Малки магазини на големи улици
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малки магазини на големи улици

Наскоро се появи малкият формат на &quot;Пикадили&quot; - &quot;Пикадили експрес&quot;. Един от магазините е на столичната &quot;Христо Белчев&quot;. Преди няколко месеца пък &quot;Ена&quot; отвори обект на бул. &quot;Витоша&quot;<br />

Малки магазини на големи улици

Хранителните вериги навлизат все повече към централните райони

Зорница Маркова
20742 прочитания

Наскоро се появи малкият формат на &quot;Пикадили&quot; - &quot;Пикадили експрес&quot;. Един от магазините е на столичната &quot;Христо Белчев&quot;. Преди няколко месеца пък &quot;Ена&quot; отвори обект на бул. &quot;Витоша&quot;<br />

© Надежда Чипева


Лъскави девойки с напудрени лица и перфектно подредени прически. Години наред това бяха посетителите на един от може би най-известните фризьорски салони на столичния булевард "Витоша" - "Визаж". Той се вписваше в общата среда на най-скъпата улица в града, на която доскоро имаше само луксозни бутици за облекла, магазини за бижута и тук-там някое кафене.

Сега от помещението на бившия фризьорски салон излизат мъже и жени с найлонови пликчета с хляб, мляко и колбаси. Салонът, колкото и необичайно да изглежда, се превърна в магазин за хранителни стоки от веригата "Ена".

Примерът не е изолиран. През последните месеци магазини за бързооборотни стоки се появиха на централни локации и изместиха различни търговци на обувки, дрехи, аптеки. Тенденцията е показателна за една съществена промяна, която се случва в търговията на дребно - активно започва да се развива сегментът на така наречените удобни магазини - малки търговски обекти от една и съща верига, които предлагат асортимент за всекидневни покупки. Нови такива магазини се отварят на най-централните улици в града или в широкия център. Основната причина това да се случва, от една страна, е, че нишата на малките удобни магазини (Convenience Stores) все още предлага възможности за навлизането на нови играчи. Но другата, ключовата предпоставка, е, че с икономическата криза и спада на пазара на имоти търговците все по-лесно намират помещения на приличен наем. Дори и на бул. "Витоша" в София.

Удобни магазини

Класическият формат на удобните магазини са търговски обекти, в които се продават напитки, някои захарни изделия, вестници, малко козметика и сандвичи, може и алкохол и цигари. В САЩ най-известната верига е 7-eleven, която работи и в някои европейски страни. Ако трябва да се потърси аналог в България, това биха били магазинчетата към веригите бензиностанции.

В Европа, а и в България, под удобни магазини са познати и друг тип обекти, наричани още квартални магазини или минимаркети. Те осигуряват на клиентите асортимент за всекидневни покупки - основни храни, бира, безалкохолни, козметика... въобще всичко, което можеш да си купиш на път за вкъщи или в обедната почивка на работа. Още от началото на 90-те години във Великобритания най-голямата британска верига Tesco пусна своя формат "експрес", който днес може да се види и по най-централните улици и булеварди в Лондон.

Именно вторият вид вериги напоследък демонстрират активно развитие в България въпреки икономическата криза. Не че досега не са съществували, напротив. Вериги, които се специализират в нишата на convenience, работят от десетина години в България и най-вече в София. Просто сега използват пазарната ситуация, при която могат да си осигурят терени в централната част на града за ефективен за бизнеса им наем. Освен това като търговци с бързооборотни стоки те имат достъп и до свежи финансови средства, което им дава преимущество пред магазините за дрехи или техника например.

Така освен "Ена" на търговския булевард "Витоша" вече има два нови обекта на "Фамилия" на съвсем централни локации - кръстовището, известно като "Малките 5 кьошета" в София, и на ъгъла на улиците "Гурко" и "Любен Каравелов". "Пикадили" също отвори обект от своя нов формат "Пикадили експрес" пак на една от най-централните улици в града - "Христо Белчев".

"Малките магазини заемат териториите, които не се покриват от супермаркетите и се конкурират със самостоятелните бакалии", коментира Стефан Косев от "Пикадили".

Какво им е удобното

Удобните магазини не са просто умален вариант на по-големите обекти за бързооборотни стоки. За да съществуват успешно, те трябва да са съобразени с няколко основни критерия. Единият от тях е наемът. Именно затова сега, когато наемите падат надолу и наемодателите станаха по-трезви в очакванията си, хранителните магазини настъпват към центъра.

Ако се приеме, че надценката, която търговецът си слага, е средно 20%, то процентът за разходите за наем при хипермаркетите е значително по-малък от този при удобните магазини. В първия случай за наем отиват 2-3% от брутната печалба на търговеца, докато при малките магазини наемът гълта 6-7%, обясняват търговците. Затова собствениците на малки магазини се стремят да съкращават другите разходни пера, като намаляват щандовете за обслужване например и по-този начин плащат по-малко за персонал.

"Повече от 15 евро на кв.м не е ефективен наем за хранителен магазин", коментира Косев. "И все пак всичко е строго индивидуално", обясни той.

Единият от собствениците на "Ена", Спас Спасов, разказа, че магазинът на "Витоша" е експеримент, за да се види как работи хранителен обект в центъра на града. За целта обаче компанията плаща сравнително нисък наем, като част от него е обвързан с печалбата.

Изборът е важен

Другата специфична характеристика на удобните магазини е асортиментът. Той трябва да се състои от точно тези стоки, които са необходими за всекидневна употреба и все пак да има разнообразие. Също така трябва да остава максимално малко "брак".

Не може в един магазин, било то и квартален, да има само един вид хлаб, сирене или мляко, обясни Митко Самоковски - управител в друга верига за малки магазини "Промаркет". Дори и в тях клиентът трябва да има избор, казва той.

Затова трябва да се намери балансът в асортимента. Така например в "Пикадили експрес" има пет вида хляб, докато в големите обекти на фирмата има около 30. Друг пример - в "Промаркет" избягват силно замразените продукти с логиката, че клиентите си купуват от този тип магазини, за да могат веднага да изконсумират покупката.

Освен в асортимента удобните магазини трябва да търсят и баланса в цената. В класическия вариант цените в convenience може да са между 30 и 50% по-високи от тези в супер- и хипермаркетите. Или това поне се случва в западните пазари. Клиентите влизат в Tesco express в Лондон, който се намира точно срещу една от най-натоварените спирки на метрото, Piccadilly Circus, с ясното съзнание, че ще пазаруват много по-скъпо, отколкото в един голям и отдалечен магазин.

В България обаче е трудно да се направи такова ценово разграничение, защото конкуренцията се води и с малките самостоятелни магазини и бакалии, които работят на много ниски маржове или на ръба на данъчните закони. Разликата в цените между малките и големите магазини на "Пикадили" е едва 5-6%, казва Стефан Косев.

Ситуацията е такава, че търговците работят с ниски маржове от около 15-18% (в сравнение с другите европейски страни); трябва да поддържат конкурентни цени; лихвите по кредитите са високи; част от бизнеса не е на светло. Ситуацията на моменти граничи с абсурда, описа пазара друг от собствениците на "Ена", Красимир Иванов.

Затова понякога, когато не се намери балансът между всички фактори (цена, наем, асортимент, локация, добър мениджмънт), бизнесът не е успешен и някои магазини затварят, коментират търговците. Например "Фамилия" изоставя някои свои обекти, отваря други...

Ще отворя тук

Както при всички други магазини, така и при малките, едно от най-важните условия за успех е мястото, където се намира. По думите на Спас Спасов минават няколко месеца, докато един обект се запомни. Според него малкият магазин трябва да е на място, около което има поне 1000 потенциални купувачи. Ако 600 от тях станат постоянни клиенти и правят средна сметка по 10-15 лв., магазинът може да работи ефективно.

За разлика от големите супер- и хипермаркети, малките магазини разчитат на голям брой клиенти, тъй като т.нар. средна кошница (сумата, която всеки клиент прави средно) е малка. Така например при кварталните магазини средната сметка започва от 7-8 лв. и достига 15-20 лв. За сравнение - в един от големите и най-разработените магазини на Metro се прави средна сметка от около 150 лв.

Изборът на локация може да се обуславя от човекопотока, потенциалните клиенти и конкуренцията.

И все по към центъра

Тенденцията за навлизане на малките обекти към централните райони ще продължи и занапред и нишата на удобните магазини ще продължи да се насища, макар и с бавни темпове. Собственикът на "Промаркет" Митко Самоковски обяви, че до края на годината веригата ще отвори пет нови магазина, като повечето от тях са в широкия център. Другият фокус на удобните магазини е към районите с платежоспособно население. "Ена" например планира 4 нови обекта главно в райони с новопостроени комплекси и сгради. Има разлика в покупките, които се правят в кварталите "Надежда" и в "Младост" в София, каза Спасов.

Удобният формат обаче не остава запазена марка само за тези, които от самото начало са се концентрирали върху него. Така както "Пикадили" отвори първите си малки обекти с подмарката "Експрес" и планира да се развива в тази ниша, така и други търговци със супер- и хипермаркети предвиждат да слязат в центъра. Тази стратегия все по-отчетливо следва BILLA, която през първите години на работата си в България изграждаше големи търговски обекти често в края на градовете. После намали формата и накрая влезе и в подблоковите пространства.

И не само. Преди години от подлеза при Софийския университет нощем изскачаха развеселени младежи и девойки, които до светло се забавляваха в небезизвестната дискотека "Спартакус". Не след дълго оттам ще излизат мъже и жени с найлонови торбички с хляб, мляко и колбаси. И там ще има магазин за хранителни стоки. На BILLA.

Фотограф: Капитал
Автор: Капитал

Лъскави девойки с напудрени лица и перфектно подредени прически. Години наред това бяха посетителите на един от може би най-известните фризьорски салони на столичния булевард "Витоша" - "Визаж". Той се вписваше в общата среда на най-скъпата улица в града, на която доскоро имаше само луксозни бутици за облекла, магазини за бижута и тук-там някое кафене.

Сега от помещението на бившия фризьорски салон излизат мъже и жени с найлонови пликчета с хляб, мляко и колбаси. Салонът, колкото и необичайно да изглежда, се превърна в магазин за хранителни стоки от веригата "Ена".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    Мунчо

    Най-обичам всичко да ми е под ръка. От леглото да прескоча до магазина, а след това до WC-то.

  • бесен

    "...малкият магазин трябва да е на място, около което има поне 1000 потенциални купувачи. Ако 600 от тях станат постоянни клиенти и правят средна сметка по 10-15 лв., магазинът може да работи ефективно." - това оборот на ден ли е? Не виждам как със доход 500лв. да ти оставям 400-450лв. в бакалницата. Шушулов пък ни убеждава как парното било най-евтиния вариант и 400лв. не са много за отоплението на един апартамент. Един друг малоумник - шеф на вносителите на нови коли се изказа преди време, че българина е прост човек, защото купува трошки, а не кола на изплащане. Ако трябва да се съобразя с тези тримцата, се оказва че средната заплата в БГ(без София) трябва да е 1500лв. ....

  • 3
    Avatar :-|
    ..

    това за центъра са глупости.. просто вече никой не иска да живее в този бардак наречен "старата софия"
    то е толкова тъпо, мръсно, неудобно, задушно, претоварено и шумно, че нормалните се изнесоха. центъра запада, наемите паднаха и ето отварят бакалия на пъпа на софия
    скоро ще се изнесат, защото освен месните, никой няма да пазарува, а там профила на клиентите е: много, ама много претенциозни, та чак нищо не купуват
    реститтутки някакви.
    аз съм по-доволен от билата в дружба... нещо в нашият квартал започна много да се напада от разни марки и фирми... защото не е застроен, просторно е и връзката с останалият свят е по 3 лентови платна във всяка посока. няма дръг квартал с вътрешна улица с 6 платна.. само паркова зона няма, ама то само главоболия-да я защитават докато я изсичат...
    та по темата - малките магазини на витошкаса бившите клек шопове, поизлъскани

  • 4
    Avatar :-|
    humbolt

    Съгласен съм с изцяло с мнението на №3. Публична тайна е, че голяма част от топ-магазините по Витошка, в които месечно влизаха по десетина клиента, бяха и си остават перачници за парите от хероина и контрабандата. При високите цени на наемите някои от нормалните магазини не издържаха на кризата и затвориха. В момента хранителните вериги се пробват но едва ли ще отбележат трайно присъствие там. По две причини:
    1. В центъра са съсредоточени много административни сгради, офиси и магазини а живеещите там непрекъснато намаляват.
    2. При тази криза с паркирането, работещите в центъра едва ли биха мъкнали покупките си до колите на 300-400 метра и вероятно ще продължат да пазаруват от кварталните си магазини с по-голям избор и на по-ниска цена.

  • 5
    vladimiryosifov avatar :-|
    Владимир Йосифов


    Това е страхотно предизвикателство.
    Много съм любопитен ще перат или ще разработват
    ---
    http://svejo.net/home/link_summary/360590-KOMPANII-Malki-magazini-na-golemi-ulici-Hranitelnite-verigi-navlizat-vse-poveche-kum-centralnite-raioni-Kapital?feature=6

  • 6
    Avatar :-|
    купувач

    тези магазини биха могли да работят дори и на загуба, защото имат зад себе си големи вериги. може би и това ще се превърне в нещо като форма на престиж или рекламна стратегия за тези вериги - да имат свой магазин на "Витошка" - така че нищо ново... как ли обаче ще отвърнат на удара бакалийките наоколо... :)

    интересна статия за това ново явление - един глас и от мен на оранжевия бутон над заглавието

  • 7
    Avatar :-|
    bash ot center-a na Sofia

    Като живее6т на Вито6ка мога само да кажа, 4е в центъра от години липсват нормални магазини за хранителни стоки, да не говорим за плод и зелен4ук.Не може само да се раз4ита на пазара в Била/Хит веднъж седми4но /с кола/, а после да се 4уди6 откъде то4но да си купи6 хляб ина4е.Така 4е появата на такива средни по големина супермаркт4ета си бе6е необходимост, а не лигав6тина.
    Освен това съм сигурен, 4е от околните офиси няма да имат ни6то против да си разнообразят обедното менü.Няма да си мъкнат диети4ното кисело мляко от вкъ6ти, няма да пла6тат надценки на захарните изделия, които са неизбежни в околните алкохоло-цигарени-кафе в 4ували-капан4ета.

  • 8
    Avatar :-|
    D.euidko,fl

    До скоро живеех на Патриарха, почти до кръстовището с Витошка. Един от големите проблеми, наред с паркирането и шума беше пазаруването на елементарни ежедневно необходими хранителни стоки. Бумът на лъскавите парвенюшки магазини за новозабогатели простаци остави центъра на столицата без хлебарници и бакалии, да не говорим, че стана напълно невъзможно да си купиш домати в махалата. Завръщането на хранителните магазини в центъра говори, че простаците малко по малко започвот да отстъпват. Да йБоже това да е начало на постеренно завръщане към човешкия облиг на София.
    Иначе аз от няколко години живея на чист въздух, наблизо до София. И нямам никакво намерение да се връщам. Това повече не е моят град. Нека свирепите селяндури се порадват, че са станали столичани...

  • 9
    Avatar :-|
    Проф. Др. Др. Всичкознаико

    Na mnenieto na "Muncho" (Nr.1) sam....

  • 10
    vladimiryosifov avatar :-|
    Владимир Йосифов

    В центъра на София ме изненадват много нови магазини
    ---
    http://vladimirproperty.com/component/option,com_hotproperty/task,view/id,565/Itemid,110/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK