заплашват да се пренесат от средния във високия ценови сегмент. При новорегистрираните цени, които ще влязат в сила от 1 април Victory ще струва само 50 стотинки по-евтино от Marlboro - това е най-малката разлика в цените на двете марки след либерализирането на пазара в началото на 2007 г. От Philip Morris в този случай припомниха, че са предупреждавали многократно, че при тези нива на акцизи няма основания за голямо увеличаване цените на цигарите. Предстои и приватизацията на "Булгартабак", откъдето обявиха официално, че очакват пазарният им дял да падне с 10 процентни пункта. Кой ли ще се възползва от това?

Миналата година българският пушач е изпафкал 249 кутии цигари. Почти по кутия на ден. Като се има предвид, че половината от населението пуши. Затова на пазара има 150 различни марки, а общо 18.7 млрд. цигари са изпушени миналата година. Става въпрос за пазар на обща стойност 2.1-2.3 млрд. лв. годишно. За сравнение - за лекарства се дават едва 1.6 млрд. лева годишно.

Все още безспорен лидер на пазара на цигари с около 60% пазарен дял е "Булгартабак холдинг". Спрямо 2007 г. той е спаднал 10 процентни пункта. Световният лидер Philip Morris е увеличил двойно дела си в сравнение с 2007 г. и достига 12%, а производителите на вторите по популярност цигари - Karelia Tobacco, бележат ръст от 3.13% (виж таблицата).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK