Хапче "Печалба"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хапче "Печалба"

Хапче "Печалба"

Фармацевтичният пазар бележи неочаквано висок ръст от 8% през миналата година

Десислава Николова
8851 прочитания

© Shutterstock


Статистиките, докладите и изследванията са единодушни - българите са едни от най-боледуващите европейци. Нещо повече – те са и пациентите, принудени да отделят най-много лични средства за здраве и за лекарства - около 3 млрд. лв., в допълнение към задължените здравни вноски.

Именно недостигът на обществени средства за скъпи лекарства и некачественото здравеопазване заедно с истерията около свинския грип са причините според статистиката всеки българин да пие средно 33.2 опаковки лекарства годишно. Така фармацевтичният пазар надмина и най-оптимистичните прогнози и отбеляза ръст на продадените медикаменти и хранителни добавки от 8.1% до 1.7 млрд. лв.

Отличниците са същите

За поредна година класацията на компаниите, продали най-много лекарства, в стойностно изражение се оглавява от "Актавис". Дружеството, собственост на исландеца Тор Бьорлголфсон, през миналата година се раздели с един от трите си завода в България –  Разград, но и обнови портфолиото си от продукти с нови за пазара генерични лекарства.

В класацията на 10-те компании - лидери по продажби, обаче има съществени размествания. Швейцарската Novartis изпревари традиционния втори – българската "Софарма", най-вече заради увеличените покупки на медикаментите им от държавата и заради доброто представяне на генеричното й поделение Sandoz. Всъщност това е тенденция във фармацевтичната индустрия в световен мащаб. Оригиналните концерни изобретяват все по-малко нови лекарства, патентите на досегашните им бестселъри отпадат и те залагат на развитието на собствени генерични фирми. По същия начин Sanofi-Aventis би имала много по-сериозен дял в топ 10 (вероятно 2-ри или 3-ти по продажби), ако резултатите й се изчисляваха заедно с генеричната й дивизия Zentiva.

Продажбите на "Софарма" - както за износ, така и на вътрешния пазар, съществено са се увеличили.  Компанията е безспорен лидер в продажбите на лекарства без рецепта и производител на най-продавания медикамент в България - аналгин (виж таблицата).

Най-забележим в топ 10 е скокът при другия швейцарски гигант – Roche, който от шесто се изкачва на четвърто място. Сред 10-те най-продавани медикамента по стойност са два продукта на компанията за лечение на рак. Тя е производител и на антивирусния бестселър Tamiflu, който заради свинския грип се качи от 1106 на 85 място в класацията на най-предписваните медикаменти.

Ръст на хартия

През миналата година бизнесът с медикаменти е станал по-печеливш, поне на хартия. Причината е активността на пазара на болниците. За разлика от предишни години повишението на продажбите в аптеки е по-ниско от това в болниците. Въпреки забележимия двуцифрен ръст в болниците там приходите са само на хартия, защото клиниките по правило не си плащат доставките в рамките на средно две години. Болничният пазар е 297 млн. лв., дълговете на болниците за лекарства – 280 млн. лв., като около една четвърт от тях са просрочени.

При намален брой купени опаковки в аптеките приходите на дружествата са по-високи. Една от причините за това са увеличените цени на лекарствата, които се контролират от държавата. През последните три години комисията по цените не позволяваше увеличения и удържаше цените на производител на най-ниските нива в ЕС. Заради това от България бяха изтеглени около 400 продукта, които трябваше да се продават под себестойност.  

Печалби на дребно

От цялостното разнообразие и ниските цени като цяло печелят пациентите. Това би било с пълна сила вярно, ако не се има предвид, че през миналата година част от аптеките в България затвориха. От около 4300 - 4500 в предишните години в момента аптеките са около 3800 на брой. Заради двуцифрения ръст на пазара през 2007 и част от 2008 г. част от собствениците направиха неразумно високи инвестиции в нови, скъпи обекти, които сега трудно изплащат. В България е ограничен и броят на правоспособните фармацевти, които могат да отпускат лекарства. В момента заплатите им са високи и представляват съществена част от разходите на аптеките. В същото време надценките върху лекарствата за търговия на дребно, от които би трябвало да печелят аптеките, намаляха.

Пример за това как част от тях компенсират загубата на приходи от основните продажби (лекарства, чиято цена се регулира от държавата) е ръстът в стойност на продажбите на продукти без рецепта и хранителни добавки. Най-търсените лекарствени продукти без рецепта са обезболяващите с  близо 21% пазарен дял (в стойност), следвани от продуктите за лечение на простуда и грип. При хранителни добавки водят комбинациите от витамини и минерали с  близо 15% пазарен дял (в стойност), следвани от продуктите, предназначени за подпомагане на лечението на ставни проблеми. Концентрацията в този сегмент е изключително силна – топ 10 на производителите на лекарства без рецепта формират около 60% от пазара в стойност и над 62.5% в опаковки.

Според Деян Денев, директор на асоциацията на чуждестранните фармацевтични компании, е нормално пазарът да има по-висок от очаквания ръст, тъй като причините за това са обективни – заболеваемостта е висока, а пациентите не се лекуват добре. Забележимо обаче продължава да остава малкото участие на държавата и обществените фондове в заплащането на лекарствата.

Необходимите разходи

Интересно за пазара ще е и поведението на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). През миналата година се очакваше сериозен дефицит в бюджета й заради новия позитивен списък - лекарствата, които се плащат от здравната каса, здравното министерство и болниците. "Докато през май 2009 г. преди въвеждането на списъка НЗОК е покривала лекарства за 27.5 млн. лв. месечно, през следващите месеци тази сума е спаднала на 22 млн. лв. и едва след това възстанови подобни нива", коментира Денев. Той допълва, че освен че държавата започна да заплаща 50 скъпи нови лекарства, нови около 400 генерични медикамента вече също се покриват и това балансира разходите на здравната каса за медикаменти.

Тъй като през тази година НЗОК е с непроменен бюджет за медикаменти, компаниите препоръчват да се направи анализ на необходимите средства за лекарства, но да не се въвеждат отново листи на чакащите или да се намалят нивата на покритие. Във всяка  от групите има генерични медикаменти, които лекуват по същия начин. Проблем обаче е, че в България Министерството на здравеопазването, здравната каса и държавните болници имат най-малък ангажимент към заплащането на лечението на пациентите в целия ЕС (средно 33-40% при средно 83% в ЕС). Анализ на потребностите може да се направи и по самия пазар – покупките на лекарства с рецепта са за 1.4 млрд. лв., като по-голямата част е платена в брой от пациентите.

"Това, което се случи през миналата година, е само една малка стъпка България са се приближи до лекарствените терапии в Централна и Източна Европа - не сравнявам с останалите световни пазари. Отношението към скъпо струващите медикаментите на тежко болните пациенти все още е такова, че за плащането им от обществените фондове се говори като за разходи, все едно някой гори пари на площада. Никой не изчислява, че ако един пациент се лекува бързо и правилно, той ще бъде отново здрав. Което пък излиза много по-евтино на обществото", коментира Кунчо Трифонов, регионален мениджър на световната анализаторска компания за фармацевтичния пазар IMS Health. Според прогнозата му 2010 г. няма да бъде лека за сектора, ръст ще има само при медикаментите с лекарско предписание, а продажбите на останалите продукти ще останат на същите нива. 

Автор: Капитал

Статистиките, докладите и изследванията са единодушни - българите са едни от най-боледуващите европейци. Нещо повече – те са и пациентите, принудени да отделят най-много лични средства за здраве и за лекарства - около 3 млрд. лв., в допълнение към задължените здравни вноски.

Именно недостигът на обществени средства за скъпи лекарства и некачественото здравеопазване заедно с истерията около свинския грип са причините според статистиката всеки българин да пие средно 33.2 опаковки лекарства годишно. Така фармацевтичният пазар надмина и най-оптимистичните прогнози и отбеляза ръст на продадените медикаменти и хранителни добавки от 8.1% до 1.7 млрд. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    malart

    Освен, че са най-болни, българите са и най-бедни в ЕС и което е още по-неприятното - все по зле откъм умствен капацитет. Следствие, на което се явява и боледуването поради нездравословен стил на живот(в повечето случай не от недоимък, а от глупост и мързел). И следва даване на луди пари за лекуване, но не и за промяна на стила на живот, който е и причина за болестта. Та затова фирмите за производство и търговия с лекарства ще бележат все по-големи печалби в страната

  • 2
    Avatar :-|
    моряка

    "На всяко действие има противодействие"Тровят те с химикали -после ти дават пак химикали .Да живее химията с Менделеевата таблица и нейните приложения.

  • 3
    geleto avatar :-(
    Гелето

    Много точно казано на комемтар номер1- ние боледуваме най-много и сме най-бедни единствено и само ЗАЩОТО сме прости и неграмотни. МИТ е, че българския народ е умен, също както и, че е здрав. Не народ, а мърша ...

  • 4
    Avatar :-|
    Христо Христов

    Е, кое му е странното? След тази истерия със свинския грип всички ходеха с маски като самораи и всякакви лекарства бяха изчерпани от аптеките.

  • 5
    Avatar :-?
    Чимиджимичамиджоми

    Деси, ще ти дам един жокер!
    Защо не се поинтересуваш каква част от продажбите са отшли за реекспорт? Не че някой ще ти отговори конкретно на такъв въпрос, но поне ще получиш някаква ориентация по въпроса...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK