Милиони за грипа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Милиони за грипа

Милиони за грипа

Продажбите на антивирусни лекарства растат с хиляди проценти

Десислава Николова
8562 прочитания

© Shutterstock


Пикът на грипната истерия изви в аптеките дълги опашки от клиенти, които искаха да си купят два антивирусни препарата - тамифлу и реленца.

Причината за масовото издирване на едно от двете лекарства е, че те са препоръчани от Световната здравна организация като най-ефикасното лечение от новия грипен вирус и повечето пациенти предпочитаха да се запасят. Така производителите на двата медикамента отчетоха рекорден ръст на продажбите, при условие че не успяха да задоволят цялото търсене.

Малко неочаквано стойността на продажбите на останалите продукти, които подпомагат лечението при грип, не бележат такива зашеметяващи ръстове - продадените разтворими топли напитки при простуда са с общ ръст от едва 2% през септември в сравнение с преди година. При продуктите срещу температура и настинка на хапчета има само един забележителен ръст - с 29 000% - на ацетилин.

Само до края на септември българите са потребили медикаменти за 16 млн. лв., а пикът започна точно тогава. Фармацевтичните компании имат брутна печалба при продажбите на такъв тип лекарства от около 20-30%, изчисляват представители на сектора. От тази сума най-голяма част отива за маркетинг и реклама.

Антивирусни рекорди

Ръстът в продажбите само на медикамента на GlaxoSmithKlinе реленца е със зашеметяващите 1 081 753%  за януари - септември спрямо същия период на 2008 г., докато производителят на тамифлу Roche се представя с далеч "по-скромния" петцифрен ръст от 14 347% (виж таблицата). Според прогнозите на доставчика на данни за фармацевтичния сектор IMS Health пикът на покупките е през октомври, така че се очакват още по-големи числа.

Информацията от самите компании потвърждава очакванията: през октомври само продажбите в аптеките на тамифлу са скочили четворно - от 3000 на 12 хил. опаковки, а на реленца - от 139 на 5 хил. опаковки. В тези числа не влизат поръчаните от държавата количества за болниците, на които се дължат феноменалните ръстове до септември.

Какви са нормите на печалба при тези медикаменти е търговска тайна, но цените им са строго регулирани от държавата. През тази година допълнително бяха намалени – от над 50 лв. за продукта на Roche до 37-38 лв. за опаковка. Продуктът на GSK също се продава за над 37 лв. по цени на дребно в аптеките, докато през миналата година цената му беше 52.38 лв.

Всички рекорди при продажбите се случват при стотици отговори "няма" и "свършиха" в аптеките. Причината е, че двата препарата се продават по договори първо на правителството за попълване на резерва на пандемичния комитет и едва при свободни количества – в аптеките. Освен това от клиентите се изисква да имат рецепта. В болниците пациентите също могат да получат безплатно антивирусен препарат, но само ако са доказано болни. Нищо че продуктите имат и профилактично действие.

Резервът на държавата обаче бързо се топи. През предишните две години правителството беше купило количества от продукта на Roche, който помага и срещу птичи грип. През юни тази година запасите се попълниха с 60 хил. опаковки от техния продукт и 47 хил. от този на Glaxo. През следващата седмица се очаква нова обществена поръчка за 150 хил. опаковки от продукта на Glaxo и 200 хил. от медикамента на Roche.

"Докато има неизпълнени държавни поръчки, не можем да доставяме нови количества на свободния пазар, защото обслужваме пандемичните планове на правителствата с приоритет, тъй като това е ситуация отнационално значение", коментира Илиана Паунова, директор на GlaxoSmithKlinе (GSK) за България.

"Ръстът се дължи на държавните поръчки, продиктувани от препоръки на световните здравни институции за противодействие на пандемиите от свински грип. На това се дължат и покупките в аптеките. Вярно е, че производителите работят с лекарите за правилното изписване на продуктите, но това са медикаменти с доказан ефект, които се продават от само себе си", коментира Кунчо Трифонов, регионален мениджър на световната анализаторска компания за фармацевтичния пазар IMS Health.

Производителите компенсираха намалената цена с увеличен оборот. Освен това вече не преодставят отстъпки от цената към дистрибуторите за големите поръчки. Част от търговците на едро се възползваха от истерията и продаваха медикаментите само в пакет с други продукти срещу грип.

Ваксина със закъснение

Подобен ръст можеше да има и при ваксините срещу новия грипен вирус. Но няма, защото в България все още няма внос. Световните производители регистрираха продуктите си за употреба в Европейския съюз през октомври и в момента правителствата, които първи бяха сключили договори за покупка, провеждат кампании. Разбира се, те също не минават безпрепятствено. Заради страничните ефекти част от правителствата отказват масовото им използване, преди да се проследи за по-дълъг период от време ефектът на съответната ваксина.

Българските доставки вероятно ще пристигнат в края на годината и според производителите евентуалната ваксинация ще предотврати усложнения при заразяване с новия вирус при следващата вълна на епидемията, която се очаква през януари-февруари.

В същото време продажбите на сезонните противогрипни ваксини бележат спад, защото не "работят" срещу свинския вирус.

Като всяка зима

В цялата група медикаменти би трябвало да има един сегмент, в който търсенето да няма проблем – това са противогрипните медикаменти без рецепта – за понижаване на температура, разтворими напитки и за лечение на кашлица. Септемврийският ръст е от 2%, но се очаква само плавното му нарастване.

На пръв поглед тези продукти са лесно достъпни, защото не се изписват от лекар и продажбите им би трябвало да бележат ръст, съизмерим с този на антивирусните препарати.

Но проблемът на този сегмент е друг и се нарича… залежала стока. През миналия септември аптеките заредиха необходимите за зимния сезон количества от разтворими топли напитки. Оказа се, че заради липсата на епидемия те просто залежават и бяха продадени едва в средата на тази година. Именно затова през септември аптеките бяха по-предпазливи в поръчките.

По думите на Цветанка Николова от "Нобел фарма", производител на най-продаваното разтворимо лекарство при простуда Tylol Hot, продажбите са малко по-ниски не само заради притеснението от презареждането през миналата година, а и заради това, че покрай кризата дистрибуторите почти не предлагат на аптеките отложено плащане. Самите аптеки пък намаляват и като брой, а някои от тях свиват поръчките до това, което ще се продаде за няколко дни.

От друга страна, фармацевтичните компанииподкрепят продуктите си с масирани рекламни и маркетингови активности в аптеките и при лекари през месеците януари - март и октомври - декември. Основният канал за реклама е телевизията, където се насочват средно 97-99% от бюджетите. Продуктите с най-силна медийна подкрепа и най-много активни марки са разтворимите напитки. Бюджетът на най-продаваната марка Tylol Hot e 1.8 млн. лв. през 2008 г., нейните конкуренти Coldrex и Aspirin C са с бюджети от по 1.3 млн. лв. без отстъпките по данни на медийната агенция UniversalMcCann. Според прогнозите през следващите месеци се очаква още по-засилена реклама в сравнение с 2008 г., като рекламното времеще се увеличи с 10-20%. Като цяло вложените в медии бюджети са близки до миналогодишните заради намалените цени за реклама в телевизиите. В резултат и на рекламната си кампания продажбите на ацетилин например са нараснали от 1000 опаковки през миналия октомври на 30 хил. през 2009 г.

Автор: Капитал

Пикът на грипната истерия изви в аптеките дълги опашки от клиенти, които искаха да си купят два антивирусни препарата - тамифлу и реленца.

Причината за масовото издирване на едно от двете лекарства е, че те са препоръчани от Световната здравна организация като най-ефикасното лечение от новия грипен вирус и повечето пациенти предпочитаха да се запасят. Така производителите на двата медикамента отчетоха рекорден ръст на продажбите, при условие че не успяха да задоволят цялото търсене.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

45 коментара
  • лекар

    И после с какви очи този здравен министър ще се изправи пред нас и ще каже, че няма пари за заплати или че трябва да съкращава т.нар."преструктурира" болници? Знаете ли, че доставените количества тамифлу и реленца от МЗ не могат да се използват за профилактика, включително и на медицинския персонал, работещ със заразните пациенти? По-тъпо и по-скъпо решение не можеше да се намери! И на малките деца е ясно, че имунизацията и профилактиката са най-ефективното и най-евтиното решение! Медицината е бизнес, но кой позволява да печелят само големите фармацевтични акули?

  • 2
    t avatar :-|
    т

    Ами то това си беше целта с цялата истерия със свинския грип. Фармацевтичните компании искат да продават, международните и местните власти им правят безплатна (поне официално) рекламна кампания и продажбите растат. Като се има предвид, че по-голяма част от печалбата нормално отива за реклама и маркетинг (а в случая е ненужен), изводът е да инвестирате парите си във фармацевтични компании (докато не се спука някой фармацевтичен балон). И така до края на света.

  • 3
    Avatar :-?
    Stew

    Бях пратил имейл на авторката с иформация http://theflucase.com/

    относно страничните ефекти от ваксините на Бакстер, но нито една медиа в Българаия не иска да оповести реални факти около съмнителната репутация на съответната фирма...?!?!

  • 4
    Avatar :-?
    Stew

    И още нещо:

    След като сте подписали:

    "5. ОБЩЕСТВЕН ИНТЕРЕС

    5.1. Нарушаването на условията на този Кодекс може да бъде оправдано, само ако се докаже недвусмислено, че е било в обществен интерес.

    5.2. По смисъла на този кодекс информацията "в обществен интерес" не бива да се обърква с информацията, която е "интересна на обществото"

    5.3. Една публикация е "в обществен интерес", само когато:

    Е в защита на здравето, безопасността и сигурността;

    Съдейства за предотвратяване и разкриване на тежки престъпления и злоупотреба с власт;

    Предпазва обществото от опасността да бъде сериозно заблуждавано"



    и най-вече :
    "Предпазва обществото от опасността да бъде сериозно заблуждавано"

    Не смятате ли че е редно да предпазите обществото?

  • 5
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Всичко това вече сме го виждали - птичи грип,луда крава,свински грип,а утре кой знае - я грип от насекоми,я от гризачи...Машината за пари се върти,а наивниците сме всички ние и вярваме ли,вярваме...

  • 6
    Avatar :-|
  • 7
    Avatar :-|
    Стоян

    Медицината и Фармацефтиката са бизнес сигурно от както ги има непечатените хартиики с цифрички.
    Да не говорим, че се измислят решения(лекарства) евтини и ефикасни които лекуват (ЛЕКУВАТ повтарям), но никой няма интерес да ги произвежда, отделно, че излекувания пациент не носи ник'ва печалба. Абе дъжът ни като наркомани нуждаещи се от съответно лекарство.

  • 8
    hrisi avatar :-?
    Хриси

    Само мен ли ме притеснява следното изречение: "Нищо че продуктите имат и профилактично действие."?
    Защото медицинските власти обясняват, че тези лекарства не трябва да се пият превантивно, тъй като ще доведат до мутации и резистентност на вируса.
    А в тази статия ни се втълпява, че трябва да гълтаме хаповете превантивно.

    И другото изречение, което ме хвърля в смут: "Българските доставки вероятно ще пристигнат в края на годината и според производителите евентуалната ваксинация ще предотврати усложнения при заразяване с новия вирус при следващата вълна на епидемията, която се очаква през януари-февруари."

    Отново здравните власти твърдят, че следва епидемия от обичайните щамове, след като тази отшуми.

    Аз не си падам по теории за конспирация, но цялата тази статия предизвиква твърде много въпроси.

  • 9
    Avatar :-|
    koko

    До коментар [#8] от "Хриси":

    А ти защо приемаш, че авторът знае всичко или източниците на автора знаят всичко? Защо приемаш, че това, което казва е 100% истина? Човек може да греши и неумишлено.

  • 10
    Avatar :-P
    Stoiank

    Е крайно време е от Glaxo Smith Klinе и Roche да пуснат по една страница реклама в Капитал иначе и другата седмица пак ще се занимаваме с този грип.
    Не че ми се чете за супербатман, ама все пак е весело.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK