С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
45 13 ное 2009, 12:59, 8297 прочитания

Милиони за грипа

Продажбите на антивирусни лекарства растат с хиляди проценти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пикът на грипната истерия изви в аптеките дълги опашки от клиенти, които искаха да си купят два антивирусни препарата - тамифлу и реленца.
Причината за масовото издирване на едно от двете лекарства е, че те са препоръчани от Световната здравна организация като най-ефикасното лечение от новия грипен вирус и повечето пациенти предпочитаха да се запасят. Така производителите на двата медикамента отчетоха рекорден ръст на продажбите, при условие че не успяха да задоволят цялото търсене.

Малко неочаквано стойността на продажбите на останалите продукти, които подпомагат лечението при грип, не бележат такива зашеметяващи ръстове - продадените разтворими топли напитки при простуда са с общ ръст от едва 2% през септември в сравнение с преди година. При продуктите срещу температура и настинка на хапчета има само един забележителен ръст - с 29 000% - на ацетилин.
Само до края на септември българите са потребили медикаменти за 16 млн. лв., а пикът започна точно тогава. Фармацевтичните компании имат брутна печалба при продажбите на такъв тип лекарства от около 20-30%, изчисляват представители на сектора. От тази сума най-голяма част отива за маркетинг и реклама.

Антивирусни рекорди


Ръстът в продажбите само на медикамента на GlaxoSmithKlinе реленца е със зашеметяващите 1 081 753%  за януари - септември спрямо същия период на 2008 г., докато производителят на тамифлу Roche се представя с далеч "по-скромния" петцифрен ръст от 14 347% (виж таблицата). Според прогнозите на доставчика на данни за фармацевтичния сектор IMS Health пикът на покупките е през октомври, така че се очакват още по-големи числа.
Информацията от самите компании потвърждава очакванията: през октомври само продажбите в аптеките на тамифлу са скочили четворно - от 3000 на 12 хил. опаковки, а на реленца - от 139 на 5 хил. опаковки. В тези числа не влизат поръчаните от държавата количества за болниците, на които се дължат феноменалните ръстове до септември.

Какви са нормите на печалба при тези медикаменти е търговска тайна, но цените им са строго регулирани от държавата. През тази година допълнително бяха намалени – от над 50 лв. за продукта на Roche до 37-38 лв. за опаковка. Продуктът на GSK също се продава за над 37 лв. по цени на дребно в аптеките, докато през миналата година цената му беше 52.38 лв.

Всички рекорди при продажбите се случват при стотици отговори "няма" и "свършиха" в аптеките. Причината е, че двата препарата се продават по договори първо на правителството за попълване на резерва на пандемичния комитет и едва при свободни количества – в аптеките. Освен това от клиентите се изисква да имат рецепта. В болниците пациентите също могат да получат безплатно антивирусен препарат, но само ако са доказано болни. Нищо че продуктите имат и профилактично действие.



Резервът на държавата обаче бързо се топи. През предишните две години правителството беше купило количества от продукта на Roche, който помага и срещу птичи грип. През юни тази година запасите се попълниха с 60 хил. опаковки от техния продукт и 47 хил. от този на Glaxo. През следващата седмица се очаква нова обществена поръчка за 150 хил. опаковки от продукта на Glaxo и 200 хил. от медикамента на Roche.

"Докато има неизпълнени държавни поръчки, не можем да доставяме нови количества на свободния пазар, защото обслужваме пандемичните планове на правителствата с приоритет, тъй като това е ситуация отнационално значение", коментира Илиана Паунова, директор на GlaxoSmithKlinе (GSK) за България.
"Ръстът се дължи на държавните поръчки, продиктувани от препоръки на световните здравни институции за противодействие на пандемиите от свински грип. На това се дължат и покупките в аптеките. Вярно е, че производителите работят с лекарите за правилното изписване на продуктите, но това са медикаменти с доказан ефект, които се продават от само себе си", коментира Кунчо Трифонов, регионален мениджър на световната анализаторска компания за фармацевтичния пазар IMS Health.
Производителите компенсираха намалената цена с увеличен оборот. Освен това вече не преодставят отстъпки от цената към дистрибуторите за големите поръчки. Част от търговците на едро се възползваха от истерията и продаваха медикаментите само в пакет с други продукти срещу грип.
 
Ваксина със закъснение

Подобен ръст можеше да има и при ваксините срещу новия грипен вирус. Но няма, защото в България все още няма внос. Световните производители регистрираха продуктите си за употреба в Европейския съюз през октомври и в момента правителствата, които първи бяха сключили договори за покупка, провеждат кампании. Разбира се, те също не минават безпрепятствено. Заради страничните ефекти част от правителствата отказват масовото им използване, преди да се проследи за по-дълъг период от време ефектът на съответната ваксина.

Българските доставки вероятно ще пристигнат в края на годината и според производителите евентуалната ваксинация ще предотврати усложнения при заразяване с новия вирус при следващата вълна на епидемията, която се очаква през януари-февруари.
В същото време продажбите на сезонните противогрипни ваксини бележат спад, защото не "работят" срещу свинския вирус.

Като всяка зима

В цялата група медикаменти би трябвало да има един сегмент, в който търсенето да няма проблем – това са противогрипните медикаменти без рецепта – за понижаване на температура, разтворими напитки и за лечение на кашлица. Септемврийският ръст е от 2%, но се очаква само плавното му нарастване.
На пръв поглед тези продукти са лесно достъпни, защото не се изписват от лекар и продажбите им би трябвало да бележат ръст, съизмерим с този на антивирусните препарати.

Но проблемът на този сегмент е друг и се нарича… залежала стока. През миналия септември аптеките заредиха необходимите за зимния сезон количества от разтворими топли напитки. Оказа се, че заради липсата на епидемия те просто залежават и бяха продадени едва в средата на тази година. Именно затова през септември аптеките бяха по-предпазливи в поръчките.

По думите на Цветанка Николова от "Нобел фарма", производител на най-продаваното разтворимо лекарство при простуда Tylol Hot, продажбите са малко по-ниски не само заради притеснението от презареждането през миналата година, а и заради това, че покрай кризата дистрибуторите почти не предлагат на аптеките отложено плащане. Самите аптеки пък намаляват и като брой, а някои от тях свиват поръчките до това, което ще се продаде за няколко дни.

От друга страна, фармацевтичните компанииподкрепят продуктите си с масирани рекламни и маркетингови активности в аптеките и при лекари през месеците януари - март и октомври - декември. Основният канал за реклама е телевизията, където се насочват средно 97-99% от бюджетите. Продуктите с най-силна медийна подкрепа и най-много активни марки са разтворимите напитки. Бюджетът на най-продаваната марка Tylol Hot e 1.8 млн. лв. през 2008 г., нейните конкуренти Coldrex и Aspirin C са с бюджети от по 1.3 млн. лв. без отстъпките по данни на медийната агенция UniversalMcCann. Според прогнозите през следващите месеци се очаква още по-засилена реклама в сравнение с 2008 г., като рекламното времеще се увеличи с 10-20%. Като цяло вложените в медии бюджети са близки до миналогодишните заради намалените цени за реклама в телевизиите. В резултат и на рекламната си кампания продажбите на ацетилин например са нараснали от 1000 опаковки през миналия октомври на 30 хил. през 2009 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 1003 прочитания

През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите

Очаква се нов прием по мярката за "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони

24 фев 2020, 597 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Предай нататък

Как веригите ще преотдават марката си

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10