Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 27 мар 2009, 12:13, 6033 прочитания

Малкият ефект от "Голямото четене"

Кампанията не се отрази особено на продажбите на книги, но издателствата отчетоха добра година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато през 2003 г. англичаните избират "Властелинът на пръстените" на Дж. Р. Р. Толкин за свой любим роман в кампанията "Голямото четене" на обществената телевизия BBC, продажбите на книги във Великобритания нарастват в пъти. Когато обаче българите избират "Под игото" на Иван Вазов в същата кампания на държавната БНТ, такъв бизнес ефект върху пазара почти няма.

Разбира се, сега икономическата обстановка е съвсем различна, но според самите книгоиздатели сравнението и по принцип е излишно. Най-малкото "Под игото" така или иначе присъства в почти всеки български дом, а част от финалистите от българската кампания са книги, които отдавна не са отпечатвани в нови тиражи по една или друга причина. Хората от книгоиздателския сектор в България обаче са единодушни, че в дългосрочен план популяризирането на четенето ще изиграе своята роля. Имат и разумен аргумент да вярват в това - миналата година се оказва една от най-успешните за книжния пазар в страната: издателства и разпространители отчитат стабилен ръст на приходите между 10 и 30%.

Големите надежди



за читателски бум бяха попарени от не съвсем професионално проведена кампания и добре познати (вече четени) книги финалисти. Но това са само част от факторите, поради които издатели и разпространители не отчитат особено търсене на заглавията от "Голямото четене". Двете най-големи вериги книжарници в страната - "Хеликон" и "Пингвините", наблюдават съвсем леко увеличен интерес основно към чуждите романи, включени в класацията. Сред по-търсените заглавия са били "Майстора и Маргарита", "Малкият принц", "Властелинът на пръстените", "Пътеводител на галактическия стопаджия", "Граф Монте Кристо". От "Хеликон" допълват, че от българските книги най-купувана е била "Железният светилник".

Светлозар Желев, директор "Книгоиздаване" в издателство "Сиела", е скептичен, че дори "Под игото" ще се продава като топъл хляб след приключването на класацията. "Сиела" преиздава две от книгите, които намериха своето място в топ 12 - "Тютюн" и "Осъдени души" на Димитър Димов. Тяхната инициатива е по повод 100-годишнината от рождението на автора и въпреки че съвпада с периода, в който тече кампанията по БНТ1, Желев не отчита увеличение на продажбите на двете заглавия. Подобни са наблюденията и на повечето издатели, чиито книги са попаднали сред финалистите в инициативата.

Стойо Вартоломеев, управител на издателска къща "Хермес", е един от малцината, които засичат пряк положителен ефект за бизнеса си - увеличаване на продажбите не по-малко от 10-15% по времето, когато започна кампанията (в края на 2008 г.). От 12-те финалисти "Хермес" издават "Под игото" и "Граф Монте Кристо" (част от заглавията се печатат от по повече от едно издателство). Силният край на годината за издателството обаче не е просто



Коледна приказка

и данните го потвърждават. Извън "Голямото четене" хората от бранша отчитат добра 2008 г. за пазара на книги: ръст на продажбите с до 30%, много нови заглавия и една идея по-високи тиражи. По предварителни данни на Народната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" излезлите от печат нови художествени произведения през миналата година са малко над две хиляди, което е увеличение от приблизително 15% спрямо предходната година. Книгоиздателите обясняват, че един добър тираж в България е около 2 хил. копия (при 1500 преди няколко години). Бестселърите излизат между 3 и 5 хил. (с няколко изключения), а един български автор обичайно се издава в 1000 копия. Отличниците в масовия жанр като Паулу Коелю и Джон Гришам стоят зад успеха на издателство "Обсидиан", като романът "Брида" на първия автор достига тираж от 25 хил. бройки. Друг безспорен хит е Стефани Майер, чиито тийнейджърски романи "Здрач" и "Новолуние" ще носят добри продажби на издателство "Егмонд", според представители на сектора. Те сравняват успеха на поредицата с този на "Хари Потър" (също от каталога на "Егмонд").

"Броят книги, които се продават, расте всяка година с 5-7%, а хората, които ги четат, вероятно се увеличават с 10-14%, тъй като всяка закупена книга на практика се чете от поне двама души", твърди д-р Йордан Антов, един от собствениците на издателство "Бард". Средната цена на един роман също нараства плавно и е около 10-12 лв. за издание с меки корици (при 7 до 10 лв. преди няколко години) и около 18-20 лв. с твърди. Информация за обема на пазара на художествена литература няма, но според представителите на сектора през последните 2-3 години се наблюдава една положителна тенденция към вдигане на рейтинга на книгата като ценност. "По мои наблюдения все по-често се търси белетристика - добре разказани истории. Дошло е времето на стойностната литература, а любовните романи и екшъните остават в миналото", казва Димитър Атанасов, търговски директор на книжарници "Пингвините".

Трудни времена

Според част от играчите на пазара на книги първите симптоми на кризата вече се усещат и от този сектор. "Отчитаме спад на продажбите през първите три месеца на тази година спрямо предходната. Според нас 2009 г. ще е по-трудна за бранша", казва Стоил Панайотов, съуправител на книжарници "Хеликон". Наблюденията на Стойо Вартоломеев от "Хермес" са, че издателите леко разреждат програмата и намаляват броя на новите книги, които издават. "В моменти на криза много важно е името на издателя. Едно младо издателство ще пострада повече, защото няма утвърдена публика", твърди Йордан Антов от "Бард".

Друга част от книгоиздателите са по-скоро спокойни и са уверени, че техният бранш няма да бъде от тежко засегнатите. Тъкмо обратното - може да е от печелившите. "Хората със сигурност ще намалят разходите си за нови автомобили или уреди за дома, но те винаги ще имат нужда от храна и забавления. А най-евтините и достъпни забавления в момента са гледането на телевизия и четенето на книги", усмихва се Светлозар Желев от "Сиела".

В книготърговията има два пика - единият е свързан с началото на лятото, когато хората се подготвят за почивките си, а другият е в края на есента преди коледните празници. Собственикът на издателство "Обсидиан" Кристин Василева счита, че най-убедителният показател доколко сериозно ще се отразят финансовите проблеми на хората на пазара на книги лично за тях ще е представянето на най-новата книга на най-успешния им автор Паулу Коелю, което предстои в края на май. "Ако и там се наблюдава спад, значи може би ще ни очаква труден период", казва тя и обяснява, че все пак на издателствата ще им се наложи да съкратят някои разходи. Така например ще си спестят ходенето по семинари и изложения и организирането на скъпи премиери, а и трудно можем да очакваме през тази година да се канят популярни световни автори в България.

Добри новини книгоиздателите очакват от интернет книжарниците и обектите им в търговските центрове тип мол и големите вериги хипермаркети. Онлайн продажбите растат и почти всички издателства ги предлагат, но в сравнение с общия обем все още са много малка част от оборота (грубо около 5%). За сметка на това книжарниците в моловете процъфтяват и се очертават като един от основните двигатели на бизнеса през годината. "В обекта ни в Mall of Sofia има опашки за книги, явление, което почти не сме виждали в България", завършва с усмивка Светлозар Желев от "Сиела".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 5391 прочитания

Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година

Управителят на "Терминал 1" и "Строежа" в интервю за "Капитал" за проблемите, предизвикателствата и бъдещето на нощните клубове и барове

28 май 2020, 5594 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
С детска храна дотук

Депутатите искат аптеките да не продават бебешки млека, каши и пюрета

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10