Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 24 апр 2009, 15:02, 9639 прочитания

Някой кара колело

Българските производители на велосипеди се възползват от кризата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малкото българско градче Луковит скоро може да заприлича поне малко на Амстердам. Как? Ами ако съгражданите на кмета на 11-хилядния град Петър Нинчев последват призива му да подкарат отново велосипедите си заради финансовата криза. Нинчев защити идеята си с два аргумента - първо, икономиите от гориво ще се отразят добре на всяко домакинство, а колоезденето носи и полза за здравето.

Нинчев не е единственит с подобни идеи. Британската националната асоциация на велосипедистите прогнозира, че заради икономическата криза броят на изминатите километри с колело ще се увеличи с 40%, а британците, които ходят постоянно на работа с велосипеди, през 2009 г ще бъдат с 3.3 милиона повече .

Двойното лице на кризата



Кризата обаче не се отразява еднозначно на производителите и търговците на велосипеди в България. "От една страна, в глобален аспект търсенето на велосипеди наистина се увеличава, но от друга - кризата оказва влияние. Новите клиенти с техните заявки успяват да компенсират фалирали стари такива и други във влошено финансово състояние", твърди Димитър Златанов, управляващ мениджър на "Лидер 96" - Пловдив. "Основният негатив от глобалната криза се изразява във високия курс на долара, по-трудния достъп до финансиране от страна на банките и основно закъснелите плащания от страна на клиенти", обяснява още Златанов. Собственикът на "Веломания" Драгомир Кузов отчита, че свиването на кредитите се отразява на възможностите на производителите за покупка на частите, необходими за сглобяването на велосипедите. Друг проблем е покачването на разходите, смята Кузов. Според него миналогодишният ръст на цените на петрола е повлиял положително на износа поради засиленото търсене на велосипеди от клиенти в Западна Европа. Същевременно обаче високата цена на нефта и металите през цялата 2008 г., както и повишените лихви по кредитите сега, се отразяват негативно на себестойността на произвежданите колела.

"Освен това някои от клиентите ни в ЕС имат проблеми при получаването на кредити от местните банки и финансиране на вноса", казва Кузов. И отчита спад в износа на велосипеди от 10-15% за последните три месеца на годината. "Реализацията на местния пазар се развива обаче по-добре от очаквания с 25-30% ръст за месеците март и април най-вече за големите градове", твърди той.

Според Дарина Тодорова, търговски директор на "Балканвело" - Ловеч, браншът като цяло остава слабо засегнат от световната икономическа криза. Ловешката фирма е отбелязала с около 20% занижени продажби на българския пазар, които обаче се компенсират от завишени поръчки от европейските клиенти. "Голяма част от населението на европейските държави с изградена велоинфраструктура реално заменя автотранспорта с велосипеден в условията на криза, твърди Тодорова. По тези причини запазваме капацитета на производствената си програма и през 2009 г. произвеждаме същите количества велосипеди, както през 2008 г."



Според Димитър Златанов "Лидер 96" е произвела от началото на годината досега около 55 000 велосипеда на приблизителна стойност 9 млн. лева. Спрямо 2008 г. броят на велосипедите е почти същият, но стойността им е нараснала с около 30%. Нарастване на стойността на продадените колелета отчитат и останалите производители. Така например монтанското предприятие "Крос" е произвело през цялата 2007 г. 190 хил. велосипеда на стойност 30 млн. евро. През 2008 г. са били асемблирани 150 хил. колела, но на същата стойност. За първите три месеца на годината фирмата е регистрирала ръст на оборота от 15% спрямо същия период на миналата година. Това не е случайно, а е резултат от преднамерена

Смяна на концепциите в бранша

"България като цяло престана да бъде страна, в която се произвежда евтина продукция", казва търговският директор на "Крос" Стефан Иванов. "Не сме се концентрирали вече върху най-ниския сегмент, напоследък клиентите търсят велосипеди в средния клас", твърди Иванов. Това са продукти на цени между 200 и 1000 евро.

Търсят се и нови възможности за растеж. През 2008 г. "Балканвело" се включва в разработката на велосипед за обществено ползване чрез отдаване под наем в Испания. Партньор в проекта са няколко испански общини, които са въвели системата за наемане на колела. Общината изгражда велопаркинги на всички възлови за транспорта локации в населените места, където срещу минимална такса всеки може да наеме велосипед, с който да се придвижи и върне на същия или друг паркинг. "Този тип "обществени" велосипеди са много по-различни от конвенционалните велосипеди, предназначени за индивидуална употреба", обяснява Дарина Тодорова. Всички части имат допълнителна защита срещу открадване и демонтаж, параметрите за надеждност и издръжливост на компонентите са завишени многократно. Компанията предвижда въвеждане на ново производство на някои видове велосипедни части: рами, вилки, велосипедни алуминиеви джанти, стоманени калници и багажници.

"Въпреки кризата продължаваме инвестирането в нови производства, тъй като вярваме, че с увеличаване на производствените функции се увеличава и нашата конкурентоспособност. Чисто монтажни дейности няма да бъдат достатъчни, за да се задържат пазарните позиции", убедена е Тодорова.

В Монтана пък са започнали експериментално производство на електровелосипеди с литиево-йонни батерии. През тази година се очаква "Крос" да изнесе в Холандия около 1500 подобни електрически колела, като цената им е над 1400 евро. От "Веломания" също смятат, че тенденцията е да се произвеждат велосипеди от по-висок клас, с по-добър дизайн. Драгомир Кузов очаква в страната да се развие търсенето на т.нар. сити велосипед, за по-добра комуникация в града, с автоматични скорости, както и появата на българския пазар на велосипед с помощен електрически двигател.

Колко колела се сглобяват в България

В България има шест компании, които се занимават с асемблиране на велосипеди - "Крос", "Лидер-96", "Макском", "Робифир Байк", "Веломания" и "Балканвело". От браншовата асоциация очакват ръст в производството и потреблението въпреки кризата. През 2008 г. българските производители са сглобили (по предварителни данни) около 500 000 велосипеда, по-голямата част от които за износ.
В доклад на германската изследователска група Lokal Global от 2007 г. се предвиждаше, че преди края на 2010 г. в България ще се сглобяват над милион колела годишно. Въпреки че тази прогноза вероятно няма да се сбъдне заради кризата, производството ще расте. В края на 2007 г. пловдивската фирма "Макском" пусна в експлоатация новата си производствена линия с годишен капацитет от 500 хил. велосипеда, която прави фирмата един от най-големите производители в Европа. Другата пловдивска фирма – "Лидер-96" в момента е към края на своята инвестиция от 3 млн лева в нова производстенна база с капацитет от 150 000 колела годишно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 1430 прочитания

Потребителите стават по-предпазливи в разходите Потребителите стават по-предпазливи в разходите

Проучвания на Broshura.bg и Pragmatica улавят финансови притеснения и по-слаби покупки на техника, дрехи и други

26 мар 2020, 3808 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Водоравно

Продажбите на безалкохолни напитки отчитат малък спад за първото тримесечие

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10