От сой или от соя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От сой или от соя

От сой или от соя

Ветеринари обвиниха четири фирми, че не спазват утвърдените стандарти "Стара планина"

Мара Георгиева
5633 прочитания

© Надежда Чипева


Един от трите най-важни въпроса, които всяка цивилизация си задава, е къде ще обядваме, твърди Дъглас Адамс в своя "Пътеводител на галактическия стопаджия". Един от най-важните въпроси в България сега е какво обядваме. Освен че повечето хора се интересуват от качеството на храната си, за това помага и серията новини около стандартите за хранителни продукти, възродени в последните месеци от земеделското министерство.

Последното засега сюжетно развитие на темата е новината, че при изследване на проби от продукти "Стара планина" (които трябва да са направени само от месо) в търговската мрежа, ветеринарите са установили наличие на соя. Става въпрос за карначета на фирма "Сами –М" - Перник, колбас "Майстор Цвeтко" на фирма "Лалов и Вачев" – Враца, кебапче на "Унимес" – Монтана, и кренвирши на "Кен" – Стара Загора, обяви на извънредна пресконференция министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов.

Министърът съобщи, че на четирите фирми "незабавно ще им бъде отнет лицензът за производство по стандарта "Стара планина", което ще бъде пример за другите в сектора да не смеят да правят подобни нарушения". И че ще бъде направена комплексна проверка на дейността им. Найденов се закани и на органите на Държавния ветеринарно-санитарен контрол (ДВСК) в Стара Загора, Враца, Монтана и Перник, допуснали тези продукти да достигнат до търговската мрежа.

Виновни до доказване на противното

От компаниите, за които се твърди, че имат нарушения, обясниха, че са разбрали от медиите за обвиненията и ги определиха като абсурдни.

Светозар Игнатов, директор маркетинг на "Кен" – Стара Загора, заяви, че фирмата "не използва соя или соев протеин не само в продуктите под марка "Стара планина", но и във всички продукти на "Кен". "Това автоматично означава, че контролните проби няма как да съдържат такива съставки. Това е абсурдна ситуация. Никога не бихме си позволили да подходим толкова елементарно и да влагаме соя вместо месо. За нас резултатите от проверките са очебийна и очевадна грешка", категоричен бе Игнатов. От фирмата заявяват още, че "изнесените твърдения увреждат дългогодишната й репутация" и че е "недопустимо да се отправят нападки от най-високо равнище, които представляват удар по пазарните позиции на компанията". От "Кен" обясниха също, че нямат "специфичен финансов интерес от производството на продукти "Стара планина", тъй като те заемат по-малко от 3% от общите им продажби".

Подобна беше реакцията и на Антон Костадинов – собственик на "Сами – М" – Перник. "Даже не мога да си помисля това, в което ни обвиняват. Изключено е да слагаме соя в "Стара планина". За съжаление духът излезе от бутилката, но мисля да не се защитавам", каза още Костадинов. Собственикът на "Унимес" – Монтана, Борислав Славчев определи обвиненията като "жива провокация. "За най-голямо съжаление в играта се включи и министърът", каза още Славчев.

"Информацията, която сме събрали досега, показва, че е правен качествен анализ на взетите проби. Такъв анализ обаче не може да покаже дали има 1 грам или 100 кг соя в продукта", коментира Йордан Вачев, собственик на "Лалов и Вачев". Той твърди, че в България "няма акредитирана лаборатория за анализ на соеви съставки, а в стандарта няма описана методика за изследването им" и определя ситуацията като "лов на вещици". "На мен това ми е бизнесът от 18 години. Защо ни е да се компрометираме с глупости, защо ни е да рискуваме да нарушаваме стандарта за стотинки", казва още Вачев. "При нас се трудят 130 души и те много добре виждат как се прави "Стара планина". Нещо повече – на управителния съвет на браншовата асоциация аз поисках да въведем вътрешен мониторинг и ние сами да се проверяваме едни други как се спазва стандартът. Толкова ли съм луд, че да го искам сам, ако нарушавам стандарта. Моята съвест е чиста", декларира още Йордан Вачев.

Междувременно на спешна среща между ръководствата на НВМС, на Асоциацията на месопреработвателите в България и представители на три от засегнатите фирми е било решено пробите от продуктите "Стара планина" да бъдат изпратени за допълнително изследване в референтна лаборатория в ЕС, където ще бъде извършен и количествен, и качествен анализ за наличие на соев протеин.

Месопреработвателите смятат, че ако се потвърди наличието на соя, е възможно тя да е попаднала в продуктите по два начина. Единият е чрез добавянето на млени подправки, които се купуват от специализирани фирми. Другият е вложеното месо, закупено от доставчици в Западна Европа, да е било третирано с протеини, разтворени във вода, за по-високо тегло, което обаче е в противоречие с европейските изисквания. Затова участниците в срещата се договорили инспектори от ДВСК да вземат проби и от вложените суровини и подправки в проверените колбаси.

"Искаме възможно най-скоро да изясним каква е причината, тъй като това е важно както за нас като контролен орган, така и за производителите. Ако причината е в подправките или във вложеното месо, както месопреработвателите допускат, ще им бъде наложена само глоба, тъй като не са нарушили съзнателно изискванията на стандарта", заяви генералният директор на НВМС д-р Йордан Войнов.

"Асоциацията е убедена в коректността на своите фирми и ще изпрати проби за изследване от същите партиди в трета референтна лаборатория в държава- членка на ЕС", заяви изпълнителният й директор д-р Светла Чамова.

Докато траят допълнителните процедури за изясняване на ситуацията, четирите фирми, уличени в нарушение на стандарта, изтеглиха въпросните продукти от пазара.

Стандартите промениха пазара

Утвърдените от НВМС стандарти "Стара планина" за 20 продукта от свинско, говеждо и птиче месо влязоха в сила от 2 август. Те не са одобрени от Българския институт за стандартизация и от Брюксел, а са дело на експерти от НВМС, на технолози от Асоциацията на месопреработвателите и от 30 водещи фирми в бранша. Затова се наричат "утвърдени", а някои ги определиха като "ведомствени".

Седмица след официалното им влизане в сила димитровградската фирма "Лотос" първа в страната започна производството на продукти "Стара планина". Два месеца по-късно месопреработвателните предприятия, одобрени от НВМС за производство на "Стара планина", са 90.

Търговците се възползваха от медийния шум и рекламата, която направи държавата, и побързаха да изложат подобаващо продуктите, изработени "по утвърден стандарт". Последва бум на търсенето. През август от "Пикадили" например съобщиха, че продават до 1 тон на ден и че всички доставени количества се изчерпват докрай.

Любопитството обаче започва да стихва и първоначалният интерес вече не е така предвидим. Затова според експерти продажбите на "Стара планина" са спаднали с около 30% в сравнение с преди месец. Обяснението е във високите цени, които спират част от купувачите.

"В момента има разлика от 2.50 лв. за килограм за един и същ вид продукт "Стара планина", посочва Ивайло Иванов, търговски директор на "Лотос". Причината е, че производителите използват различна суровина. Стандартът не ограничава и не поставя изисквания към суровината и това определено е недостатък. Някои фирми правят каймата или колбасите от замразена обрезка, други - от прясна плешка например. Все е от месо, но различно месо", обясни Иванов.

Въвеждането на стандартите обаче промени пазара на месни продукти. В резултат на търсенето на "Стара планина" продажбите на кайма, кренвирши, кебапчета и кюфтета във високия и в горната граница на средния ценови клас са редуцирани силно. Според Ивайло Иванов намалението в някои от категориите е с около 90%. "Хората се насочиха към "Стара планина", защото за същите пари получават продукти с гарантирано качество", обясни той.

Промяна настъпи и в поведението на търговските вериги. След първоначалните "широко отворени врати" сега те са "на изчакване". Предлагането на "Стара планина" е повече от достатъчно, затова някои от търговците не листват нови видове продукти по утвърдените стандарти и не приемат нови доставчици.

Срокът на годност (до 5 дни за свежите) пък и изискванията за определена температура на хладилните витрини (до 2 градуса) възпират по-малките магазини от продажбата на "Стара планина", което стеснява кръга от предлагане.

След въвеждането на стандартите поведението на производителите също се промени. "За тях е подсигурена добра цена с добър марж. Затова няма смисъл да шмекеруват. Те трябва да се съобразяват със стандарта, за да не го провалят", казва Ивайло Иванов. Остава надеждата, че и останалите от сектора мислят като него.

Един от трите най-важни въпроса, които всяка цивилизация си задава, е къде ще обядваме, твърди Дъглас Адамс в своя "Пътеводител на галактическия стопаджия". Един от най-важните въпроси в България сега е какво обядваме. Освен че повечето хора се интересуват от качеството на храната си, за това помага и серията новини около стандартите за хранителни продукти, възродени в последните месеци от земеделското министерство.

Последното засега сюжетно развитие на темата е новината, че при изследване на проби от продукти "Стара планина" (които трябва да са направени само от месо) в търговската мрежа, ветеринарите са установили наличие на соя. Става въпрос за карначета на фирма "Сами –М" - Перник, колбас "Майстор Цвeтко" на фирма "Лалов и Вачев" – Враца, кебапче на "Унимес" – Монтана, и кренвирши на "Кен" – Стара Загора, обяви на извънредна пресконференция министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    И как по-точно ще отнемеш лиценз по ведомствен стандарт?
    Стара планина е проинфлационен фактор, по-добре ли е жили, хруштяли, черва, мас и лой отколкото соя?
    Този имислен ПР стандарт е лебедовата песен на Миро Мършата, защото четири компании от които три много големи и силни ще го разкъсат, когато/ако/ докажат, че соята идва от подправките, проверявани за състав точно от НВМС /което е под шапката на МЗХ и където сегашният министър е бивш шеф, може да се провери и кога и как е "напуснал"/.
    Твърде много голословни обвинения, не можеш да съсипваш имиджа на компания без солидни доказателства - това е или глупост или политическо самоубийство. Съвсем скоро този човек или ще подаде оставка или ще трябва да направи огромна услуга на тези компании.

  • 2
    kamendc avatar :-|
    Камен

    какво месо пък търсят в кремвиршите и хамбургския "салам"? че то месото хубавото е към 9-10 лева като суровина, а кремвиршите - 5 като краен продукт?!?
    известно количество месо може би има в луканката, защото тя все пак е 20 лева.

  • 3
    northwind avatar :-|
    Norie

    Успях да пробвам кремвиршите и да ви кажа не са лоши, по-вкусни са определено, но дали имат месце вътре или се залата на подправките, не знам...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK