Преди месомелачката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преди месомелачката

Продажбите са най-силни през пролетта и около новогодишните празници<br />

Преди месомелачката

Това лято пазарът на колбаси бележи спад от над 15%

Мара Георгиева, Бойчо Попов
4839 прочитания

Продажбите са най-силни през пролетта и около новогодишните празници<br />

© Надежда Чипева


Под огромно напрежение. Така работят месопреработвателните фирми в страната от няколко месеца насам. Причината – Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ има претенции към 92 проекта на предприятия от сектора, реализирани с подкрепата на програма САПАРД. Текат прокурорски проверки и при доказани нарушения собствениците на фирми ще трябва да върнат взетите европейски пари. Тези трудности засега не се отразяват пряко на пазара на местни продукти, твърдят компаниите от бранша. Според тях факторът, който определя намалялото търсене, е кризата.

Не е заради САПАРД

"Продажбите на месо и месни продукти са нормални за летен сезон, в който хората се изтеглят от големите градове и отиват в отпуск, а мнозина напускат и страната", отбелязва Атанас Янев, съсобственик на "Браво" - София. Според него спадът в продажбите е около 15-20% в сравнение с миналото лято, когато секторът отбелязал над 10% ръст.

Всеобщото мнение на месопреработвателите е, че понижението няма връзка с проблемите по САПАРД. "Мнозина не искат да си признаят, но икономическа криза има. И намалялото потребление е следствие от тази криза", коментира Янев. Според него заради слабия туристически сезон потреблението на колбаси по морето бележи даже по-голям спад – около 30-40%.

Подобно е мнението на съсобственика на "Тандем", Кирил Вътев. Според него намалението е нормално за летния сезон и за времена на глобална криза. И не е свързано с атаката срещу бранша по линия на субсидиите по САПАРД. Той допълва, че фирмите продължават да работят както досега. "Тандем" е една от големите фирми в бранша, която никога не е кандидатствала за субсидии по европейски програми, така че няма как да страда от проблемите около САПАРД.

Сезонът диктува продажбите

Пазарът е чувствителен и се влияе силно от сезоните. Лятото не е показателно за потреблението на колбаси. Това е време, когато хората наблягат на плодовете и зеленчуците и по-малко на месо, твърди Вътев.

Продажбите се засилват през пролетта, особено около абитуриентските балове. Около Коледа и Нова година независимо от сметките за отопление хората също са склонни да харчат повече. Тогава е времето на традиционните сурово-сушени колбаси – луканка, суджук, филе, пастърма, и техните покупки скачат значително.

Към момента на пазара се предлагат над 100 вида български изделия от месо. А по експертни оценки в страната се изяждат между 450 и 500 т колбаси на ден. Вероятно пазарът е по-голям, тъй като в тези данни не влизат количествата, предназначени за заведения за хранене

Кризата обаче диктува и други предпочитания - на по-ниски цени. "Не сме регистрирали спад в потреблението на месо и месни продукти. Но се забелязва преориентиране на потребителите към по-ниския ценови сегмент", казва Диана Славкова, директор маркетинг и продажби на "Белла България". Според нея месопреработвателният сектор "е един от най-стабилните в период на икономически сътресения".

Преработватели смятат, че пазарът може да расте още, но не точно сега. "България е на 14-о място в Европа по годишна консумация на месо и месни продукти с 30 кг на глава от населението. А в Европейския съюз консумацията достига 60 кг на глава от населението", посочва Светла Чамова, изпълнителен директор на Асоциацията на месопреработвателите. По експертни оценки на браншовата асоциация производството на месни продукти в страната сега е около 100-120 хил. тона годишно.

Есенно отсяване

Растежът обаче би бил възможен, ако кризата отмине и ако част от фирмите в бранша не фалират заради субсидиите, които трябва да бъдат върнати на Брюксел. Засега сумата за връщане е около 62 млн. лв. главници и около 5-6 млн. лв. лихви, които се начисляват от момента на усвояване на средствата. На толкова възлиза финансирането по 92 проекта по САПАРД, включени в списъка на ОЛАФ. На 1 октомври изтича тримесечният срок, в който трябва да приключат допълнителните проверки. В седемдневен срок фирмите ще трябва доброволно да изплатят парите. Ако това не стане, се задейства съдебна процедура – изпълнителен лист. Първоначално в списъка фигурираха 98 проекта, от тях бяха извадени 15 проекта и добавени нови 9. Фирмите, които стоят зад тези проекти, са заподозрени в източване на средства по програмата – главно чрез доставки на техника на завишени цени.

Според запознати от тези санкции силно ще пострадат и големи фирми в хранително-вкусовия сектор. Длъжниците ще са затруднени не само от възстановяването на парите, но и от краткия срок, в който трябва да направят това. Очакват се масови фалити, в резултат на което поне за кратък период силно ще намалее предлагането на месни продукти. Производители са на мнение, че на пазара ще навлязат и чужди фирми - те ще изкупят производствените бази на ниски цени и ще се опитат да завладеят част от опразнения пазар.

Под огромно напрежение. Така работят месопреработвателните фирми в страната от няколко месеца насам. Причината – Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ има претенции към 92 проекта на предприятия от сектора, реализирани с подкрепата на програма САПАРД. Текат прокурорски проверки и при доказани нарушения собствениците на фирми ще трябва да върнат взетите европейски пари. Тези трудности засега не се отразяват пряко на пазара на местни продукти, твърдят компаниите от бранша. Според тях факторът, който определя намалялото търсене, е кризата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    перпетуум мобиле

    "Към момента на пазара се предлагат над 100 вида български изделия от месо." Не е въпрос само на криза или прокурорски проверки по САПАРД. Има голям проблем в това какво всъщност съдържат българските изделия "от месо". Хората се ориентират към продукти с по-ясно съдържание. И тенденцията не е свързана само със сезона.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.