Още малко мляко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още малко мляко

Баниците на "Белла" скоро ще вървят с мляко

Още малко мляко

"Белла" навлиза в нов сектор. Купи втора компания от млечния бранш

Зорница Маркова
15522 прочитания

Баниците на "Белла" скоро ще вървят с мляко

© Цветелина Ангелова


Пиете ли по 8 литра мляко на ден? Освен здравния министър Анна Борисова и друг е на млечна вълна. Това е компанията за храни, известна иначе с кренвиршите и корите си - "Белла".

Доскоро "Белла България", която проформа стана част от регистрираната в Холандия "Импала инвест", беше силна в производството на колбаси и тестени изделия. Последните месеци фокусът й е насочен и към млечния бизнес. В началото на годината тя придоби марките и бизнеса на свой бивш партньор - "Лимекс", като причината бяха задължения, натрупани към "Белла". Така официално навлезе на млечния пазар с марките "Млечен свят" и Lactea.

Сега се подготвя нова сделка - в структурата на "Белла" ще влезе и производителят и вносителят на млечни продукти "Ипекс груп". Купувачът потвърди информацията пред "Капитал".

Нова придобивка

"Уважаеми партньори, с настоящото писмо ви уведомяваме, че придобиваме собствеността над "Ипекс груп" както като юридическо лице, така и като притежател на всички техни марки..." (със съкращения). Това съобщение са получили наскоро партньорите на "Ипекс груп".

Купувачът официално е компанията "Фреш лоджик", която е част от групата на "Белла". Тази фирма е собственик на логистичния център, който беше изграден преди няколко години край Пловдив. Тя развива дейност в две направления - едното е да извършва логистични услуги както за самата "Белла", така и за други свои клиенти. Другата е сама да внася и дистрибутира охладени и замразени продукти от други страни. И двете дейности й осигуряват запълняемост на базата.

"Ипекс" пък е средно голяма компания, която внася млечни продукти (сирена, масла, плодови млека) от Германия и Гърция и дистрибутира собствените си марки "Дъга" и "Рилци". Чрез другата си фирма - "Акурат - млечна промишленост", дружеството има и собствено производство в Добрич. Двете фирми заедно правят оборот от около 12 млн. лв. (за 2008 г. според последния публикуван финансов отчет). "Акурат" също минава към групата на "Белла".

Официално сделката още не е вписана в Търговския регистър. И в двете фирми обаче - и в "Ипекс", и в "Акурат - млечна промишленост", има промяна в управлението. Като нов член там е вписана Елза Маркова, която е и в съвета на директорите на "Белла България".

Да си срещнем интересите

Обяснението как се е стигнало до сделката е оскъдно. Иво Раев, който е от страната на продавача, се въздържа от всякакъв коментар. От "Белла" обясниха, че целта на придобиването на "Ипекс" е "оптимизиране на дистрибуционната дейност". Чрез производствената база пък се създавала "нова възможност за изграждане на успешен бизнес на принципа на синергията".

Близки до двете компании източници разказаха за "Капитал" причината за сливането на двата бизнеса. От една страна, млечната компания не е сред най-големите и в същото време се нуждае от нови инвестиции и обновяване. В период на криза е трудно да се направи това, ако няма подкрепа от по-силен и голям инвеститор. Оттам произхожда и интересът на "Ипекс" да намери партньор.

Групата "Белла" също има причини да придобие млечната компания. При това не една.

Първата е свързана с дейността на "Фреш лоджик". Логистичната база беше изградена за 25 млн. евро. Строежът започна през 2007 г., но реално заработи през 2008 г. Това  съвпадна с времето, когато логистиката ставаше на мода и инвестициите в подобни центрове бяха чувствителни. В същото време се задаваше световната криза, която доведе до спад в икономиката и намали бизнес потенциала.

Затова пред "Фреш лоджик" застана предизвикателството да намери клиенти за логистичната си база и да натовари дистрибуционната си мрежа. Колкото повече продукти представя на пазара, толкова повече ще расте дейността й. С придобиването на "Ипекс" компанията включва в портфолиото си поне пет нови марки.

Втората причина е свързана с производствената база за мляко. Когато преди няколко месеца "Белла" стана собственик на Lactea и "Млечен свят", идеята беше да придобие и производството от собственика на "Лимекс", но заради тежки банкови задължения активите не преминаха към "Белла". В момента млеката се правят на ишлеме във фабриките на други производители. Това, от една страна, представлява по-малък инвестиционен риск за "Белла", тъй като не я обвързва с твърди вложения в собствени фабрики. От друга страна, фирмата не може да контролира изцяло качеството, още повече когато става въпрос за важен за нея продукт.

Усещане за мляко

Има обяснение и защо дружеството насочва усилията си към млечния сектор. До момента най-активната част от бизнеса беше при колбасите. Освен че има собствено производство, групата придоби и конкуренти, като "Соларис" например.

Само че през последната година тази категория пада, коментира маркетинг мениджърът на "Белла" Мая Герасимова. В същото време компанията е лидер при много от продуктите и не може да разчита само да взима от пазарния дял на конкурентите. Това обяснява и фокусирането върху още един бизнес - млечния.

Стъпването на "Белла" на този пазар тепърва ще се усети. В момента се правят проучвания и се подготвя цялостният маркетингов микс около първите придобити марки - Lactea и "Млечен свят". След това ще последва и препозициониране на втората група нови брандове - тези от "Ипекс". Доколкото се познава стилът на "Белла", ще последва активна реклама и инвестиции в публичност. Много вероятно е групата да закупи и още производствени мощности в този сектор. А всичко това ще внесе натиск в и без друго конкурентния и не много бял млечен бизнес.

В търсене на съдържание

"Белла" направи логистичната си база в период, когато криза нямаше, но пък се задаваше. Компанията инвестира 25 млн. евро и лесно може да се направи изводът, че вложенията се избиват по-бавно от очакваното. Затова и всяка възможност за изпълване на натовареността е добре дошла.

"Фреш лоджик" има два самостоятелни сектора. В този, който се съхраняват дълбоко замразени продукти, има 10 хил. палетоместа. Според информация на компанията в момента са запълнени 70 на сто от тях. Капацитетът за охладени продукти е между 4 и 5 хил. палетоместа, от които са запълнени 60%.

От пролетта на тази година "Фреш лоджик" пое логистичното и дистрибуционното обслужване на хорека (хотели, ресторанти, кафенета) канала на "Белла". Сред по-важните й клиенти са една от най-големите вече вериги за бързооборотни стоки, която използва логистичната база за своя платформа. Една от големите компании за мляко пък я ползва като разпределител към клиентите си в пловдивския регион.

 
"Белла" в числа

Приходи (в млн. лв.)

2008 г. - 202.2

2009 г. - 234.5

Печалба след данъци (в млн. лв.)

2008 г. - 2.3

2009 г. - 3.1

Брой служители

2008 - 3649

2009 - 3139

Пиете ли по 8 литра мляко на ден? Освен здравния министър Анна Борисова и друг е на млечна вълна. Това е компанията за храни, известна иначе с кренвиршите и корите си - "Белла".

Доскоро "Белла България", която проформа стана част от регистрираната в Холандия "Импала инвест", беше силна в производството на колбаси и тестени изделия. Последните месеци фокусът й е насочен и към млечния бизнес. В началото на годината тя придоби марките и бизнеса на свой бивш партньор - "Лимекс", като причината бяха задължения, натрупани към "Белла". Така официално навлезе на млечния пазар с марките "Млечен свят" и Lactea.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    marin avatar :-|
    Марин

    Да не забравяме бялата мечка!

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Еми това се казва добър бизнес. Изглежда хората от Белла си вършат работата, въпреки кризи и прочие. Когато нещо се предвиди може да се постигне, така и трябва да бъде. Ако повечето фирми в страната имаха подобна визия за бизнес сигурно щяхме да сме по-добре.

  • 3
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    Бялата мечка!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.