Всичко за храната

Да се яде в Българя е най-евтино

Новите вериги стават все по-агресивни в ценовата конкуренция
Новите вериги стават все по-агресивни в ценовата конкуренция
Новите вериги стават все по-агресивни в ценовата конкуренция    ©  Надежда Чипева
Новите вериги стават все по-агресивни в ценовата конкуренция    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Около 40% от разходите на българските домакинства са за храна и това е близо два пъти по-голям дял, отколкото в други европейски страни. Парадоксът е, че не изхранването е скъпо, а че доходите са ниски. 

Най-актуалните данни на Евростат отпреди няколко дни показаха, че храната на българите е най-евтина в Европа. Евростат мери една и съща потребителска кошница и разходите за нея. През 2009 г. при среден индекс за ЕС 100 стойността му за България е 67. Съвсем малко по-евтини са храните в Румъния (вижте инфографиката на стр...). Същата обща цена за потребителската кошница се плаща и в Сърбия, докато в Гърция нивата са доста по-високи. Те са съпоставими със средноевропейските. А тази година в резултат на финансовата криза и увеличението на данъците в Гърция цените се нараснаха още повече.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    delev avatar :-P
    Delev
    • - 2
    • + 18

    "Да се яде в Българя е най-евтино"
    Някой май е гладен

    Нередност?
  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 1
    • + 19

    В ресторанти ясно, че на запад е по-скъпо. Там основната част от цената е не самия продукт ами разходите за заплати, наем и т.н. Но, по отношение на храната по хипермаркетите цената в България е почти същата като в Германия.

    Нередност?
  • 3
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • + 35

    Данните наистина са такива, но масовата част от българите имат изкривени представи. Мислят алогично и по-възможно най-глупавия начин, който единствено може да ни доведе до мизерия. Забелязвали ли сте как всички се оплакват, че цените са високи и искат по-ниски цени, но никой не казва нищо за това, че трябва да има по-високи заплати. И правилните стъпки са не държавата изкуствено да се опитва да занижава цените (пресен пример е тока), за да се хареса на тази маса, а да инвестира в иновации, чрез които да се подобрява производителността на труда, а от там и приходите. Потенциал за ръст има при заплащането на труда, а не в намаляването на цените. Първото може да расте, второто няма на къде да пада повече.

    Нередност?
  • 4
    moro avatar :-|
    Moxito
    • - 2
    • + 34

    Капитал, в статията не сте обърняли внимание на няколко основни момента, което за съжаление почти я прави безмислена. Аз ще се спра само на един: качеството.
    Спиралата цени-качество в България се върти без спирачка вече от няколко години в резултат на липсваща регулация от страна на държавата (министър Найденов с опитите си в момента е рядък пример за позитивни промени), подкупност на проверяващи органи, липса на възможности за контрол, безсъвестни производители и търговци.
    Фактът, че в БГ кренвирша струва 3,00 лева, а киселото мляко 9 ст. означава само, че двата артикула нямат нищо общо с наименованието си, а не че в БГ е евтино. Евтино е в Германия, където всички свалят цените, но вдигат качеството. Докато в БГ ситуацията е следната, Карфир, Кауфланд, Т Маркет, Пени, Плюс и сие казват на доставчика си: искам сирене за 3лева килото с 20% марж, така че действай.
    И резултата оттък нататък е ясен. Боклуците, които се продават в БГ са ужасно скъпи и решението е не те да станат по-евтини, защото те ще си останат така вреднни, а на тяхно място да дойдат стоки с контролирано качество и произход. Засега веригите не са настроени към такава промяна, дано бъдещето донесе промяна.

    Нередност?
  • 5
    balta__ avatar :-P
    balta__
    • - 1
    • + 16

    Напълно съм съгласен с горните коментари като искам да добавя, че в западната култура храненето във вериги за фаст фууд е по-често срещано ежедневие, а в България в пъти по-малко са хората, които няколко пъти седмично се отбиват в същите ресторанти (доколкото могат да се нарекат такива). Съществува и друг парадокс в САЩ и в по-големите европейски държави по-оборотни са хипер маркетите с паркинги, защото повечето клиенти пазаруват с колите си за поне седмица напред, което не е толкова характерно за България. Към това трябва и да се добави, че тези големи магазини са факт в тези държави още от 60-те години на миналия век, а в България навлизат последните 10 години и в момента при нас привличат клиенти като нещо ново и различно, а в другите държави обикновените хора са по-запленени от малките квартални дюкянчета, защото са рядкост при тях. Относно разликите в цените вярно е, че големите хипер маркети се конкурират по-между си и цените на някои стоки са ужасяващо- ниски кисело мляко за 9 ст и т.н. , но цените на други стоки са завишени с мисълта, че клиентът няма да купи две кисели млека или килограм банани и да излезе, а ще напазарува от всички останали продукти и като сравним крайната цена на всички потребителски стоки необходими за едно домакинство виждаме, че в малките магазини е по-евтино отколкото в по-големите без дори да включваме излишните най-често стоки, които се купуват в големите магазини само защото са на промоция. Причината големите магазини да продават по-скъпо въпреки всичките си предимства от страна на доставчици е, че те плащат много по-голям наем, имат много повече персонал, разходи и т.н.
    Лично аз може би съм повлиян от западното привличане към малките магазини, защото всички мои познати чужденици се учудваха при всяко пристигане в България, колко много квартални магазини има при нас, а повечето хора предпочитат да пазаруват от големите вериги магазини, а също и от това, че пазаруването от едно магазинче в продължение на години създава връзка между клиентите и продавача и доверието е много по-голямо отколкото към чуждите дискаунтъри навлизащи през последните години и мисля да продължавам да си пазарувам както винаги до сега от най-близките до дома магазини и да подкрепям родните производители и търговци ;)

    Нередност?
  • 7
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫
    • + 6

    в софия преди време имаше бутикови магазини за храна, където чорбаджията (чорбаджийката) заставаше с името си зад сиренето примерно (лично го купувал от еди коя си мандра еди къде си в планината) и наистина имаше смисъл да се надплатят малко стотинки, а да хапнеш хубаво.
    в момента във веригите има масово 3-4 фирми - предполагам са дали добри условия и могат да изтърпят доенето от веригите. което не прави храната хубава, нито вкусна.
    за съжаление разнообразие ще се появи тогава, когато не бъдем толкова чувствителни към цената (по израза на автора на статията), уви.

    Нередност?
  • 8
    niko1974 avatar :-|
    нико

    ...това където го правят в КФС София е най-мършавия зингер ,които съм виждал,затова е малко по-евтин .

    Нередност?
  • 9
    krez avatar :-|
    Крез
    • + 1

    Направо съм изумен от правилните расъждения в по-горните
    коментари.Обикновено в повечето случеи се плюе по малките магазини а се превъзнасят веригите супери и хипери.Наистина много верни расъждения относно качество ,цена ,покупателна способност и търговски политики.

    Нередност?
  • 10
    kalibg avatar :-(
    kalibg

    За мен да се яде в България е по-скъпо от Германия,като изключим разбира се ресторантите.А качеството на храната и обслужването е несравнимо.

    Нередност?
Нов коментар