Голямото намаление
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямото намаление

Тази година за първи път има "европейски" намаления в моловете

Голямото намаление

Големите молове промениха структурата на пазара на дрехи и обувки

Зорница Маркова
12370 прочитания

Тази година за първи път има "европейски" намаления в моловете

© Цветелина Ангелова


От 50 до 80. С толкова процента са намаленията в The Mall в София. От 200 магазина на витрините на около 180 миналия уикенд стояха подобни обяви. Същото е и в конкурентния търговски център - "Сердика". Тази година като че ли за пръв път българските потребители виждат истински сезон на намаленията на облекла и обувки. Разпродажбите освен това започнаха нетипично рано и с бързо растящи отстъпки в цените. Обяснението не е само в кризата. Тя оказва влияние, защото клиентите са по-пестеливи и внимателни в разходите си. Но има и друга причина. Конкуренцията порасна, с новите молове влязоха и нови вериги, които за разлика от предишните идват директно със свои представителства. И със своите възможности да бъдат гъвкави в цените.

Дрехите досега

Почти всички чужди марки допреди година-две бяха представени в България през местен партньор с франчайзингови права или през дистрибутор. Това се отнася за вериги като Benetton, Sisley, Boss, Nike, Mango и много други.

Причините марките да не влизат директно досега бяха, че пазарът им изглеждаше малък, не особено перспективен и не е беше част от приоритетните им планове. В същото време тази форма на присъствие се отразяваше и на крайната цена, като стоките се оскъпяваха с 10-15%, а и нагоре в сравнение с други страни, в които веригите присъстват директно.

Дистрибуторите са много по-малко гъвкави от директните представители, имат повече отговорности и по-малко финансова свобода. Ако например стоката не се продаде, директният представител може да я върне на компанията майка. Дистрибуторът, който вече я е купил, носи сам отговорността за нея.

"Когато производителят е и ритейлър (търговец на дребно - бел. авт.), той има 150% надценка между доставната и едровата цена. И още толкова до цената на дребно. Така че той има до 300% надценка и може да реши в кои пазари как да я разпределя според пазарната конюнктура, коментира вносител на голяма марка спортни стоки в България.

Има още едно обяснение защо дрехите в България бяха по-скъпи от други европейски страни. Някои марки разделят Европа на региони, като едни са по-приоритетни от други. Вторите работят на по-високи ценови нива, зададени централно. Например цените на ZARA в Испания са най-ниски в сравнение с всички други страни в Европа. Защото Иберийският полуостров е най-важният пазар засега за тях.

При Mango пък има три ценови нива за Европа според спецификата на пазара. Управителят на веригата в България Весела Гергинова каза, че у нас дрехите на марката се продават на най-ниските нива.

На пазара в България има и така наречените независими търговци, които купуват стоката и са сравнително свободни в определянето на ценовата си политика. Това е типично за марките във високия клас.

Смяна на гардероба

С отварянето на новите молове в страната за първи път влязоха вериги със собствени представителства. Такива са ZARA и останалите марки на испанската Inditex, Peek&Cloppenburg, New Yorker. За двата месеца до момента те оказаха положителен ефект на пазара. Първо, влязоха действително с конкурентни цени, а там, където те не са напълно адекватни на търсенето, се коригират.

Действително ZARA и другите вериги на испанската група започнаха да работят в България с цени, които са една идея над тези в Гърция. На пръв поглед това е необяснимо, при положение че стандартът в Гърция е далеч над българския (виж инфографиката). Но както обясниха от самата компания, в момента са в процес на "напипване" на пазара и там, където даден артикул не се продава, неговата цена ще бъде намалена.

Един от инструментите за това са промоциите, които веригите на Inditex прилагат всяка седмици. Ако има залежаване на стока, тя се пуска на доста занижена цена, за да се изчисти от магазина и да освободи място за нова.

Ценовата стратегия на P&C е да поддържа нива, които са или като в Австрия и Германия, или по-ниски. Последното лесно може да се постигне чрез собствените марки на веригата, които са около 30% от общия асортимент. Например в момента в магазина има блуза, която е с 30% по-ниска цена от същата в някой от обектите в Западна Европа.

Всеки ден продажбите се анализират до най-малкия детайл. Промените в цените и асортимента се съгласуват с централата, но са инициирани основно от екипа на място, разказа управителят на единия от двата обекта на P&C в София Соня Иванова.

Другият ефект, предизвикан от стъпването на новите марки на българския пазар, е, че засилиха конкуренцията и накараха и други вериги да реагират с цените. Най-вероятно това е едно от обясненията защо в моловете намаленията започнаха с няколко седмици по-рано от досега познатото. Други години отстъпките от 70 - 80 процента се появяваха доста по-късно от началото на сезонните разпродажби, докато сега вече са по витрините. Някои вериги дори извадиха есенните си колекции. Това едва ли е само заради лошото време навън. По-скоро се опитват да си осигурят по-дълго време за продажба на сериите си, които така или иначе са поръчали и купили.

Не е тайна, че нито един от търговците на облекла - и нови, и стари, не се отърва от затруднения заради кризата. Отварянето на няколко мола означава един и същ обем от пари да се разпределя на много по-голям брой магазини. Някои вериги не изпълняват и половината от заложените цели за продажби, показва допитване до тях. Което поне за купувачите е добра новина, защото означава, че ще има още по-големи намаления...

От 50 до 80. С толкова процента са намаленията в The Mall в София. От 200 магазина на витрините на около 180 миналия уикенд стояха подобни обяви. Същото е и в конкурентния търговски център - "Сердика". Тази година като че ли за пръв път българските потребители виждат истински сезон на намаленията на облекла и обувки. Разпродажбите освен това започнаха нетипично рано и с бързо растящи отстъпки в цените. Обяснението не е само в кризата. Тя оказва влияние, защото клиентите са по-пестеливи и внимателни в разходите си. Но има и друга причина. Конкуренцията порасна, с новите молове влязоха и нови вериги, които за разлика от предишните идват директно със свои представителства. И със своите възможности да бъдат гъвкави в цените.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Ако видите реално 80% намаление в мола да ме заплюете. Предварително са вдигнали цените със 150% и после правят намаление 80%, което всъщност е цената без намаление. Който е влизал в магазин с намаление в чужбина знае че това тук са само празни приказки.

  • angie_

    Хм... Маркс&Спенсер в България:
    Мъжко яке - 399 лв
    Същото Яке в Маркс&Спенсер ЮК, по същото време, без да е в промоция или намалено по друга причина - 89 паунда...

    Интересен курс на паунда използват братята гърци (Маринопулос - франчайзер за България). Излиза някъде към 4.5 лв/паунд. А надали Маркс&Спенсер ЮК не си начисляват печалба върху стоките.
    Сами можете да проверите, като сравните цените в магазините в БГ и на уебстраницата.

    И тази марка дрехи не е изключение.

  • 4
    lazarev avatar :-?
    R.L.

    Да добавя на №3, че Маркс ънд Спенсър при нас са просто разочароваща гола вода, скучна и отблъскващо досадна визия. Ако не ги пазарувах иначе, нямаше да ги погледна даже. "И тази марка дрехи не е изключение".

    Но да небъдем толкова взискателни, преди 10 госини и това го нямаше. Вървим към добро от ден на ден, лично аз го забелязвам, макар толкова много неща да дразнят...

  • 5
    tj avatar :-|
    Kiro

    Наскоро ми показаха етикет от модна дрешка закупена от нашенски МОЛ. На оригиналния етикет имаше нашенска лепенка със задраскана една цена и съответно написана по-ниска цена (отстъпка демек).
    Под лепенката на продавача, за ужас на моя приятел се показаха списък с цените на тази дрешка за САЩ, Англия, Гърция, Германия, .... цени в евра, долари, марки.
    Познайте - цената на придобоване в България се оказа много по-висока от цената в евро върху фабричния етикет.
    Нашите търговци убиват всички :)

  • 6
    atomov avatar :-|
    gibon2

    Моловете плащат такива чуводщни наеми, че намаленията им са с първоначално качване на цената до неприемливи за клиентите нива, а после свалят, за да достигнат желаната или близка до желаната цена. Масата от стоките там е с 300-500% надценка над производствената себестойност. www.varsys.net


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.