Вече не са лукс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вече не са лукс

&quot;Мобилтел&quot; и &quot;Глобул&quot; ще внасят телефони HTC с операционна система Android.<br />

Вече не са лукс

Следващата битка между "Мобилтел" и "Глобул" ще е за пазара на смартфони. БТК все още играе пас.

Андриан Георгиев
6430 прочитания

&quot;Мобилтел&quot; и &quot;Глобул&quot; ще внасят телефони HTC с операционна система Android.<br />

© HTC


Никой не обича да му се месят в бизнеса. Мобилните оператори са особено ревностни в това отношение. Само вижте какво се случи с иначе незаобиколимия гигант в интернет Google. Apple свали от своя онлайн магазин за мобилни апликации софтуера Google Voice, предназначен за абонатите на нейния смартфон iPhone. Чрез програмата хората могат да говорят евтино през интернет, заобикаляйки тарифния си план, и така спестяват от минутите на телекомите. Причината за отказа? Три букви - AT&T - мобилният оператор, който обслужва ексклузивно абонатите на iPhone в САЩ. Доставчикът не е доволен от конкуренцията на Google Voice. Затова Apple беше принуден да отреже достъпа на хората с iPhone до софтуера. А той има амбициите да промени статуквото в телекомуникациите.

Тази случка от последната седмица показва, че смартфоните се превръщат в общо бойно поле за телекоми, производители на хардуер и интернет/софтуерни компании. Първите искат да задържат приходите си от абонати, а защо не и да ги увеличат. Разработчиците на смартфони се състезават кой ще вложи повече добавена стойност в апаратите си, а софтуерните фирми тепърва навлизат в играта, така че техните продукти ще стават все по-конкурентни и по-ценни. Партньорството между всички играчи е сложно, но изглежда задължително в бъдеще.

Това, което различава смартфоните от всички останали телефони, е именно способността им да работят с по-сложен софтуер. Тук включваме предимно игри и програми за достъп до сайтове като Facebook. Броят на по-сериозните програми за работа със служебни документи обаче също расте. Тенденцията е ясна - по данни на BusinessWeek до няколко години почти 1 млрд. души ще се трудят извън офисите. Тези служители ще се нуждаят от безжични устройства като ултралеки лаптопи и смартфони.

Бойно поле Смартфон

Докато конкуренцията навън се ожесточава, българските оператори едва сега започват да налагат смартфоните извън бизнес сегмента. Обяснението е, че като цяло местният телеком пазар постепенно се засища. Компаниите не постигат същите норми на печалби от гласова телефония като едно време и средният месечен приход от абонат пада (движи се около 12 евро). Затова те са принудени да се насочват към нови ниши. Една от тях е продажбата на смартфони с гарантиран месечен абонамент за интернет. По споразумение между операторите и търговските вериги в началото телекомът поема част от цената на устройството в замяна на месечни сметки в продължение на една или две години. Така клиентите постепенно изплащат пълната стойност на апарата. През 2009 г. почти 90% от продадените мобилни телефони в България са по този модел, твърди Симеон Донев, директор "Продукти и услуги" в БТК.

В световен мащаб смартфоните надигат глава въпреки икономическата криза. Анализаторите на Gartner очакват продажбите на мобилни телефони през 2009 г. да паднат с 4%. През първите три месеца спадът е 8.6%. Но според Gartner също така продажбите на смартфони през 2009 г. ще се повишат с 27%. Ръстът за първото тримесечие вече е 12.7%. Българска статистика обаче за момента няма и данните са разнcопосочни. Любен Тосев, търговски директор на веригата магазини Handy, потвърждава възхода на умните телефони, но само за своята фирма. Петър Петров, търговски мениджър на "Авенир телеком" - България, собственик на Internity, пък отчита спад в продажбите на смартфони.

Българските телекоми (както всички свои колеги по света) все пак осъзнават, че бъдещето им е свързано с мобилния интернет и затова започват да предлагат все повече умни телефони. "Постепенно профилът на смартфона като продукт се измества от луксозно към необходимо благо, макар че този процес очаквано протича по-бавно в България в сравнение с развитите страни", казва Красен Йотов, анализатор в Industry Watch. Все още предлагането на смартфони в България е сравнително ограничено, така че маржовете на печалба от телефони във високия сегмент вероятно са над 50%, изчислява той. Според него с развитието на технологиите и оптимизирането на производствените разходи маржовете на печалба ще се увеличат, или поне ще останат близки до настоящите. Така че пазарът на смартфоните ще става все по-привлекателен.

Умен избор

Основните конкуренти на българския пазар на смартфони (и не само) са iPhone, BlackBerry, няколко модела на Nokia, телефоните с операционна система Windows Mobile и HTC. "Глобул" внася ексклузивно iPhone от четири месеца. От компанията обаче за момента не обявяват колко телефони са пласирали досега. "Мобилтел" и "Глобул" продават BlackBerry, обаче най-вече на бизнес абонати. Останалите модели умни телефони се предлагат от всички телекоми. Засега БТК изостава в предлагането на смартфони. Няма изненада, предвид че нейните услуги са насочени към клиенти с по-ниски доходи, коментират специалисти от бранша.

Най-новите попълнения са устройствата на HTC с операционна система Android, която е продукт на алианс от компании, начело с Google. "Глобул" и "Мобилтел" предлагат HTC Magic, а скоро ще добавят и модела Hero. Как ще повлияе кризата на тези планове? Според Красен Йотов "в България потенциалните купувачи на смартфони са все още в една по-висока категория доходи и може би тяхното потребление (поне засега) е по-слабо засегнато от негативното влияние на финансовата криза". Нищо, че целевата аудитория е ограничена. Освен това мобилните оператори субсидират по-голяма част от стойността на новите модели HTC в сравнение с цените на BlackBerry и iPhone, обясняват търговци на дребно.

iPhone и телефоните HTC с Android дават достъп през мрежата на операторите до портали със софтуер и музика. Българските клиенти на iPhone могат да купуват музика от iTunes и да свалят програми от портала на Apple, казват от "Глобул". От българските смартфони с Android също може да се сваля софтуер за мобилни телефони. До края на годината в България трябва да акостират още модели смартфони, така че по-скоро трябва да сме оптимисти. iPhone пристигна официално в България със закъснение от почти две години. HTC с Android обаче дойде за по-малко от година след официалния пуск в САЩ. Нещата определено започват да се забързват, въпреки че у нас (също със закъснение) започва да върлува криза. Така че когато настъпи истинската безжична онлайн революция, може би страната ни може би вече ще е в крак с тенденциите, а софийската премиера на следващия iPhone ще е едновременно с тази в Лондон или Ню Йорк... Защото въпреки че няколко хиляди българи се сдобиха със смартфона далеч преди официалния му пуск в България, прекалено дългият времеви прозорец задържа пазара назад. Ако трябваше да чакат само няколко месеца, може би нямаше да си правят труда да си го набавят от чужбина.

Никой не обича да му се месят в бизнеса. Мобилните оператори са особено ревностни в това отношение. Само вижте какво се случи с иначе незаобиколимия гигант в интернет Google. Apple свали от своя онлайн магазин за мобилни апликации софтуера Google Voice, предназначен за абонатите на нейния смартфон iPhone. Чрез програмата хората могат да говорят евтино през интернет, заобикаляйки тарифния си план, и така спестяват от минутите на телекомите. Причината за отказа? Три букви - AT&T - мобилният оператор, който обслужва ексклузивно абонатите на iPhone в САЩ. Доставчикът не е доволен от конкуренцията на Google Voice. Затова Apple беше принуден да отреже достъпа на хората с iPhone до софтуера. А той има амбициите да промени статуквото в телекомуникациите.

Тази случка от последната седмица показва, че смартфоните се превръщат в общо бойно поле за телекоми, производители на хардуер и интернет/софтуерни компании. Първите искат да задържат приходите си от абонати, а защо не и да ги увеличат. Разработчиците на смартфони се състезават кой ще вложи повече добавена стойност в апаратите си, а софтуерните фирми тепърва навлизат в играта, така че техните продукти ще стават все по-конкурентни и по-ценни. Партньорството между всички играчи е сложно, но изглежда задължително в бъдеще.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    те

    Тъпо, тъпо.. Андриян.

  • 2
    Avatar :-|
    ПроГСМчик

    Мобилтел и Глобул все са си комбина. За сметка на Вивател и (ама много естествено) на клиентите.

  • 3
    fen avatar :-|
    fen

    тази статия нищо ново не ми казва, сякаш copy&paste от прес-релийзи плюс малко официални сайтове и уикипедия :)
    ниско ниво...

  • 4
    Avatar :-|
    AT&amp;T

    Ами нека от Мобилтел или Глобул да дават неограничени месечни data планове и ще видят как ще им скочат и продажбите на "умни" телефони, а също и останалите приходи. Помислете логично - какво реално се прави на един телефон с достъп до интернет - преглеждане на сайтове, чат, facebook, myspace, twitter и подобни. Това не е толкова стряскащо, защото не реализира много трафик.
    Но разбира се и това, от което много се страхуват мобилните оператори - VOIP било то чрез skype или други подобни. Те това ще им намали сериозно приходите от телефония. В USA въпреки, че плановите им се рекламират като unlimited, винаги си имат лимит (обикновено около 5GB/месец) и ако този лимит се превишава доста често, то просто ви спират услугата :). Там за разлика от България хората действат на принципа по-високи месечни абонаментни такси с включени минути - така си гарантират сигурен месечен доход и не се притесняват дали някой си говори през skype или си ползва безплатните минути, които са платени. Аааа да - там хората предлагат и нещото наречено roll over минути :) Ех кога ли и тук ще се доближим поне малко до тези благини.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK