Красотата ще победи кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Красотата ще победи кризата

Градски вестник

Красотата ще победи кризата

Пазарът на медицинска козметика порасна с 30% за година

Десислава Николова
16004 прочитания

Градски вестник

© Stefan Redel


Всеки втори българин живее с усещането, че има чувствителна кожа. Замърсяванията в големите градове, стресът, слънцето и нездравословната храна наистина "убиват" кожата и клиентите с кожни проблеми са все повече. Затова и продажбите в сектора на медицинската козметика се увеличават, противно на тенденциите в другите сектори на икономиката, и през 2008 г. са достигнали 20 млн. лв.

По най-груби изчисления заедно с продуктите за грижата за лицето и тялото, които се продават в супермаркетите и магазините, парфюмите, дезодорантите и декоративната козметика, пазарът на козметични продукти е надхвърлил 100 млн. лв. през 2008 г. За момента вносителите и търговците не отчитат, а и не очакват някакво свиване на пазара заради световната криза. Продажбите се увеличават и през първото тримесечие на тази година. "До момента по-скоро не усещаме криза. Предполагам, че имаме наистина лоялни клиенти", коментира Вяра Караджова, мениджър "Аптеки" в Beiersdorf - България, която отговаря за продажбите на продукти от марката Eucerin.

Най-бързорастящият сегмент е т.нар. бяла козметика за лице - ръстът на продажбите през миналата година спрямо предишната е 32% по данни на производителите и по данни на "Арома" целият пазар в този продуктов сегмент е 34 млн. лв. Сегментът, който категорично остава незасегнат от кризата, е на т.нар. дермокозметика - марките за чувствителна и проблемна кожа, които се продават само в аптеките. Става въпрос за продуктите на основата на термална вода на световните козметични гиганти - L`Oreal (Vichy и La Roshe-Posay), Beiersdorf (Eucerin), Pierre-Fabre (Avene, Ducray, A-Derma и др.), както и за продукти с фитосъставки (Lierac, Welega, Kloranе и др.), сертифицирана биокозметика и др. На пазара от края на миналата и началото на тази година присъстват и най-големите марки сертифицирана биокозметика Plante system, Planter`s и др., както и козметика във високия ценови сегмент (над 100 лв.) - Filorga, Botoina.

Грижата за чувствителната и алергична кожа е на път да измести от първото място по търсене продуктите срещу стареене. Истински бум през миналата година има в продажбите на продукти при акне - 56% в стойност. Търсят се все повече продукти от по-високия ценови сегмент на базата на термална вода, с растителни и биосъставки.

Без бръчки и с много коса

Купувачите на козметика са предимно жени. "Мъжете ползват по-специфична козметика, когато имат проблем, а не предварително, както жените", коментира Росен Наумов, вносител на марките Mustela, Noviderm, Filorga. Според Нели Николова, директор на Pierre-Fabre за България (Avene, Galenic, Ducray, A-Derma и др.), през последните години мъжете в големите градове са започнали да ползват и козметика против стареене, за хидратация, за около очи, но най-масовият проблем си остава косопадът. Затова и свързаните с него продукти бележат голям ръст в продажбите.

За разлика от мъжете жените полагат солидна грижа за себе си. "Младите купуват леки, хидратиращи кремове според типа кожа. След 30-годишна възраст започва покупката на продукти срещу бръчки, а след 45 - за стягане на кожата", коментира Николай Костов, собственик на аптеки "Ремедиум".

Ако се съди по покупките, много българи са с кожа склонна към омазняване, което се дължи на начина на хранене. "С течение на възрастта от стреса, неправилното третиране, замърсяването кожата може да стане по-суха, смесена, появяват се тъмни кръгове около очите, кожата е отпусната още на 30 години или дори с акне не само във възрастта на пубертета", казва Вяра Кожухарова. "Най-силно е изразено търсенето в грижата за кожата на лицето - има ръст в продуктите за хидратация, подхранване и против стареене", коментира Нели Николова. "При продуктите за тяло въпреки малката база (пазарът е пет пъти по-малък от този за лице) има ръст от 12.5% по данни на ACNielsen. Безспорен лидер са продуктите срещу целулит, против стрии, продукти за стягане и оформяне на бюст", отбелязва Вяра Кожухарова. На второ място по продажби в стойност се нареждат продуктите за чувствителна кожа и при кожни проблеми.

Четири сезона покупки

Има и известна сезонност при купуването на козметика. През пролетта има увеличение в продажбите на кремове за стягане и отслабване, бронзиращите продукти и слънцезащитните кремове. През пролетта и есента - на продукти за акне, през зимата - продукти против стареене. През пролетта и есента се засилва косопадът и търсенето на продукти за този проблем, а зимата е сезон за сухата, чувствителна кожа, обострена от атмосферните влияния. "Постоянни" покупки са дневните, нощните кремове и почистващите серии.

Повече природа

Сред най-търсените в аптеките от години са продуктите на база термална вода, които действат противовъзпалително, хидратиращо и освежаващо. Френските фармацевтични концерни като Pierre-Fabre, L`Oreal и др. имат дългогодишни клинични проучвания за въздействието на водите и специални центрове и клиники, в които тестват продуктите си.

Наблюдава се и тенденция на завръщане към натурални, био- продукти без консерванти. Според "Арома", които от миналата година промотират серията си с органични продукти, е доказано неблагоприятното действие са някои суровини, използвани в масовата козметика като парабени, консерванти и т.н.

Световните тенденции определено сочат драстичен скок в предлагането на биокозметика. "Много от новите продукти на марките са на такава основа, но те са плод на дългогодишни инвестиции в много страни по света, в които се отглеждат растенията. "Продуктите на Кlorane например от години са с гарантиран растителен произход и пълен контрол на цикъла - от засаждането на продуктите, през обработката и извлека на екстракти", коментира Нели Николова. Заради това често пъти растителната козметика е чувствително по-скъпа.

Първата биосертифицирана козметика, която се внася в България, е на френската Plante system. "В България постепенно започват да се оформят биосектори в аптеките, но за съжаление тази козметика заема много малък пазарен дял. Най-търсени засега са продуктите против бръчки и с лифтинг ефект", отбелязва Калоян Николов, чиято фирма "Дермикос" представлява френската компания.

Как се печелят клиенти

Най-големите козметични марки стигат до малките населени места изключително трудно. Аптеките и магазините за селективна козметика са по-скоро в големите градове. Компаниите имат специални изисквания към обектите, в които ще се продават техните продукти. "Големите аптеки вече са се превърнали в здравно-консултативни центрове, в тях работят не само промотъри, а и консултанти, които са част от екипите. На много места има кожни анализатори, правят се тестове, което е свързано с доста високо качество на услугата. Всичко това няма как да се предостави в малко населено място, където няма клиенти", коментира Калоян Николов.

Освен това изискванията на компаниите е да бъдат добре представени - със собствени щандове, тестери и т.н. Така от общо 3700 аптеки медицинска козметика се предлага в около 1000 аптеки, а пълните гами - в около 500 обекта.

Големите компании

По данни на ACNielsen Bulgaria на шест световни концерна се дължат 42% от продажбите на козметични продукти в аптеките и магазините. Това са L`Oreal, Beiersdorf, Henkel, Colgate, Unilever и Procter&Gamble.

Има увеличение и в приходите, и в обема продадени количества (виж таблицата). Търсенето на продукти за около очи се е увеличило с 42% в стойност. Покупките на дневни кремове са нараснали с 22%. Истински бум има в търсенето на продукти за акне - с 37% в сравнение с предишните години, а продажбите в стойност - с 56%. Въпреки че тръгват от много ниска база като потребление, козметичните продукти за млада кожа (до 30-35 години) бележат ръст в стойност от 71%.

Всеки втори българин живее с усещането, че има чувствителна кожа. Замърсяванията в големите градове, стресът, слънцето и нездравословната храна наистина "убиват" кожата и клиентите с кожни проблеми са все повече. Затова и продажбите в сектора на медицинската козметика се увеличават, противно на тенденциите в другите сектори на икономиката, и през 2008 г. са достигнали 20 млн. лв.

По най-груби изчисления заедно с продуктите за грижата за лицето и тялото, които се продават в супермаркетите и магазините, парфюмите, дезодорантите и декоративната козметика, пазарът на козметични продукти е надхвърлил 100 млн. лв. през 2008 г. За момента вносителите и търговците не отчитат, а и не очакват някакво свиване на пазара заради световната криза. Продажбите се увеличават и през първото тримесечие на тази година. "До момента по-скоро не усещаме криза. Предполагам, че имаме наистина лоялни клиенти", коментира Вяра Караджова, мениджър "Аптеки" в Beiersdorf - България, която отговаря за продажбите на продукти от марката Eucerin.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    inochev avatar :-P
    N

    Гледам че съм започнал да се мажа срещу бръчки.Не съм още,мажа се само след бръснене и не всеки път, какви са тези девойки и младежи?

  • 2
    Avatar :-P
    todor_kochev

    Ми много е просто,уважаема Д.Н. - дерматолозите са плътно обхванати от фирмите и в рецептите им масово се предписва *медицинска козметика*.Като получават съответно възнаграждение за това - може да се заинтерисувате за схемите.И даже да го напишете/ако ви позволят/.Впрочем,понятиет *медицинска козметика* не ви ли звучи като *полубременна жена*?

  • 3
    Avatar :-|
    alergi4en = izpatil si

    И аз 6тях леко да се присмивам на понятието медицинска козметика като горния уважаем 4итател, само да не бе6е тази моя новопоявила са слън4ева алергия.Никой не успя да ми постави диагнозата от какво съм то4но алерги4ен, отрових се с лекарстава против алергия, докато не приех факта, 4е софийските улици са потанали в зловреден смог, който под UV-лъ4ите става о6те по-дразне6т и опасен за кожа и о4и.Помогна ми не "просветлението", а едно от тези медицински противослън4еви крем4ета.Няма да правя реклама, за6тото всеки индивидуално трябва да си пробва, едва ли има един продукт, подходя6т за всеки слу4ай.При мене има6е адски много проби-гре6ки-обрив-загуба на пари.

  • 4
    Avatar :-|
    nikicska

    Май платените статий стават все по често явление в "Капитал".
    Лоша работа,скоро ще станете като женско списание....

  • 5
    rosennaumov avatar :-|
    Управител

    Г-н Кочев или който и да сте.
    Това е напълно нормално, дерматолозите да бъдат ухажвани от фирмите. Вече има такова разнообразие от продукти, че най-активните и гъвкави фирми ще печелят най-добре /замислете се, че това се отнася за всеки един продукт, а не само за "медицинската" козметика, което не знаете какво е!/. От друга страна нашите доктори, колкото и комерсиални да са в наши дни, имат мъничко мозък в главата си /все пак са учили някъде към 6 години, а някои и доста повече/ и могат да подберат най-добрите продукти от това, което им се предлага: нали те трябва да ни излекуват? Разбирам, че процесът мислене ви е доста труден, но все пак опитайте и отговорете: ако този доктор не ви разреши проблема /защото пробутва измислен продукт за да вземе комисионна/ вие лично ще се върнете ли при него? Надали. Следващия доктор, моля.

  • 6
    Avatar :-|
    Dichoso y alegre.

    Esta rama es
    hermosa como el
    sueño del sol
    cuando el canto
    regresa regalando
    a la vida una
    dulce memoria
    y una candida
    rima.

    Francesco Sinibaldi

    http://forum.lixium.fr/v-1853016947.htm

  • 7
    rosennaumov avatar :-|
    Управител

    За ваша информация: медицинската козметика е част от общата козметика, която е специлано разрзботена да разреши някакъв проблем. Обикновено последните научни достижения в областта на дерматологията са внедрени именно тук, а не в масовата козметика /оттам и по-високата цена/. За да ви разреши проблема, трябва да да получите подходящата препоръка. Именно затова единственото място където можете да купите медецинска козметика е аптеката, а фармацевта да ви даде необходимата информация за съставки, ефект и т.н.
    Другите 2 подразделения на козметиката са:
    -масова - най-евтина: по супермаркети, пазари, базари и т.н.
    -луксозна - най-скъпа: в луксозните магазини. Голяма част от ефективните съставки при медицинската козметика се използват и тук. Като добавим и името, цената става сериозна.

  • 8
    Avatar :-|
    работник

    по-горните твърдения явно са дадени от потребители нямащи понятие от мед.козметика.Мед.козметик е много близка до медикаментите ,има заболчвания(себорея,атопичен дерматит,купероза и др,) който се лекуват много успешно с тези продукти и един пациент не би могъл да се насочи към тях без помоща на дерматолога.Разбирасе има и продукти за масовия потребител,като хидратиращи кремове и тн,който обаче са пройзведени под строг контрол.От тук идват понятията МЕДИЦИНСКА И КОЗМЕТИКА.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.