Инвазията на Android-ите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Инвазията на Android-ите

В опит да спре нашествието на Android-базирани телефони, Apple заведе дело срещу големия тайвански производител HTC за нарушени патентни права.

Инвазията на Android-ите

Мобилната платформа на Google вече диша във врата на Apple на американския пазар

Момчил Милев
4826 прочитания

В опит да спре нашествието на Android-базирани телефони, Apple заведе дело срещу големия тайвански производител HTC за нарушени патентни права.

© PICHI CHUANG


Когато през не толкова далечната 2007 г. технологичният гигант Apple неочаквано хвърли на пазара бомбата, наречена iPhone, мобилните телекомуникации преживяха революционна трансформация. В рамките на няколко месеца безжичните телефони престанаха да бъдат просто средство за говорене, а операторите по цял свят бяха притиснати да предложат пренос на данни на по-поносими цени. Благодарение на iPhone понятието мобилен интернет за пръв път придоби реален смисъл за потребителите. Съвсем логично, компанията на Стив Джобс стана безапелационен лидер в този внезапно родил се сегмент, заграбвайки в пъти повече от планирания 1% от глобалния пазар на мобилни телефони...

Три години по-късно Apple продължава да е

Голиатът на смартфоните

- около 50 на сто от всички интелигентни безжични устройства по света работят с операционната система iPhone OS. Това сочат данните от изследване на компанията за мобилен маркетинг AdMob, обявено през седмицата. Делът на iPhone OS нараства със 17 процентни пункта в сравнение с февруари 2009 г., когато е бил 33%. За същия период пазарът на операционната система Symbian, поддържана от финландския производител на телефони Nokia, се свива драстично - от 43% на 18%.

По-интересни обаче са данните от изследването, които засягат платформата Android – операционната система за мобилни телефони, разработена от интернет гиганта Google. В рамките само на една година (февруари 2009 – февруари 2010) нейният дял на глобалния пазар на смартфони е нараснал около... 12 пъти – от 2% на 24%. Или казано по-просто: в момента всеки 4-ти умен телефон по света се "задвижва" със софтуера на Google. "Android е операционната система с най-бързо разрастващ се дял на годишна база", се казва в доклада.

Операционната система Android има поне

Две основни предимства

благодарение на които започва ефективно да конкурира iPhone на Apple. На първо място това е нейната отвореност. Android е с отворен код, на практика всеки производител на телефони би могъл да я ползва в свои устройства и всяка софтуерна компания може да създава приложения за нея. Крайният резултат е, че зад Android застанаха големи производители на умни телефони като HTC, Samsung, Motorola и т.н. Операционната система на iPhone пък е със затворен код, а всички софтуерни приложения за устройствата на Apple трябва да минават предварително одобрение, за да бъдат разпространявани чрез онлайн магазина AppStore.

Вторият коз на Android е опитът на Google в сферата на онлайн базираните услуги и интернет рекламата. Ако търсачка номер едно в света успее да пренесе своя бизнес модел в света на безжичния пренос на данни, това би могло да значи по-евтини или дори безплатни услуги, базирани на мобилния маркетинг. Освен всичко друго Google си остава един от най-утвърдените и уважавани брандове в света, който е гарант за качество в сферата на интернет базираните услуги.

Някои скептици вероятно ще кажат, че Android трябва да извърви доста дълъг път, преди наистина да стопи 50-процентния пазарен дял на Apple при смартфоните. Може би е така, но тенденциите, описани в доклада на AdMob, определено са обещаващи за Google и неговата мобилна операционна система.

За целта нека да погледнем цифрите за американския пазар, който генерира 50.6% от световния мобилен трафик на данни. Доклада на AdMob твърди, че разликата между iPhone OS и Android за САЩ вече е съвсем незначителна – от порядъка на 2 процентни пункта. Делът на платформата на Apple e спаднал от 55% през ноември до 44% през февруари, докато този на Android се е повишил от 27 на 42% за същия период. Е, все пак не бива да се забравя, че срещу ябълковата компания се изправят продукти на няколко големи производители на телефонно оборудване като HTC, Samsung и Motorola. Така че iPhone на Apple продължава да е кралят на смартфоните, просто вече не е абсолютен и непоклатим монарх.

Когато през не толкова далечната 2007 г. технологичният гигант Apple неочаквано хвърли на пазара бомбата, наречена iPhone, мобилните телекомуникации преживяха революционна трансформация. В рамките на няколко месеца безжичните телефони престанаха да бъдат просто средство за говорене, а операторите по цял свят бяха притиснати да предложат пренос на данни на по-поносими цени. Благодарение на iPhone понятието мобилен интернет за пръв път придоби реален смисъл за потребителите. Съвсем логично, компанията на Стив Джобс стана безапелационен лидер в този внезапно родил се сегмент, заграбвайки в пъти повече от планирания 1% от глобалния пазар на мобилни телефони...

Три години по-късно Apple продължава да е


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    епъл се оля с атт... :)

  • 2
    heliofob avatar :-P
    ХФБ

    Приятно е да се гледа как всичко си идва на мястото. Андроидът ми не отстъпва с нищо пред епълската операционна система, може би е една идея по-бавен, но това е субективно.

    По-евтин е и няма нужда някой да ми казва какво мога и какво не мога да правя с него.

  • 3
    nukem avatar :-|
    nukem

    Тази статия е пълна с фактологични грешки! Имам чувството че това се е превърнало в тенденция при Капитал и Дневник които аз наистина дълбоко уважавам.

    Лидер на американския пазар не е Apple a RIM, с повече от 42,6 пазарен дял. Apple са втори с 25,3 а на трето място са Майкрософт с 18 процента. Android, която е една страхотна оперцаионна система е на четвърто място.

    Ето това е точния цитат от изследването на AdMob:

    It reveals that the iPhone has a 50 percent share of the OS market for smartphone devices browsing the internet, while Android is a growing second with about 24 percent market share.

    От циатата се вижда че не става дума за пазарен дял, а за дял на устройства които се узползват за сърфиране в интернет, така че тази интерпретация е абсолютно неточна.

    Прилагам линк към изследването на АдМоб:

    http://metrics.admob.com/wp-content/uploads/2010/03/AdMob-Mobile-Metrics-Feb-10.pdf

    Поне като пишете такива неща проверявайте фактите! Вашата аудитория е интелигентна и да и предлагате статии пълни с неточности е меко казано проява на лош вкус.

  • 4
    kili avatar :-|
    kili
  • 5
    nukem avatar :-|
    nukem

    Не, не съм в грешка.

    За разлика от тази таблица която е смъкната от незнам си къде, виж по-долу изследването на Canalys - една от най-голямата консултантска компания и номер 1 анализатор на IT индустрията. Ето линк:

    http://www.canalys.com/pr/2010/r2010033.html

    Като си постнал този линк, дали си направи труда да погледнеш отстрани на чарта където пише: Share of requests...което означава дял от всички заявки за свързване в интернет.

    Ето още един цитат от сайта от който си взел по-горното: www.osnews.com:

    AdMob has released their latest set of figures regarding the usage shares of various mobile platforms when it comes to web browsing.

    "when it comes to browsing" не означава автоматично и де факто пазарен дял.

  • 6
    mlambov avatar :-|
    mlambov

    До коментар [#5] от "nukem":
    Така е.
    Анализа не за пазарен дял в продажбите на устройства, а е изледване за интернет трафика. Т.е. - от кои операционни системи се генерира най-много трафик.
    Това значи определено че iPhone и Android потребителите използват "браузват" в интернет най-много, но не е задължително нещата да стоят така при самите продажби.

  • 7
    mlambov avatar :-|
    mlambov

    В допълнение, в графа iPhone OS влизат не само iPhone-ите, но и iPod Touch, който не е смартфон :)

  • 8
    mlambov avatar :-|
    mlambov

    Ето и малко реални данни за продажбите:
    http://www.macobserver.com/tmo/article/the_truth_about_apples_iphone_market_share/

    Данните са от Q3 2009 - отпреди 6 месеца, но явно Symbian (Nokia) все още си държат първата позиция по рподажби на устройства.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK